Jump to content

førstehjelp på kaien


SeaQueen

Kan du førstehjelp?  

113 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

En ide kom fra Birckwood33, hva med enkel førstehjelpsopplæring på kaien??

 

I sommer skal vi prøve å organisere enkel førsthjelpsopplæring ved drukningsulykker. Dette blir i Sunnhordlandsområdet, der hvor det er båtfolk som ønsker litt opplæring i dette, og hvor vi er samtidig.

 

Kan bli spennende!

Link to post
Share on other sites

Ett meget possitivt tilltak.

 

Selv har jeg ett 2 dagers 1 hjelpskurs hvert 4. år, samt noen enkle 1 times rep. møter ca.en gang i måneden.

 

Har heldigvis aldri hatt behov for å utføre 1. hjelp, men vet aldri når/om den dagen kommer.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Vi får nå se hva vi får til. Lommelegen er bra, men jeg ser at anbefalingene pedagogisk fraviker fra undervisningsformen.

 

Jeg ser for meg enkel førstehjelp som varsling, sideleie, HLR og stans av blødninger...

 

Både voksne og barn kan jo lære litt her....?!

Link to post
Share on other sites

ser de fleste som svarer vet hva de sjak gjøre!

 

Spørsmål: ombord i nabobåten er en 45 år gammel kvinne med klemmende smerter i ryggen, mellom skulderbladene.

 

Hun har aldri hatt denne typen smerter før, og de kom plutselig uten at hun har løftet noe, e.l.

 

hva kan dette være?

Er dette ingenting/legevakt eller 1-1-3 (akuttmedisinsk nødtelefon)??

Hva ville du ha gjort av tiltak for å hjelpe??

Link to post
Share on other sites

Vil du gjette på grunnen til at atypiske symptomer utelates fra korte kurs innen førstehjelp? Det er fordi de er atypiske, og sjeden forekommer. Problemet er ikke at hvermannsen ikke kjenner til alternativ nødmedisingering ved anginaanfall, eller kan bedømme en pasients tilstand på Glasgowskalaen. Det er at hvermannsen ikke tør å gjøre noe med de tingene han kan. Fokuset er helt rett i dag på de enkle grepene, rett og slett fordi folk sjelden tør å gjøre noe annet. Jeg syntes dette bør være et av hovedpunktene i kurset. De fleste kan hjelpe, men tør du? Ta kontakt med ditt lokale Røde Kors Hjelpekorps, de har sertifiserte instruktører, og hjelper sikkert gjerne.

Link to post
Share on other sites

Når jeg holder førstehjelpskurs, presenterer jeg ogå atypiske symptomer. Fordi det er ukjent hos de fleste, og det er viktig å kunne. Jeg driver eget firma som underviser i førstehjelp.

 

Disse atypiske symptomene kommer ofte hos kvinner og eldre menn. I alle år har det vært fokusert på "den mannlige" med smerter i brystet, venstre side.

 

Glasgow Coma Scale er ikke noe en bør legge vekt på i grunnleggende opplæring. Men en meget forenklet versjon går, nemlig grad av bevisstløshet.

 

 

Men for meg og Røde Kors avdelinger, kurs koster penger. det er nok desverre ikke kostnadsfritt å be om kurs hos ditt lokale rødekors.

 

MEN: De fleste avdelingene i Røde Kors har i løpet av året store rekrutteringskurs, disse er billige og omfattende, og en må ikke bli medlem etterpå. Disse anbefales!!

Redigert av SeaQueen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Me får gjøre en test når me møtes SeaQueen. Eg synes no det er en god ide. Jo meir en trener jo tryggere blir en og en "tør" utføre hlr. Eg personlig har vert på flere slike kurs men har glemt ut mesteparten. Hvorfor? Jo fordi det ikke blir trent og repitert til det sitter. Derfor synes eg ideen er god. Det blir et naturlig møtested og sosialt sammenkomst på kaien for dei som vil.

 

Og dei som bare vil se på vil også lære ein heil del. Ungene har spesielt godt av å få vite hva dem skal gjøre. Om dei ikke er i stand til å utføre HLR eller andre ting kan dei hvertfall varsle voksne sår dei ser noe som ikke er som det skal være.

 

Vi gjør dette for morro skyld da. Fordi SeaQueen er en utmerket instruktør så vil til og med ungene få noe ut av dette. :thumbsup: Gleder meg til å se om noen interiserer seg for dette.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Fordi SeaQueen er en utmerket instruktør så vil til og med ungene få noe ut av dette. :thumbsup: Gleder meg til å se om noen interiserer seg for dette.

 

Jeg kan skrive under på at dette faller i smak hos ungene også. De elsker å vise hvor flinke de er:-)

Etter en ukes tokt med KNM Hitra med Sjøvett kampanjen nylig, og rundt 500 3.og 4. klassinger på besøk, er jeg imponert over hvor mye slike små knotter kan om HLR. Av alle disse var det maks 5 som ikke ville blåse på dukken på grunn av at det var ekkelt. Ellers kjørte alle på og komprimerte og blåste til den store gullmedaljen.

Vi var to "legfolk" som instruerte, og ble bare mer og mer imponert etter som uken gikk. Her kom både telefon nummer og gode råd som perler på en snor. Dette var en gøy uke for meg som i 20 år har hatt førstehjelp som en del av beredskapsfunksjonene i jobben min.

Dette kan ikke trenes for mye på! Veldig bra iniativ folkens.

Er jeg i "bassenget" kommer jeg bortom.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Jeg har også vært intstruktør, både til voksne og barn. Har bare en anbefaling; Jo enklere basic, jo lenger sitter det.

 

Ett år prøvde jeg å lære barna 4-5 forskjellige knuter. Etter at hele klassen hadde gått gjennom alle de andre postene, var det selvfælgelig ingen som husket en eneste knute. Et år tenkte jeg å prøve noe nytt og lære barna kun en knute; dobbel halvstikk. Gjett hvor mange av barna kunne den igjen etterpå. Nesten samtlige.

 

Når det gjelder førstehjelp, blir det akkurat på samme måte, bortsett fra at situasjonen vil bli dramatisk og kan for enkelte bli helt overveldende. I slike situasjoner er desto viktigere at det man lærte ikke blir helt borte.

 

BLÅS : Bevissthet, luftveier, åndedrett, sirkulasjon.

 

Og ikke glemt at 113 er også den legen du så gjerne ville hatt med deg ved din side.

 

 

PS. T.o.m. de profesjonelle tilsteber seg å holde Førstehjelpsbiten så enkelt som mulig.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Norsk Luftambulanse har en svært bra og informativ egenkurs-pakke inneholdende en dvd og en mini-anne øvelsesdukke som er ypperlig for å kunne holde et slikt kurs.

 

Denne pakken ble forøvrig gitt til skoleklasser i hele landet. Husker ikke årsklassen, men medlemmer kan forsatt fått kjøpt den.

 

Opplæringspakke i hjerte-lungeredning. Inneholder en oppblåsbar øvingsdukke, en dvd som viser de rette grepene trinn for trinn og et førstehjelpshefte.Pakken som har revolusjonert måten å lære hjerte-lungeredning på.

 

Anbefales, gjerne med en førstehjelpskyndig intruktør. Nivået velger dere selv.

 

Lykke til.

Redigert av Frivakten (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Frivakten. Mye info du kjem med og takk for det. Eg er en kar som trenger oppfriskning men hadde dette forslaget som et morro men alvorlig/viktig innslag på kaikanten. Bli kjent med folk osv.

SeaQueen jobber med dette daglig da han driver eget firma og reiser rundt og holder kurs. Han har utstyret i orden. Han jobber vel også i ambulansetjenesten.

 

Eg har møtt mange instruktører opp gjenom tidene. Men her har vi ein kar som lever og ånder for faget sitt. Og dei er det få igjen av.

Håper me treffes på kaikanten rundt om da.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Disse atypiske symptomene kommer ofte hos kvinner og eldre menn. I alle år har det vært fokusert på "den mannlige" med smerter i brystet, venstre side.

 

Men for meg og Røde Kors avdelinger, kurs koster penger. det er nok desverre ikke kostnadsfritt å be om kurs hos ditt lokale rødekors.

 

 

Om de ofte forekommer, er de ikke lenger atypiske. Men jeg er enig om det du vil frem til er at kurselever bør vite at infarkt kan arte seg på mange måter, og en person i risikogruppen som opplever slike smerter/ubehag uten ytre påvirkning eller andre mer sansynlige tilstander, bør vurderes som et infarkt. Til tross for at det ikke er akkurat som beskrevet i boka med strålende smerter i venstre arm og side.

 

Når det kommer til Røde Kors, så kan du jo presentere dette som PR, hvor det vil bli holdt et åpent kurs på kaia. Om de ønsker å delta, er de hjertelig velkommen, hvor de får promotere Røde Kors mot å stille med instruktører/mannskap. Røde Kors holder ikke kurs for bedrifter eller skoler gratis, men de sier sjelden nei til litt PR.

Link to post
Share on other sites

Problemet med oss som ånder for faget er at vi glemmer hvem vi skal lære opp og hvorfor.

 

 

Igjen: Godt tiltak, men Keep it simple. Og sjekk gjerne kanditatene etter en uke for å se hva som sitter igjen. Da holder det kun med basic'en.

 

Den er lettere å beholde lengre og vil gjøre en tryggere i en fremtidig innsats. :smiley:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hvis noen blør veldig kraftig fra foten, så ikke lag en turnikeet. Klem dem nokså hardt i lysken(på innsiden av låret ikke langt unna skrittet), dette gjør at blødningen blir mindre pga trykk mot en av hovedårene i foten. Samme kan man gjøre hvis noen blør fra armen, men da klemmer man inni armhulen. Dette brukes faktisk av ambulansearbeidere, og det funker ofte bedre enn turnikeet.

>>> END-OF-BULLETIN <<<

Link to post
Share on other sites

Det du sier om turniket er helt rett. Det har en gått bort i fra da faren for amputasjon er overhengende ved bruk av dette. Men den beste måten å stanse blødninger på er direkte trykk i såret!!! Dersom en ikke får kontrollert blødningen på denne måten med trykkbandasje kan en i TILLEGG trykke på pulsåren i lysken eller armhulen.

 

Men husk, direkte trykk på det blødende stedet er mest effektivt, og brukes av OSS som jobber i ambulansetjenesten

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...