Jump to content

Øke batteribank fra 1 til 2 forbruksbatterier


KongKing

Recommended Posts

Hei

Jeg har fått tak 2 stk 115A "Heavy duty"-batterier. Fra før har jeg ett startbatteri og ett forbruk (105A tror jeg). Er det bare å koble ett eller begge de nye batteriene i paralell (pluss på pluss, minus på minus) på forbruksbatteriet jeg allerede har? Eller er det noen begrensninger ifht lading og slikt?

 

KK

Link to post
Share on other sites

Hei

Ja det er bare å koble pluss mot pluss og minus mot minus.

Ville kanskje delt det slik at batteriene du har idag blir en bank og de 2 nye en bank. Dette kommer an hvilke skille system du har fra før.

Regner med at alle batteri er av samme type DVS trenger samme lade spenning.

 

Det eneste jeg ville sørget for er at alle batteri kabler blir tatt av ved vinteropplag om du ikke vedlikeholdslader eller lader ved jevne mellomrom.

 

For dynamoen spiller det ingen rolle om du henger på flere batteri. Det kan være at kabel dim fra dynamo bør økes for å redusere spenningsfall ved lading med store strømmer. Sier dette for jo større battbank jo mer strøm vil du vel bruke og dermed skal det lades mer.

 

Smaapala

Link to post
Share on other sites

Du bør ikke blande nye og gamle batteri, dette reduserer levetiden på dine nye batteri. Dynamoen bør du også sjekke størrelsen på, likeens med strømkabel ut fra dynamo. To batteri trekker dobbelt så mye ladestrøm som ett. Belaster du dynamoen opp mot max belastning, feks. med mye lys og utladete batterier samtidig, så har du startet på handleturen til delesjappa med dynamoer. Du brenner rett og slett viklingene.

Startbatteri og forbruksbank bør du skille, fordi startbatteri er ikke bygd for å levere mye strøm i korte perioder. Forbruksbatteri er motsatt.

Skiller på forbruksbatterier har jeg ikke sansen for, dyputladninger reduserer levetiden også på fritidsbatterier. Noe du gjør når du splitter opp batteribanker og bruker bare ett og ett. Det er bedre å tappe alle litt enn ett mye.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått tak 2 stk 115A "Heavy duty"-batterier. Er det bare å koble ett eller begge de nye batteriene i paralell (pluss på pluss, minus på minus) på forbruksbatteriet jeg allerede har?

KK

 

Det "kan" du gjøre, men :

 

Fått tak i 2 batterier høres ut som du har fått tak i noe flott brukt ?

 

Kobler du sammen dine to "nye" med ditt gamle, er det pluss på pluss og minus på minus... Om ett av batteriene har en celle som ikke er helt i form vil denne "tappe" og spise strøm fra dem andre cellene som er friske og da blir det sjelden suksess.... Uten å bli for avansert og gå på syrevekter som bør være identiske osv... så kan vi si det sånn at denne løsningen er som og drikke cola light.... er du tørst nok så går det..... men gubbevars detta kan fungere det, men tror jeg ville skillet i fra startbatteriet ditt på egen bryter så du får startet i tilfelle ikke alle forbruksbatteriene dine er like gode og båten har mye stillstand.

 

 

 

Lykke til...

Redigert av Anders Haaby (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Er det riktig å koble pluss på pluss og minus på minus når disse skal kobles i serie? Ser for meg at minus går inn på ene enden av batteriserien og pluss går ut (på denne måten følger strømmen samme retning)? Kanskje jeg er litt enkel, men ser man på batterier i elektriske artikler er vel alle disse koblet på denne måten?

 

Flott om noen kunne kommet med en redegjørelse her.

 

Mvh Christian

Link to post
Share on other sites

Du kan ha nesten så stor bank du vil, forutsatt at releet koples med forbruksbank som primærbank. Setter du opp startbatteriet som primær klarer neppe dynamoen din stort mer enn 80-90 Ah før releet begynner å trippe og brenner opp ved godt uttappet forbruksbank. ...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ok, takk for svar! =)

 

Tenkte på å bruke en slik: Link

 

Så du mener at jeg kobler det slik at forbruksbatteriet skal lades først til 13,7V og setter startbatteriet i 2. rekke slik at dette lades når forbruksbanken har oppnådd 13,7V?

 

Man vil eventuellt da ikke kunne komme utfor at forbruksbatteriet alldri vil kunne oppnå denne spenningen pga at den lastes av andre ting og at startbatteriet alldri vil lades..?

Link to post
Share on other sites

I teorien: ja. I praksis, neppe! Det tar ikke lang tid etter start før ladespenningen er oppe over 13,7 volt om alt ellers er OK. Om du har et forbruk opp mot 40A under gange ville jeg ha sett på å redusere forbruket. Mitt forbruk under gange er VHF, kjøleskap og kanskje lanterner. Trekker kun noen få ampere og dynamoen har likevel ikke problemer med å oppnå full ladespenning. Jeg har forbruk som primærbank, og det tar som regel mellom 1 og 15 minutt før BEP releet kopler inn startbatteriet avhengig av hvor nedtappet forbruksbanken er. Startbatteriet trenger minimalt med lading, og klarer alltid å få nok strøm selv med en slik kopling. Så det er ingenting å bekymre seg over.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ok, da får jeg prøve det!

 

Noen tips til hvordan type batteri man burde bruke som forbruksbatteri? Vil gjerne ha et som er vedlikeholdsfritt!

Vil du si at f eks er ok med et forbruksbatteri på 160-200ah og et startbatteri på 120ah med denne dynamoen?

(Antageligvis ikke nødvednig med 120ah start batt, men det er det som står der i dag til både forbruk og start)

Link to post
Share on other sites

Vedlikeholdsfritt i denne sammenhengen betyr i klartekst "kan ikke vedlikeholdes"! Jeg for min del foretrekker åpne bly/syrebatterier, da kan man følge med på syrevekten og har mulighet til å erstatte fordampet vann ved behov. Jeg har fylt vann på mine en gang på fire-fem år, så dette er ikke noe man trenger å gjøre i utide. Såkalte vedlikeholdsfrie batterier har også en viss fordamping, om enn mindre. Forskjellen er at her må batteriet kastes når tilstekkelig mye har fordampet.

 

Størrelsene du oppgir høres helt OK ut, selv om du sikkert kunne greid deg med et halvparten så stort startbatteri. Men ingen grunn til å bytte så lenge det ellers er OK.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for mye bra info! :-)

Har du dual sense BEP eller "vanlig"? Har i utgangspunktet kun dynamo som spenningskilde, men mulig jeg kommer til å lade batteriene med vanlig batterilader innimellom, er det da ok med den "vanlige" eller betinger dette dual sense? Den er forsåvidt ikke å få sammensatt med batyerivelgerene dems som jeg har sett på!

Link to post
Share on other sites

Dette var interessant. Jeg har ikke laderele på min båt, og hadde ikke tenkt å montere det heller. I praksis ser jeg da for med at batterivelger står i startbatteriposisjon når jeg starter motoren, og lar bryteren stå slik i omlag 5 minutter. Antar at startbatteriet da er ladet til nivå slik det var før jeg startet motoren. Etter dette flytter jeg bryteren over i forbruksbatteriposisjon slik at jeg er sikker på at forbruksbatteriene lades når jeg er underveis.

 

Høres dette ut som en fornuftig fremgangsmåte?

Link to post
Share on other sites

Det er vel det som er hensikten at den skal stå på startbatteriet i utgangspunktet fra leverandør. Men hvis forbruksbanken er "for" stor slik at spenningen dropper ned når releet veksler denne inn så blir det bare stående og klikke og aldri lade forbruksbanken idet hele tatt, ettersom jeg har forstått det, derfor det har blitt anbefalt å lade forbruksbanken først!

Det du nevner med å bytte om på lading av start og forbruk går automatisk, det er det som er cluet med dette releet, de andre bryterne på den linken jeg ga går på FORBRUKSSIDEN og er en batterivelger! :-)

 

Til dere som har mer peiling; correct me if I'm wrong!

Link to post
Share on other sites

Vedlikeholdsfritt i denne sammenhengen betyr i klartekst "kan ikke vedlikeholdes"! Jeg for min del foretrekker åpne bly/syrebatterier, da kan man følge med på syrevekten og har mulighet til å erstatte fordampet vann ved behov. Jeg har fylt vann på mine en gang på fire-fem år, så dette er ikke noe man trenger å gjøre i utide. Såkalte vedlikeholdsfrie batterier har også en viss fordamping, om enn mindre. Forskjellen er at her må batteriet kastes når tilstekkelig mye har fordampet.

Slik jeg har forstått det er poenget med vedlikeholdfrie batterier at avgitt hydrogen og oksygen går tilbake i batteriet som vann.

http://en.wikipedia.org/wiki/Agm_battery

Link to post
Share on other sites

Har du dual sense BEP eller "vanlig"?

 

Jeg har "vanlig". Batterilader er koplet til forbruksbank, så da får også startbatteriet sitt via BEP'en.

 

 

lar bryteren stå slik i omlag 5 minutter. Antar at startbatteriet da er ladet til nivå slik det var før jeg startet motoren.

 

Fem minutter er for lite. Det er bedre å slå over til 1+2 etter start, da får begge banker det de skal ha.

 

 

Slik jeg har forstått det er poenget med vedlikeholdfrie batterier at avgitt hydrogen og oksygen går tilbake i batteriet som vann.

 

Mye av det ja, men en viss fordamping er likevel uunngåelig. Uproblematisk i bil, men kan være et problem i båt med hard lading og ofte bruk av landstrøm over lengre perioder. Men det fungerer fint for de fleste da! Poenget var bare at åpne batterier gir deg mulighet til å følge med og eventuelt korrigere.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...