Jump to content

Plasering / Montering av shunt


joelle

Recommended Posts

Har kjøpt meg en Odelco DCC 4000.

Skall til og monterer den men blir litt i tvil på hvordan jeg skall trekke allt.

jeg har følgende saker og tenke på:

Dynamo

Forbruks bank

skille relæ

start batteri

Landstrøm med lader

Utifra det jeg har skjønnt fra bruks anvisningen så monterer man shunten på minus.

Og min tanke her da er att jeg trekker minus fra batteri banker, drar meg videre opp i elskapet, monterer på shunten, og siden videre till frelles jord skinne.

Stemmer denne tanke gangen eller er det noe jeg har bomma på?

Link to post

Det vanlige er å montere shunt'en slik at den måler forbruksbanken.

Om den sitter på pluss eller minus-siden har ingen betydning, monter den der det er enklest.

 

Det som er viktig er at all strøm til og fra forbruksbanken går gjennom shunten, dvs det må ikke var noe tilkoblet imellom denne og batteribanken.

Takker for svaret Ingar, men jeg er fortsatt litt i tvil vedrørende kobblingen.

Hvis jeg kjører den på minusen så er ju både forbruk og start kobblet til motor blocket. Får jeg da ikke med begge?

Så min tanke er.

Minus kabel fra motor blocket-shunt-kabel til minus på batteri.

Tenker jeg riktigt?

Link to post

Hei.

 

For å gi helt korrekt råd, må en vite hvordan systemet ditt er nå.

 

Hva har du koblet til minuspolen på forbruksbatteriet? Er det kun en kabel som går til motorblokken, eller har du noe annet tilkoblet der?

 

Dersom det kun er den ene kabelen til blokken du har, løsner du den enten fra blokken eller batteriet og kobler shunten inn i serie med den. Og trekk ikke noen lange ledninger for å plassere shunten i koblingsskapet. Da får du spenningstap.

 

Har du flere kabler, hvor går de?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det jag kan se så er det vell i hovedsak att den trekker mindre strøm. (4ma versus 28ma)

den er mer nøie (0,5% versus 0,8%)

Den har dobbel programerbar kapasitet.

Du kan ladd korrigerfaktor på 0-100% versus 66-99%

Med andre ord ett litt mer nøiaktigt instrument. (ikke for att jeg trur att vi vanligt dødlige trenger det så nøie)

Si heller litt enklere instrument med færre funksjoner. Den mangler de funksjonene du antagelig vil sette mest pris på. Dessuten trekker Battmeter2 ikke 28mA, men 8.  I praksis spiller ikke forskjellen på 4mA noen som helst rolle.

 

Begge har 0,5% nøyaktighet.

Og 4000Ah programmerbar kapasitet? Ingen har vel så mye uansett. Du har kanskje 200-300Ah?

Og ingen bruker en korrigeringsfaktor på 100%. 96-97% på det meste. Batterier med 100% virkningsgrad er ennå ikke laget.

 

http://www.odelco.se/tekniska/sid0409b.pdf

 

Lotus

Link to post

hva trur er det beste att montere shunten nermest blokket eller nermest batteriet?

(Odelcon sitter nermest blokket)

Det går ut på det samme. Og avstanden til selve instrumentet er uviktig, det går nesten ikke strøm fra shunten til instrumentet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Si heller litt enklere instrument med færre funksjoner. Den mangler de funksjonene du antagelig vil sette mest pris på. Dessuten trekker Battmeter2 ikke 28mA, men 8.  I praksis spiller ikke forskjellen på 4mA noen som helst rolle.

 

Begge har 0,5% nøyaktighet.

Og 4000Ah programmerbar kapasitet? Ingen har vel så mye uansett. Du har kanskje 200-300Ah?

Og ingen bruker en korrigeringsfaktor på 100%. 96-97% på det meste. Batterier med 100% virkningsgrad er ennå ikke laget.

 

http://www.odelco.se/tekniska/sid0409b.pdf

 

Lotus

Hei du,

min tanke når jeg svarte deg var ikke att utrykke meg på ett sett som du såg som støtande eller noe besserwisser svar. Du spurte hva forskjellen hva og jeg gikk in og kikket på odelco sin hjemmeside og skrev ned det jeg såg va forskjell.

Hva folk bruker eller ikke bruker av di funksjoner som finnes er ju opp til den som kjøper instrumentet. Jeg personlig kjøpte DCC 4000 fremfor batt-meter pga priset (ga 1000.- sek inkl. Shunt)

Jeg er enik med deg att dette med 4000ah programerbart er vell mest noe som di spesiellt intreserte ser som bra.

Og til slutt hvis jeg svarte på en måte som virket provoserende på deg var det ikke min mening, og jeg ber om unskylning hvis du oppfattet det sånn.

Link to post

Har kjøpt denne hos Elfa.

Bilde

 

Har ikke montert instrumentet ennå, men gjordt noen prøveoppkoblinger på gutterommet. Erfaringen ble at med shunten i + grenen ble målingen ustabil og unøyaktig, mens med shunten i - grenen var den stabil. Så mot normalt er det ikke likegyldig i hvilken gren shunten monteres på dette instrumentet.

 

Om det er på samme måten for DCC 4000 vet jeg ikke, men i og med at det er samme produsent vil det ikke være unaturlig. Vil anbefale å foreta en prøveoppkobling før det legges for mye arbeid (og penger?) i montasje.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Hei du,

min tanke når jeg svarte deg var ikke att utrykke meg på ett sett som du såg som støtande eller noe besserwisser svar. Du spurte hva forskjellen hva og jeg gikk in og kikket på odelco sin hjemmeside og skrev ned det jeg såg va forskjell.

Hva folk bruker eller ikke bruker av di funksjoner som finnes er ju opp til den som kjøper instrumentet. Jeg personlig kjøpte DCC 4000 fremfor batt-meter pga priset (ga 1000.- sek inkl. Shunt)

Jeg er enik med deg att dette med 4000ah programerbart er vell mest noe som di spesiellt intreserte ser som bra.

Og til slutt hvis jeg svarte på en måte som virket provoserende på deg var det ikke min mening, og jeg ber om unskylning hvis du oppfattet det sånn.

Nå skjønner ikke jeg helt hva du mener. Du har da ikke svart meg? Det er jeg som har svart på et av dine innlegg.  Du sier at du har valgt ditt instrument ut i fra at det har mindre strømforbruk, er mer nøyaktig og har funksjoner som er bedre. Jeg påpeker at det andre instrumentet er like nøyaktig og har flere funksjoner. Aner heller ikke hva du mener med støtende og besserwisser. Hvorfor skulle jeg mene noe slikt om innlegget ditt?

 

Lotus

Link to post

Jeg kjøpte Vision6 battmeter fra Stavanger Seil i våres. Jeg må innrømme at jeg knotet litt med oppkobling av shunten. Prøvde flere varianter av kobling, men det eneste som funket skikkelig på det instrumentet var å montere shunten på minus-ledningen. Jeg monterte alt sammen så nærme batteriet jeg kom, og  trakk ledninger til dashbordet hvor selve  instrumentet står. Da har jeg full kontroll på lading og forbruk. Testet Vision6 mot et annet måleinstrument jeg har, og de viste helt likt på spenningen. Ned på desimalen.  :cool:

Link to post

Det er ju i prinsipp det, men når det kommer til personer som meg som ett par ganger har vart litt for ivrige og montert etter bruksanvisning, og det siden har vart saker man burde ha tenkt på så er det ju bedre att bruke den kompetansen som finnes her.

Se nå tex på dette med om man ska kobble den på pluss eller minus. I følge bruksanvisningen så kan du kobble den på antingen pluss eller minus. Men etter ett par runder med diskusjon her inne så viser det seg att visse har hatt bedre resultater ved att kobble den på minus.

Jeg ska ikke si att jeg hadde kobblet den på pluss men nå vet jeg i alle fall att det er bedre og kjøre den over minus.

Siden har du saker som att jeg ska kobble in landstrøm, hva er da beste kobblingen for det i forhåll til shunten osv.

Link to post

Forstår ikke helt hva som er problemet her. I følge bruksanvisningen skal shunten stå direkete på minus på forbruksbatteriet. Er det ikke bare å følge bruksanvisningen da?

Tjaaa....Vet ikke jeg........... :crazy:

Den monteringsanvisningen som fulgte med mitt battmeter var ihvertfall ikke mye å skryte av.

Derfor ble det litt (ikke mye  :wink:) knoting før alt virket som det skulle.

Link to post

Hvis jeg kjører den på minusen så er ju både forbruk og start kobblet til motor blocket. Får jeg da ikke med begge?

Vanskelig å svare på, som Lars sa må man ha en tegning over opplegget  for å kunne gi et konkret svar.

 

Men som du sier, å koble på minus kan, avhengig av hvordan opplegget ditt er, innebære at man måler mer enn bare forbruksbanken.

 

Siden du ønsker å måle kun denne kan jeg egentlig i si noe annet enn det jeg skrev, altså at du kobler shunt'en naærmest pluss-polen på forbruk.

Eller minus for den saks skyld, det spiller overhodet ingen rolle, gjør det som er enklest å koble opp.

Link to post

Uansett hva slags system man har mener jeg at det bare finnes en måte å gjøre dette på.

Prinsippet er å måle et lite spenningsfall over shunten eller har jeg misforstått ?

Du har nok helt rett Lasse.

Det er bare det at når jeg ikke hadde vært borte i kobling av shunt før, monteringsanvisningen ikke var god, og shunten ikke merket overhodet, da blir det litt "kåling" før alt virker som det skal.

Jeg prøvde å montere på + ledningen, og da virket noe, men ikke alt. Så ut til at enten så så jeg hvor mye strøm som gikk inn på batteriene, eller så så jeg bare forbruket. Fikk ikke med begge delene. Tok litt tid før jeg skjønte hvordan det skulle kobles. Så jeg skjønner godt at flere enn meg lurer på dette.

Link to post

Eller minus for den saks skyld, det spiller overhodet ingen rolle, gjør det som er enklest å koble opp.

Det JEG ser som største fordelen med å koble over minus, er at to-leder til instrumentet da er på minusnivå, altså ikke på pluss 12 volt. (Gammel elektriker-tankegang??) To-lederen fører jo bare noen få milliampére...

Det som er viktig, er at denne kabelen går KUN til instrumentet og KUN fra shunten.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...