Jump to content

Seiltur Bergen - Trondheim, som førstegangseier.

Jannickeh

Recommended Posts

Som tittelen sier er vi førstegangseiere av seilbåt, en 2006 Bavaria 30 Cruiser. Startet å se etter seilbåt på finn.no i begynnelsen av mai - og akkurat nå er mannen, en seilvant (og seilbåteier) kompis og en ikke-seilvant men dog mekaniker-kompis (og modellfly-flyver) i Bergen for å hente båten.

Det har så frem til nå vært en veldig lærerik prosess, mye lesing - ikke minst her inne på forumet- tusen takk!!! - og VHF sertifisering står straks for tur for skipperinnen (meg).

Papir kart er kjøpt inn, elektroniske kart lastet inn, utstyr sjekket og dobbeltsjekket, kontrakter, papirer, registreringer, medlemskap og hele pakka er vurdert, signert og fikset. :)

Akkurat nuh seiler 3 stk meget fornøyde karer ut fra havn i Bergen, med kurs hjem til Trønderhovedstaden.

Bilder og reisebrev legges ut underveis når de kommer tikkende inn på skipperinnens mobil.

(Gratulasjoner, tips, råd og lykkeønskninger mottas med takk!)

:D

'Impossible' is just an opinion.

Velkommen til forumet, og gratulerer med ny båt!

Jeg har ikke noen konkrete råd å komme med, men ønsker uansett mannskapet lykke til på turen. Og hold oss gjerne orientert med bilder og tekst.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Hei gratulerer med båt! Jeg har bare erfaringer med motorbåt og militære fartøy, men generelt sett når man skal ferdes på sjøen så er jo sikkerhet det aller viktigste! har man kunnskap om båtbruk navigasjon og manøvrering, samt at man respekterer vær og vind, og i tillegg har sunn fornuft så kommer man langt. Som sagt kunnskap er jo det beste man kan forberede seg med når man skal begynne med båtliv!! Erfaringer får man jo ikke kjøpt eller tilegnet seg på annen måte enn å bare å kaste seg ut i det..

lykke til!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Gratulerer så mye med ny båt :-) Jeg har ett råd: Ta dere god tid.. Det er en vakker reise, så mye å se og hvis man kun tar denne turen som en transport etappe tenker man gjerne tilbake at man burde tatt seg litt bedre tid.. Man er også mer oppvakt med nok søvn.. Når dere skal passere Stadt så er det helt sikkert mange som går sammen, kan være en fordel. Er fint rundt så lenge været er ok. Mett og opplagt er nøkkelord

God seilas videre, følger med fra Spanina :-)

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Har passert Stadt flere ganger i blikkstille! det er kjempefint om det er finvær, noe dønninger er det jo uansett der ute da men fint når det er godt vær! bare å følge med oppdaterte værmeldinger. arrangerer ikke redningsskøyta kolonne der og?

Gratulerer så mye med ny båt :-) Jeg har ett råd: Ta dere god tid.. Det er en vakker reise, så mye å se og hvis man kun tar denne turen som en transport etappe tenker man gjerne tilbake at man burde tatt seg litt bedre tid.. Man er også mer oppvakt med nok søvn.. Når dere skal passere Stadt så er det helt sikkert mange som går sammen, kan være en fordel. Er fint rundt så lenge været er ok. Mett og opplagt er nøkkelord

God seilas videre, følger med fra Spanina :-)

Mvh

Pjolter

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

14:30 Telefonrapport fra mannen.

Akkurat forlatt Florø. Bunkret opp diesel. Motoren bruker mindre diesel enn selger oppga. Najs. :) Lettskyet, sol og motvind(!). Gutta storkoser seg på tur. Selger har lagt igjen alt mulig av innhold/løsøre i båten, så de er godt utstyrt for turen. Til skipperinnens store glede er det også dusj inne på badet, og ikke bare ute.

4 timer til Stadt sånn ca.

21:30. Motvind og lite seiling. Går mye for motor. Passerer Stadt akkurat nuh - dvs er forbi om ca en halvtime. Mannen og seilermannen har ikke sovet mye, altfor spent og ivrig på langtur. Mekanikermannen har godt sovehjerte og fått hvilt masse. Vet ikke helt når de er fremme i Ålesund, men de satser på å ta en hvil der, sånn utpå morgenkvisten/formiddagen en gang. :)

Når det ikke er seilteknikk som læres er det navigasjon som står i fokus. Snakk om høyintensivt seilkurs. He he. :D

bilde1.jpg

Seiler akkuratt motsatt vei denne gangen.. :D fin tur.. Får vinke til nordgående hurtigrute som kommer etter Ålesund.. (Nord Norge, med live sendig..) Det kommer også en kliss lik Bavaria i møte mellom Ålesund og Kristiansund en gang..:D Kanskje det er tidliger nabobåt? Er den hentet fra Alvøen i bergen?

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Supergnisten: Ja, tror det. Hentet i Bergen iallefall. :)

Kl 15 i dag, på vei inn mot Ålesund. Sov godt og lenge i dag.

Mekanikermannen - svoger Tom:

258581_10150206920771356_547931355_7564159_3318104_o.jpg

Ålesund i dag:

259162_10150206940006356_547931355_7564238_891174_o.jpg

Dro fra Ålesund etter en time eller to(?), og fikk mobildekning til å ringe heim til mor og barn rundtomkring Aukra:

263401_10150207197551356_547931355_7566461_8171139_n.jpg

Mat må man ha... og kjekt at seilermannen (til høyre) ikke bare er seiler, men også kokk! Noe skippern/mannen (a.k.a. gubben) min ikke har noe imot.

254078_10150291954860519_635775518_9596665_4441011_n.jpg

Yey!

Jeg så mannen min på teeeeveee, og han vinka til meg. :D Hurtigruta passerte akkurat gutta boys, kamera zoomet inn og fikk vist frem den fine fine båten, og 3 karer som vinket pent hjem. ;) Utenfor Averøya nå.

Siste natt i båten før ankomst i Børsa i morgen.

Seilte forbi Tjeldbergodden i dag:

259699_10150207744446356_547931355_7571405_6240638_o.jpg

Biff, sopp, gresk salat og rødvin. Kveldsmat på Kongsvold, i nærheten av Agdenes. Kokken har vært i sving igjen. :)

257398_10150207940746356_547931355_7573224_2190508_o.jpg

I morgen er reisen over, og båten fremme til sin foreløpige hjemmehavn - Børsa.

Om et år eller tre er forhåpentligvis båthavna på Rye (rett utenfor Trondheim, og like ved der vi bor) ferdig, og vi får en smule kortere reisevei til havna.

Fremme i Børsa ganske så nøyaktig kl 16, til familiens store glede.

3 slitne, men veldig fornøyde, karer. :)

Var en del motvind på turen, og så og si null regn. Heldig med vær og vind tross alt. En kjempefin tur.

Skipperinnen gleder seg til å få utforske båten skikkelig etter hvert, gå gjennom skuffer og skap og se hva som finnes, og hva som

må tas med.

Må finne en løsning mot fukt under madrassene i forpiggen. Selger hadde kjøpt ordinære skumgummimadrasser og kappet til og lagt

oppå de orginale madrassene. Ikke helt optimalt. Må søke litt på nett og se om man finner forslag til løsning.

Har lest en del blogger ang. modifisering av seilbåt også, finne lure ting ifht lagring og andre plassbesparende finurligheter. :)

Blir nok en flittig leser, og skriver, her på forumet etter hvert.

Takk for følget! :)

• 1 år senere...

Hei. Skal til Bergen i løpet av september for å hente en 2006 bavaria 30 selv :) Den får også plass i børsa båtforening :) Ønsker tips angående turen opp fra Bergen og generelt om båten. Om det er ting jeg bør sjekke ekstra nøye når jeg drar ned å besiktiger den.

Gratulerer med ny båt og takk for beretningen!

Må finne en løsning mot fukt under madrassene i forpiggen. Selger hadde kjøpt ordinære skumgummimadrasser og kappet til og lagt

oppå de orginale madrassene. Ikke helt optimalt.

Jeg hadde litt fukt i madrassene i forpiggen frem til ganske nylig selv, og løste dette med en aldri så liten IKEA-tur (slikt gjør vondt, men om man utstyrer seg med skylapper, vannflaske og MP3-spiller døyves den verste smerten). Der selger de ribbebunner, rask med dere noe i dimensjoner som virker fornuftig (jeg kjøpte en 70cm og en 90cm; dette holdt til forpiggen pluss en av sengene i akterkabinen). Festes enkelt med borelås (selges f.eks. på Biltema), så får man tilgang til luker og lignende. Et work in progress-bilde fra min forpigg ligger her: https://baatplassen.no/i/topic/66371-hva-har-du-gjort-med-baaten-i-dag/page__st__3140#entry1324176

... og om dere fremdeles synes det er fuktig er en avfukter neste steg. Enten light-versjonen med silica-gel/veisalt eller en elektrisk sak.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...