Jump to content

Far min fant en drivende båt


kjma

Recommended Posts

Så vidt jeg vet (det kan være feil) har man krav på 10% av båtens verdi ved berging. Men jeg kan ta feil. En tusenlapp er nærmere frekt, spør du meg. Det finnes helt klare regler for dette. se Sjøloven på www.lovdata.no

 

Så til dette med karabinkrok. Jeg klatrer i fjellet. Og bruker karabinkroker (beregnet på klatring, i aluminum) gjennom hele sikringskjeden, unntatt der tauet er festet i selen, der bruker jeg en åttetallsknute.

 

Belastningen på en av karabinkrokene er mindre enn ved et rykk fra en båt, men allikevel stiller jeg meg undrende til enhver avfeing av karabiner som fortøyningsmiddel. For det første er det ingen sak å få tak i en karabinkrok i stål som tåler mer enn nok av belastning. For det andre er det et utall av typer karabinkroker som låser seg, enten ved skru- eller fjærbelasted lukkemuffe.

 

At fjæra kan gå er meget sjelden dersom man kjøper en karabinkrok av høy kvalitet, dessuten kan man kjøpe karabinere som ikke er fjærbelastet, men som stenges av en stiv stålfjær (denne kan ikke låses).

 

Joda, båten har en høy verdi, og jeg tar ingen sjanser hva gjelder fortøyning, men livet mitt har en høyere verdi, og når jeg stoler på karabinkroker i sikringskjeden når jeg klatrer, tør jeg også stole på at båten holdes på plass.

 

Denne diskusjonen tror jeg handler mer om en frykt for at nye hjelpemidler skal ta over for godt sjømannskap, og i den sammenhengen er det lett å avfeie ting man ikke har greie på fordi det er en utradisjonell løsning. Jeg mener at alle skal kunne få ytre sin mening, men når holdninger blir harnakket påstått uten belegg synes jeg vi er på viddene.

 

Espen H.

Link to post
Share on other sites

Uansett saksgang: Flott at båten ble reddet! Hadde det vært min båt så hadde det uoppfordret vanket både en god flaske vin og en meget god timebetaling for jobben! :yesnod:

 

Når det gjelder karabinkroker så har jeg drevet med Paragliding siden 1996 der slike karabinkroker brukes til å feste seletøyet til vingen. For å si det enkelt: ryker en slik krok så er det god sjanse for at jeg treffer bakken i ett par hundre km/t, og jeg stoler dermed 100% på disse. :lol: Har bestandig brukt slike kroker også til fortøyning av mine mindre båter, og har aldri hatt problemer med dem. Ulempen er at de kan bli liggende og gnisse mot båten slik at det blir merker dersom de ikke brukes riktig. Krokene jeg bruker er av typen som låses ved å vri en hylse rundt koblingen, de som ikke har denne funksjonen er nok som det nevnes her kanskje litt mer utsatte for ufrivillig åpning. Kan sikkert være enig i at krokene kan være ett svakt ledd i enkelte tilfeller, men du å du så praktisk!! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...