kennilse Svart 16.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2011 Simmerringene skal stå med flatsiden mot hverandre, ja. Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Link to post
index Svart 16.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2011 Begge simringene var faktisk trøkket helt inn, slik at den ytterste tettet for de fire sladrehullene som egentlig skal ligge mellom simringene... dumt? Veldig dumt, og også årsaken til at du har fått vann i olja. press dem inn til de flukter med kanten, ikke lengre inn. De skal sitte såpass at de ikke forflytter seg selv etterpå. Ringene kan godt kjøpes hos en maskinforretning, størrelsen står innstøpt i gummien. Husk bare at de skal være oljebestandige (er det Viton tro?)og at i alle fall den mot sjøvannsiden må ha rustfri fjær. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fred Svart 16.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2011 Ok.. men er det en vanlig vp-del eller kan det være en hvilken som helst o ring? :) Er det slik at den innerste ringen skal helt inn, og den ytterste skal flukte, slik at det blir en glippe mellom og sladrehullene er åpne? Såvidt jeg forstår så må det jo være slik? ellers må de sitte tett inntil hverandre, og da stenger de vel sladrehullene, samme om de sitter innerst mot sjøvann eller flukter ytterst mot oljen. Har kjøpt originale vp simringer. Så de hadde et metallbånd ja. Ahh.. distansering ja.. men ser den ut på en måte som gjør at vann kan slippe til sladdrehullene? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2011 Du har forstått det riktig ja. Om du vil ha distansering kan du jo lage noe selv av plast for eksempel, men husk å lage åpning over dreneringshullet så evt. vann slipper ut. Men det går fint uten også, bare du ikke presser tetningen for langt inn. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fred Svart 16.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2011 Jeg kjørte uten distansering. Virket vesentlig tettere og bedre de nye.. måtte virkelig ta i for å få de på plass. Her er bilde av oljen etter skift nr 3, og på bilde 2 skift nr 4. Filter er skiftet, og tenkte skifte filter enda en gang før jeg setter på et nytt filter til slutt og skifter olje en siste gang. 7 ganger oljeskift burde holde? hva syns dere om fargen på olja? Kjørte motor ca 10 minutter mellom skifta. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 17.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2011 Har opplevd dette med at maskinen tok inn sjøvann via pumpa selv, men jeg oppdaget det alt for sent. På min røk rådelagerne Dersom du har oljefilteret ennå kan du splitte det i 2 og se etter metallspon, men det høres ut som du har hatt flaks. Tror at årsaken er selvsagt normal slittasje, men også at man rører på aksel ved impeller bytte. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
hanto1 Svart 17.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2011 Enlkeste måten å sjekke om det er vann i olja på er og ta litt/ noen få drypp olje i en (metall)skje og varme under med en lighter. Er det vann i oljen vil det straks koke/sprute. Noen oljer kan oppta litt vann før de blir gråe på fargen( noen oljer tåler også litt vann uten at det går ut over smøringen). Du kan ha revet noen lagere,men å dele motoren for å sjekke/ reparere dette er omfattende og dyrt, hadde bare prøvd å kjøre motoren opp til normal belastning men du sjekker at at alt var normalt med trykk /temp. Lytt også til motoren. Er det ingen ulyder eller noe unormalt har antakelig alt gått bra. Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 17.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2011 Normal slitasje ja.. Antakelig. De simringene er ihvertfall ikke byttet siden 2007, og antakelig ikke siden medio 2005. Ja.. fra nå av har jeg bestemt meg for å demontere pumpen hver gang impelleren skal skiftes. Da kan jeg kontrollere simringene også.. Godt tips det der med metall-skje greiene.. best å ikke ta mye olje da antakelig.. men på bildene? ser det ut som vann i olja der? Jeg skal prøve med metall-skje.. Ok.. trykk /temp virker helt fint... før eller siden må jeg vel antakelig rive maskinen å la den få syrebad før man høvler over den å setter den sammen igjen? da er den vel som ny nesten... Mye av den jobben kan man jo tillate seg å gjøre selv.. Det er ingen ulyder eller slikt.. eneste jeg hører forskjell er den nye dynamoreima som bråker endel mer, siden den har slike tagger, og den gamle var slett.. Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 18.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2011 er det egentlig meningen å bruke en dynamnoreim med tagger? det var den som var original ihvertfall.. poenger er vel å ikke stramme for hardt så det går utover lagrene i dynamoen? men den skal ikke være for slapp heller? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2011 Det er en balansegang det der ja, Stramt nok til å ikke slure, og slakk nok til å ikke ødelegge lagrene. Taggene er der for å gi bedre grep, så det er bare en fordel. Dette er noe som har kommet i nyere tid, for å gi bedre grep. Så de gjør samme jobb, bare litt bedre... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
småbåtentusiasten Svart 18.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2011 Hvor stram remmen skal være står i bruksanvisningen. Tror det pleier å være 1 cm du skal kunne trykke inn på det lengste åpne strekket og midt mellom remskivene. Det finnes også spray (f.eks fra Würth) som skal hindre sluring og vifterem-hvining. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 18.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2011 Hei Eg har hatt dette problemet på ein MD5a som stod i ein Vega me hadde. Årsaka var dårlege zimmerringar på akslinga som driv impellaren. "Sladreholet" var forøvrig tett av originalmaling. Dette er ein av mange grunnar til at eg mislikar VP. Når lekkasjen var tetta så måtte me skifta olja 7-8 gangar før vatnet var ute av olja. Det skal lite vatn til før olja blir grå og denne grønnjævelen har, som mange andre grønnjævlar, grunnleggande dårleg konstruksjon med tanke på lette oljeskift som får ut all olja. (Motoren har mange andre grunnleggande dårlege konstruksjonar òg...) Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 flott tråd:) da fikk jeg svar på mitt problem og. jeg har en Marna MB10a i snekka mi som jeg kjørte en tur med i går. skulle peile i dag og der var olja grå og det har kommet MYE vann inn også. det var grå olje heilt til toppen av peile pinnen. og det er jo ikke så mye olje det var oppi fra før. så når jeg prøvde og starte så sa det poff og gummi pakningen på oljefilteret poppa ut og det spruta ut me olje. må bare skaffe meg en slik vinklet fastnøkken nå så jeg kommer til den nederste vanskelige bolten på pumpe flensen. blir noen olje bytter på meg også nå ja. hjelper det med en svett diesel i olja imellom skiftene? tenkte på og få tynnet mer ut og få mer dritt og vann ut? Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 19.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Ja, disse motorene er jo gamle og enkle.. så bedre konstruksjoner finnes nok. Dog er de sabla robuste virker det som, med grutjern og det hele. Bra tykkelse og dimensjoner på ting. Ja.. malt over ja.. det var ikke lurt! heldigvis ikke vært problemet her, men heller ringer som tettet ja. Poppet det ut der sier du? drøyt! da har du kjørt lenge tror jeg... Ta bilde av pumpen da. For min del var det bare umbrako. Har hørt om de som fyller på ren diesel og tørner motoren noen ganger.. men jeg brukte like så godt olje jeg.. da skader jeg den ihvertfall ikke tenkte jeg. Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 tror det skal være ca 1.5 liter olje på min mb10, jeg pumpa i dag vertfall 2 2,5 liter grå olje i dag. heldig vis med elektrisk oljepumpe. handpumpa tok jo eeevigheter og pumpe me. :) satser på og få av vannpumpa i mårgen. så når jeg har fått løsnet bolten oppe og nede på flensen mot blokka så er det bare og trekke den bakover. aksel følger jo da med pga den henger i impeller. er det en pakning tro mellom flens og blokk? ikke noe låse skiver eller kiler som spretter vekk eller inn i blokk når jeg trekker ut ? har ikke gjort den jobben før og det er trangt som fa.. håper det går greit :) var liksom bare dette jeg mangla nå i starten på sesongen Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 i dag var enndelig marna mb10 i orden igjen :) etter 4 olje skift, masse olje søl. forferdlig trangt og skru. litt banning og litt glede , simring bytte og sjekka av impeller så starta jeg opp og olja var fin og blank. endelig er det i orden:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.