Jump to content

Skagen tur natt til søndag

Mariell

Recommended Posts

Planen lenge har vært å starte sommer cruiset med en tur rett over til Skagen fra Vestfold Noe jeg aldri har gjort med en så saktegående båt som jeg har nå. Regner 12 timer fra Tønsberg tønne og til jeg runder bøya ved Skagens rev.

Men så er det disse værmeldingene da. Skjelden har jeg sett så varierende meldinger fra dag til dag. Studerer YR, Storm, DMI byvær (Skagen). DMI kystprognoser. Havsanimasjonen til DMI har jeg for dårlig nett til å få skikkelig.

Nå begynner meldingene å bli sånn ca. at jeg vurderer å gå over.

Avgang Lørdag kveld og beregnet ankomst søndag formiddag, har jeg sett meg som en mulighet, etter de siste prognosene.

Yr melder at på Ferder skal det være 4-5s/m fra i morgen av og ut i neste uke.

DMI for Skagen. Sier endel vestlig vind Fredag, som løyer ned til 5-6 i løpet av lørdag formiddag og dreier først øst så nord på søndag også over på vest igjen og øke på fra mandag av.

Så det jeg lurer på. Hvordan er bølgeforholdene nede ved Skagen ved Laber Bris?

Lønner det seg å gå mer østlig og passere 5-6nm øst av revet og senere gå rett vest for å komme inn til Skagen havn?

Ellerer det hele galskap med det usikre været vi har nå?

Om DMI's prognoser viser over 1 meter signifisent bølge høyde over mesteparten av Skagerak går jeg ikke. Gidder ikke å balle med opp til 2 meters bølger i 12 timer. vil gjerne ha mest mulig under 0,5 signifisent. Er jo på tur.

Noen endelig avgjørelse blir uansett ikke tatt før lørdag kveld.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

GFS siger lige nu 10-12 m/s fra nordøst natten til søndag. Det bliver nok til over 1 meter signifikant bølgehøjde ved Skagen, tænker jeg. Hele vejrsituationen i den kommende weekend baserer sig på at et lavtryk skal passere lige over Skagerrak. Du kan naturligvis være heldig og ramme midt ned i "øjet" af lavtrykket og få tilnærmet 0-vind men lavtryksbaner er notorisk usikre.

rtavn849.jpg

Desværre ser det ud som om det kommer til at blæse en del hele næste uge :headbang: Jeg havde tænkt mig til Marstrand i næste weekend, men heller ikke der ser det acceptabelt ud...:sad: :sad: Først i begyndelsen af juli er der tegn på nogen stabilitet, men det er langt ude, og meget kan ske. Lige nu tyder alt desværre mest på en længere, ustabil periode. Surt for dem, der have håbet på en god start på ferien i juni.

Yr melder at på Ferder skal det være 4-5s/m fra i morgen av og ut i neste uke.

DMI for Skagen. Sier endel vestlig vind Fredag, som løyer ned til 5-6 i løpet av lørdag formiddag og dreier først øst så nord på søndag også over på vest igjen og øke på fra mandag av.

Så det jeg lurer på. Hvordan er bølgeforholdene nede ved Skagen ved Laber Bris?

Vær bare klar over at bølgeforhold og vind ved Færder kan være totalt forskjellige fra bølge og vind ved Skagen. To helt forskjellige værsystemer 150 Km fra hverandre. Har flere ganger dradd fra Ramsø, Koster i vindstille og møtt 15-18 m/s ved Skagen 10 timer senere. Se på værmeldinger og hør på Tjøme radio. 5m/s S Færder, 12m/s SV ved Skagen skjer ofte. Legg til at det rundt Skagen ofte er mye strømsjø. Men... For 10 dager siden dro vi fra Skagen og hjemover til Horten.

Havbilkk...

Intresant MajorAndy, det der viser jo noe helt annet enn DMI's byvær

skagen.png

Er klar over at Skagen og Færder ofte har totalt forskjellig vær bilde. Derfor ser jeg på prognoser for begge plasser.

http://www.yr.no/place/Norway/Vestfold/Tj%c3%b8me/F%c3%a6rder/long.html

Nr jeg endelig kommer meg hjem fra jobben og dette forferdelig treige nettet ombord.

Kan starte opp det betydlig raskere ICE modemet ombord i Mariell og studere ennå mer om bølgevarsel for Skagerakk hos DMI også.

Får da håpe at 2-3 forskjellige metrologiske institutt greier å enes om været for en 12-18 timer frem i tid på Lørdag etter middag, når avgørelsen tas.

En meters bølger over Skagerak er intet problem. Men er det meldt 1 meter, må en regne med opp til 2 meter og det gidder jeg ikke ha inn på siden over lengre tid, i allefall ikke i 12 timer.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Såg inte denna tråd förrän igår.

Annars skulle jag vilja föreslå denna site från danska Farvandsvesendet

http://ifm.frv.dk/index.asp?USER=PLEASURE

Där kan Du zooma in till t ex Skagerak plus välja t ex Vindriktning och vågriktning och Våghöjd. Sen kan man stega sig fram upp till 48 timmar med ett tidsreglage till vänster.

Bygger väl som de mesta met-siter på mer eller mindre samma grundmaterial, men jag tycker denna presentation är riktigt bra.

Och jag förstår Din tveksamhet. Inga reträttmöjligheter på denna sträckan precis.

Har gått några nattliga långturer under åren och min erfarenhet är att visserligen så tenderar ju vinden att vara något svagare på nätterna, men om det blåser och går sjö så blir det ju knappast mera uthärdligt när det är mörkt.. Och möjligheterna att parera de värsta sjöarna blir ju dessutom automatiskt mindre.

Sen är det ju alltid något mer uthärdligt att gå med sjön än mot. Att stampa 12 timmar i 1 m motsjö.... Nej tack!

:fishing:

Ble Fjellbacka. Var en del sjø Syd for Færder. Slingre balje og 1-2 meter rett inn på siden, er skjelden behaglig. Turnet nord øst og tok omveien om Torbjørnskjær og ksterfjorden. Betraktelig mer behaglig. 7 timers tur fra Sandefjord.

MEDLEM I KNBF

Der var jeg overaskende nok i Skagen. Lå på Kjæringø i går og så at vinden løyet mer og mer utover kvelden.

DMI,SMHI,YR og Norges metrologiske institutt bekreftet mine mistanker om at Mandag ville bli en rolig dag.

Avgang 08,30. Etter 5 timer i 7,2 knop, over ett nesten flatt Kategatt lå vi fortøyd i Skagen.

Blir en ukes tid her. 30 venner og venners venner kommer nedover med Color line på Torsdag og skal være frem til Søndag.

Har også en dynamo som har tatt kvelden. Nå har Kipor'n fungert som "dynamo" på overfarten. Ny dynamo får jeg forhåpentligvis tilsendt i løpet av uken.

Status Skagen. Svak sørlig fønvind , skyfri himmel, 22 grader i skyggen, en god del båt men langt fra fullt.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

Er pga Skagen festivalen den gjengen kommer nedover, er vel 10 året eller noe sånt for dem.

Første gang arbeidsturnus, familiesituasjonen,vær og føreforhold har gjort det mulig for meg å være her den helgen.

MEDLEM I KNBF

Har spist der, kan anbefales.

Snakket akkurat med Kjøkkensjef og driver av "Torvehallen". En ny restarant som ligger i samme lokale som Skagen vin og Gastronomi.

Fiskegangen 12, 9990 Skagen.

Der kan man velge vin eller annen drikke i butikken og ta den med inn i restauranten for å nyte etter hva jeg kunne se, en bra fisk/seafood buffee.

Bufeen koster Dkr.225,-

Terninngskast kommer i løpet av uken.

MEDLEM I KNBF

At det er Nord gående strøm er udiskutbelt.

Gikk Skagen - Tønsberg tønne på Tirsdag.

Flatt hav, litt sønnavind.

Med mitt koseturtall på 2300 gjør Mariell normalt ca 7,2kn. På ferden nordover logget jeg i ett par timer over 8 kn

Revet - Tønna gikk på snaue 10 timer, hadde regnet med 11-12.

MEDLEM I KNBF

Takker for informasjon. Ser jo ikke galt ut.

MEN overfart til Skagen kan være lunefullt. Vi dro i 12 ms og mot slutten lå målern på 22-24 ms. Og min kone var ikke spes glad. Venneparet som var med var veldig syke, og sluttet og si noe bare pekte.

Nå med arvingene, er det greit og følge med på varselet. Skulle det ikke bli bra, OK sydover langs svenskekysten og kortere overfart.

Vi sees!

Ta gjerne turen langs svenske kysten ned til ca litt syd for Smøgen og kryss derfra over til Skagen.

Det er ca 25-30nm og turen over bør ikke ta mer enn 3 timer om dere har under 10 knops fart.

Mindre tid på havet om det er eller blir dårlig vær.

Jeg har tatt turen andre veien, med en Storebro 34 med to 106hk motorer, farten lå på rundt 7-8 knop

og med bra vør var det en fin tur, men litt kjedelig pga farten ikke var særlig stor.

Det er gjerne en nordlig hav strøm fra der hvor nordsjøen og skagerak møtes, på linje mellom Skagen og nord øst mot svenske

kysten. Bra når man skal nordover igjen langs sv.kysten.

mye bra steder langs sv. kysten og Fjellbacka er kanskje bedre å overnatte på enn Smøgen, om man skal overnatte.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...