Jump to content

Yanmar 66hk startproblemer, gammel diesel, rusk i diesel

Fred

Recommended Posts

Yanmar 66hk koblet til tank med kun vanlig dieselfilter uten noe som helst forfilter eller vannutskiller.

Stått vinteren over med kvart tank.

Stopper etter 10 minutter gange første tur.

Skiftet filter. Luftet systemet.

Tømt tank, fylt på ren diesel. Nytt filter igjen, luftet systemet.

Håndpumpefunksjon på dieselpumpen pumper ikke jevnt diesel videre slik at man får luftet skikkelig.

Forslag som har fungert på en annen maskin. Klipp av dieselslangen inn til tanken, monter på en påhengsmotor-håndpumpe. Monter også forfilter/vannutskiller.

Pump så med den nye pumpen slik at det blir luftet skikkelig.

Motor burde nå starte..

Noen som har noen andre forslag, synspunkter på problemet? Kan lavtrykkspumpen foran dieselfilteret være tett av slam fra gammel diesel?

Du bør apsolutt ha et forfilter med vannutskiller. For sikkerhetskyll og for å spare dysene hvis det skulle komme vann i dieselen.

Hvis ikke håndpumpen virker, så bør du skiften den ut, men sjekk førtst om alt av slanger og rør er tette og du er sikker på at pumpen fusker. De er ikke sikker at det er så kosbart å overhale håndpumpen.

• 3 uker senere...

Denne CAV vann/slamutskilleren har jeg hatt mye problemer med. Jeg visste ikke annet enn at det var en vannutskiller frem til jeg fikk tips om noe annet og åpnet den. Da så det slik ut inni enheten, pluss mye mer dritt på en kon som sitter inni den og som jeg ikke tok bilde av. Og hadde denne dritten kommet videre til pumpen og finfilteret, hadde det fort stoppet opp.

slamutskiller.jpg

Ellers er enheten kronglete å få tett etter demontering. Hos meg fikk jeg sugd falsk luft fra toppen av skruen som holder enheten sammen pga. morken O-ring-pakning. Og husk at det er mye lettere for luft (mindre molekyler enn diesel) å komme inn i systemet enn diesel for å komme ut å vises som dieselsøl.

cav2.jpg

cav3.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ikke så dumt det. Og som jeg sa, det er ikke lett å oppdage om det suges luft, men setter du en klar plastslange (kun for test) på den siste biten mot pumpen, ser du fort om det er luftbobler i dieselen. Selv skiftet jeg alle slanger, nipler og slangeklemmer før jeg fikk det tett. Silen på selve pumpen kom jeg ikke til, så jeg kjøpte elektrisk fødepumpe hos Biltema og koblet forbi den eksisterende pumpen. Da er det også utrolig lettvint å lufte lavtrykksiden etter bytte av grovfilter og andre utbedringer, bare å vri om startnøkkelen uten å starte motoren til en er sikker på at filtre er fylt opp osv. Jeg går ut fra at vi har nesten samme motor. Jeg har Yanmar 4JHE 44hp og du har vel den samme med 66Hp og turbo?

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...