Jump to content

Bever 380 med 60hk johnson 83 model får ikke noe stor fart


Viddiboy

Recommended Posts

Har en bever 380 med 60hk johnson 83 modell, får ikke noe stor fart med båten. virke som motoren går med ne gristung båt.

motoren har heller ingen aks å med gass fra tomgang bruker den litt tid på å komme seg.

er jeg heldig får jeg 30 knop. va kan være problemet?

Link to post

Hvilket turtall får du på maks, og hva er stigning på propellen?

Er motoren kort-stammet? (en så stor motor har normalt lang stamme)

Har du sjekket at det ikke er vann inni båten, altså mellom skrog og innerliner?

 

Bever 380 er både lett i vekt og lettdrevet, men 60hk er mye, jeg vil si alt for mye... Viser den tegn til overplaning?

Link to post

Jeg hadde en 380 med 55hk kortstammet, den fikk jeg opp i over 40 knop. Er ikke noe problem å ha en slik motorstørrelse på båten etter min mening, men du skal ha hånden på gassen og være klar til å justere ned farten hvis det er noe særlig bølger hvis du kjører alene(uten noen i front)... planet så fint som bare det, er et kjempegodt skrog på den båten, selvom jeg hadde følsen av at skroget aldri var nær vannet ved full gass..... dæven som vi hoppet på bølgene med den båten :cool:

 

du trenger ny motor.

 

--forresten fikk min motor (evinrude, som er samme som johnson) problemer med bensinpumpen, så det ble vanskelig å få den opp i maks turtall til slutt, før jeg byttet en del i pumpa(husker ikke hvilken)

 

en måte å teste ut pumpa på var å åpne forgasseren(kan ikke forklare nøyaktig, er noen år siden) og sprute inn bensin manuelt med en imsdal flaske e.l., og høre om den kommer høyere opp i turtall da.

husker forgasseren lakk bensin/trakk falsk luft også, så måtte bytte en pakning. kanskje du kan se etter bensinsøl rundt forgasseren(min lakk under i front)?

Redigert av beveren (see edit history)
Link to post

Synes det er veldig mange forhastede konklusjoner her.

 

Først og fremst tror jeg at OMC (Evinrude og Johnson) gikk over til propellerakseleffekt før 1980

for det andre tilsier vel denne effekten ca 10 % var det ikke det da?

Minnes hvertfall det stort sett var snakk om at det var ca 5 hk.

det var vel i dette hk registeret.

Hvis dere kikker på OMC motorer i denne klassen fra 70 tallet så heter de også 55, 65 og 75

kikk litt nærmere på dem så ser dere at de er identiske med 80 tallets 50, 60 og 70 hk

 

Ved nærmere ettertanke minnes jeg at den gamle 9,9 hk var 12 hk også?

 

for det andre har den nok ikke tapt så mye hk fordi om den er gammel og sliten.

 

Jeg vil si som Ingar (og antageligvis Droll tenker på)

Hvilket turtall får du?

Hva slags propell har du i dag?

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Mener og tror at OMC kom med HK oppgitt på propell etter 1980. Og at denne 2-syl 60hk'en senere ble solgt som 50hk.

 

Men slik trådstarter beskriver det så syns jeg ikke motoren høres helt frisk ut... kan jo være så enkelt at propellen er for stor slik at den ikke orker noe som helst

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Og at denne 2-syl 60hk'en senere ble solgt som 50hk.

den ble solgt som både 50 og 60 samtidig.

ihvertfall frem til 1990 om jeg ikke tar feil

 

 

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Feil propell ville jeg tro.

I følge Seloc boka så skal denne ha 11 3/4 X 17 propell.

 

Du kan jo også sjekke hvordan motoren står på båten, kavitasjonsplata skal ligge i flukt med laveste punkt på kjølen, ligger den mye for lavt kan dette bremse litt på farten.

Ha en fin dag

Link to post

såpass sent? ettehvert ble den iallefall solgt som 40 og 50hk

Nå ble jeg litt usikker. mener jeg har sett den i mørkeblå versjon (Evinrude) men det kan jo ha vært klistremerker etc.

Jeg hadde i alle fall en 1984 2 sylindret Evinrude 60.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...