Jump to content

Yamaha F100/4T utenbords ruser eller harker på tomgang. WhatToDo?

Tintin

Recommended Posts

Min Yamaha F100/4T fra 2006 begynte i går å ruse når jeg kom inn til ei gjestehavn og koblet den i fri (tomgang). Fikk trødd båten på plass i en bås og stoppet trøskverket.

Når jeg startet motoren gikk den et øyeblikk som den skulle, før den igjen begynte å øke i turtall.

Ved test på kald motor i dag virket det som om alt var som det skulle. Jeg hadde av motorlokket og sjekket at alt av wirer ser ut til å være i orden. Og tok da sjansen på å gå heim - en times tur innaskjærs. I marsjfart ser alt greit ut, men på vei inn i havna med god og varm motor begynner den veksle mellom å øke turtallet og gå på to sylindre.

Noen forslag om hva dette kan skyldes, og hvordan fikse?

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Teorien nå er at det er kommet (litt) vann i fuel-systemet forbi den eksterne vannseparatoren. I den forbindelse bør jeg tappe ut all væske i den interne vann-separatoren (vapor separator) i motoren. På samme måte som man gjør ved vinterkonservering. Fikk trøbbel med det, og lurer på om noen her i forumet har gjort det med akkurat F100?

(Motoren har vært brukt året rundt, og det har vært minimalt med kondens i den eksterne vannseparatoren, så dette er faktisk aldri blitt gjort, og nå har jeg trøbbel med å få løsnet det jeg tror er tappeskruen (skru som løsnes med 5mm flatjern?) nederst på "forgasseren".

All rettledning og tips mottas med takk!

Redigert av Tintin (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Dersom du mister tenning på noen sylindere så vil tomgangsregulatoren gi gass for holde turtallet, når det så fyrer igjen på samtlige sylindre så vil den ruse pga. innlagt treghet. Så har du kondens i systemet ditt så kan det være det som skaper alle problemene. Tank opp med 95okt fra Statoil, den har 5% sprit :drink: innblandet og vil ta med seg alt av vann gjennom motoren.

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
  • 3 uker senere...

Tank opp med 95okt fra Statoil, den har 5% sprit innblandet og vil ta med seg alt av vann gjennom motoren.

Gjelder det pumper med bensin iblandet bioetanol: E5.

E85 er iblandet 15% etanol.

Jeg kan ikke huske å ha sett så mange pumper med E5 ennå? Eller har de sluttet å reklamere for det?

E5 kom på begynnelsen av 2010 etter å ha vært en lengre periode i Sverige.

Det derre Statoil 5% sprit greiene deres er sikkert en fin sovepute for noen men det spiller ingen rolle om det er 5% sprit i petroleumen eller ikke. 5% ekke nok i det hele tatt til at det skal "blande ut vannet og ta det med seg gjennom motoren" hvis mengden vann er noe som helst mer enn noen få dråper. Noen få dråper vann i systemet er heller ikke nok til at en F100 ikke går. Det er en god cm i bunn av separatoren før du når pick up.

Mener å ha hørt at 98okt ikke er innblandet etanol...?

Ellers skeptisk til etanolinnblanding, da vil jo bensina absorbere vann før den kommer på tanken. Noe som vil kunne føre til faseseparasjon hvis mengden blir stor nok

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...