Fred Startet 14.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2011 Yanmar 66hk koblet til tank med kun vanlig dieselfilter uten noe som helst forfilter eller vannutskiller. Stått vinteren over med kvart tank. Stopper etter 10 minutter gange første tur. Skiftet filter. Luftet systemet. Tømt tank, fylt på ren diesel. Nytt filter igjen, luftet systemet. Håndpumpefunksjon på dieselpumpen pumper ikke jevnt diesel videre slik at man får luftet skikkelig. Forslag som har fungert på en annen maskin. Klipp av dieselslangen inn til tanken, monter på en påhengsmotor-håndpumpe. Monter også forfilter/vannutskiller. Pump så med den nye pumpen slik at det blir luftet skikkelig. Motor burde nå starte.. Noen som har noen andre forslag, synspunkter på problemet? Kan lavtrykkspumpen foran dieselfilteret være tett av slam fra gammel diesel? Sitér dette innlegget Link to post
Ellida Svart 15.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2011 Du bør apsolutt ha et forfilter med vannutskiller. For sikkerhetskyll og for å spare dysene hvis det skulle komme vann i dieselen. Hvis ikke håndpumpen virker, så bør du skiften den ut, men sjekk førtst om alt av slanger og rør er tette og du er sikker på at pumpen fusker. De er ikke sikker at det er så kosbart å overhale håndpumpen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2011 (redigert) Det kan ha lagt seg dritt i matepumpens ventiler, eventuelt i filterduken i denne. Demonter og rengjør. Som du forstår så bør du ha et filter før matepumpen, for å unngå denslags problemer... Redigert 15.Juni.2011 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
KongConan Svart 15.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2011 Det er min motor dette gjelder, fant endelig noe jeg tror er forfilteret. Det så antikkt ut. Kan se ut som det er filteret i pumpa som er fullt av dritt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2011 Ja, filteret i matepumpa blir ofte glemt. Og i årenes løp kan det bli rimelig tett... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
M/S AIOLOS Svart 15.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2011 Lykke til, har samme motor og har selvsagt det som skal til av filtre på dieselen. Gjør som de andre også sier,skaff deg et forfilter med vannutskiller. Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 15.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2011 da var vel det en av flere propper som ødela for pumpefunksjonen.. var slikt på min også.. et slags lite metallnettingfilter som var helt tett... ble vakuum. Sitér dette innlegget Link to post
KongConan Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Hva er dette? Lurer på om det er hva jeg tror det er.. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Det er jo forfilter...sikkert full av dritt Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Forsøk og ta av slangene på dette filteret og koble de sammen...da tror jeg du får start Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Minner stygt om en rein vannuskiller uten forfilter... Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Ja kanske det er det, men det set ut som tappekranen i bunn mangler Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Nei tappekranen er i hvit plast som en vingemutter.... Mener jeg skimter den...Har en lei tendens til å sette seg steike fast så den knekker når det prøves å løsne på den.... Hvis den løsner er fett på gjengene noe som anbefales før den settes inn igjen... Men noe forfilter er det dog ikke... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Det er en ren vannutskiller uten filter. Bør demonteres og rengjøres, da den kan være full av slam. Ikke prøv å løse den hvite plastskruen, den setter seg alltid godt fast og knekker lett! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Denne CAV vann/slamutskilleren har jeg hatt mye problemer med. Jeg visste ikke annet enn at det var en vannutskiller frem til jeg fikk tips om noe annet og åpnet den. Da så det slik ut inni enheten, pluss mye mer dritt på en kon som sitter inni den og som jeg ikke tok bilde av. Og hadde denne dritten kommet videre til pumpen og finfilteret, hadde det fort stoppet opp. Ellers er enheten kronglete å få tett etter demontering. Hos meg fikk jeg sugd falsk luft fra toppen av skruen som holder enheten sammen pga. morken O-ring-pakning. Og husk at det er mye lettere for luft (mindre molekyler enn diesel) å komme inn i systemet enn diesel for å komme ut å vises som dieselsøl. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
KongConan Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Svarte balle...da får jeg prøve å se om jeg får demontert denne i morgen. Tipper det neppe er noe hyggelig syn som møter meg. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Jeg ville ha byttet ut denne saken da det har kommet mye bedre utstyr etter den der var satt inn i båten din. Ser den står utenfor motorrommet så da kan du med god samvittighet kjøpe deg en større kombinert vannutskiller med glass og forfilter oppå. Men kanskje få motoren til å gå først og ta utbedringene etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 (redigert) Ikke så dumt det. Og som jeg sa, det er ikke lett å oppdage om det suges luft, men setter du en klar plastslange (kun for test) på den siste biten mot pumpen, ser du fort om det er luftbobler i dieselen. Selv skiftet jeg alle slanger, nipler og slangeklemmer før jeg fikk det tett. Silen på selve pumpen kom jeg ikke til, så jeg kjøpte elektrisk fødepumpe hos Biltema og koblet forbi den eksisterende pumpen. Da er det også utrolig lettvint å lufte lavtrykksiden etter bytte av grovfilter og andre utbedringer, bare å vri om startnøkkelen uten å starte motoren til en er sikker på at filtre er fylt opp osv. Jeg går ut fra at vi har nesten samme motor. Jeg har Yanmar 4JHE 44hp og du har vel den samme med 66Hp og turbo? Lars H. Redigert 4.Juli.2011 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
KongConan Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Burde kanskje bytte den ut med noe skikkelig, racor av et slag? Hvordan bør i korte trekk systemet fra tank til motor se ut? Gid så enkelt det var med daycruiser og påhenger... Ja jeg har den maskinen ja. Sitér dette innlegget Link to post
KongConan Svart 5.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 Fant ut at jeg gjør som nevnt over: bytter ut hele driten. Så nå er Delphi 296 innkjøpt. Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 6.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Er det montert? bilder? Sitér dette innlegget Link to post
KongConan Svart 7.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2015 (redigert) Etter utsetting gikk den i 5 min før den døde og jeg ikke fikk start på den igjen....Hva er nå dette for djevlerier...vann? Redigert 7.Juni.2015 av KongConan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.