Halco-Dreamer Startet 17.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2011 Sitter og ser i gamle (1983) brosjyrer fra Halleland plast A/S. Følgene hastigheter er oppgitt: Halco 29' inboard med aksling, ror Ford Sabb diesel 68 hk ca. 10-11 knop Ford Sabb diesel 80 hk ca. 12-13 knop Ford Sabb diesel 100 hk ca. 17 knop Ford Sabb diesel 130 hk ca. 21 knop Ford Sabb diesel 150 hk ca. 24 knop Volvo Penta diesel 130 hk ca. 18 knop Volvo Penta diesel 85 hk ca. 14 knop Brosjyrer omhandler også Halco 26', for følgende er beskrevet: Når båten er levert med dyp kjøl er maksimal motorstørrelse 100 hk. Farten vil da være ca. 3 knop lavere enn for planingsutgaven. Halco 26' fullplaner med 100 hk var oppgitt til 18 knop. Ser at de fleste Halco 29 Økonomi (halvplaner) som ligger for salg, er oppsatt med maks. 15-17 knop. Er dette maksimal hastighet en kan få ut av denne type skråg, eller vil en større motor (flere hester) øke hastigheten, og hva vil eventuelt maks hastihet være for denne type båt (halvplaner). Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 17.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2011 (redigert) Hei, jeg har en Halco 29 økonomi, med 155 hk 4 syl, den går 21 på fult, marser 16-17. Se her: https://baatplassen.no/i/topic/79592-prosjekt-ombygging-halco-29-oekonomi/page__p__1129415__hl__%2Bprosjekt+%2Bhalco+%2B__fromsearch__1#entry1129415. Til Salgs, dersom priser er akseptabel. Redigert 17.Juni.2011 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Halco-Dreamer Svart 18.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2011 Takk for tilbakemeldingen. Er i utgangspunktet på jakt etter en Halco 29 offshore med fast aksling eller overflatedrev. Ser at det er en del økonomiutgaver til salgs på Finn.no Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Hadde en 29 økonomi med 120 hk og makset ca 18 knop. Hadde 22 knop i en surf en gang...kan ikke anbefales. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
largo Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Gå for Offshore-utgaven. Er du tålmodig dukker det rett som det er opp slike båter på Finn. Dersom ikke innvendig rom er et avgjørende kriterium er dette en båt det er vanskelig å overse. Med sine fantastiske sjøegenskaper er dette en av kystens virkelig store arbeidshester. En 29 Offshore med KAD42 kan presses opp i ca 33 knop under gode forhold, og det betyr at den koser seg i marsj midt på 20-tallet. Drar du av til under 20 knop er det nesten ikke måte på hvor mye sjø du kan ta. En fantastisk båt. Jeg har sett et par slike på nett med en 301-hesters Yanmar. Det virker som et spennende valg. Maksfarten blir oppgitt til 36 knop, men jeg kan ikke skjønne annet enn at den bør klare enda mer. Da er det å kose seg i 30 knop med et behagelig forbruk. En av fordelene med disse båtene er også en ulempe: De kom i mange forskjellige utforminger, ble jo brukt både som skyssbåt og "doktorbåt", og veldig mange av disse er halvfabrikat. Som vi da vet er det ikke alltid at reders evne og vilje til å innrede båten selv er i samsvar med hverandre ... Sitér dette innlegget Link to post
Halco-Dreamer Svart 21.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Takk for gode tilbakemeldinger. Da er det bare å vente til den rette 29' Offshore med fast aksling kommer. Ser til på Halco 31' også, er jo en litt større båt. Vi får se hva sommeren bringer. Er jo en god del båter (Halco 29') på finn.no for tiden. Men enten er det økonomi utgaver eller offshore med hekkaggregat. Er litt skeptisk til hekkaggregater generelt, så vi venter nok på en med fast aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Mulig jeg ikke har fulgt med, men jeg trodde at den planende offshore-utgaven bare ble levert med hekkagregat mens den "halvplanende" økonomiutgaven ble levert med fast aksling (typisk v-gear). Tar jeg feil her? Vår erfaring med offshore og VP41 med duoprop drev (189 akselhk) var toppfart på rundt 25 knop og marsjfart på 20 til 22 knop avhengig av last og tankinnhold. Dette var utgaven med flybridge, uten denne er nok farten enda noen knop høyere. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Nemo Svart 22.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2011 Når det gjelder Offshore modellen er det riktig det du beskriver. Det kan variere litt med farten siden noen båter kan være tyngre. På tidlige modeller var bunnstokkene somer en del av motorfundamenet av plank. Etter hvert støpte man inn kryssfiner og resultatet var mindre vekt. De båtene var gjerne tykkere skrog på i tillegg. Noen valgte fast aksling med brakett for lagring av aksling bak. Og på denne versjonen ble det brukt v-gear. Senere kom økonomo-modellen. Den har kjøl og ble bare bygd med fast aksling. Sitér dette innlegget Link to post
magnumlars Svart 23.August.2011 Link til dette innlegget Svart 23.August.2011 At dei fleste Halco 29 til salgs er oppgitt til ca 15 knop er nok ikkje unaturlig. Når Økonomiversjonen designa av Magnar Reigstad kom på 80-talet var denne utvikla for å gje best mogleg fart med 85hk (Fordsabb). Ein Halco 29 går 15-16 knop nysmurt og rein med 85 hk Fordsabb (Har denne båten sjølv). Forøvrig er det ikkje so enkelt at ein halco 29 med kjøl heiter økonomi. Når denne båten kom var det i 2 versjonar, Med og utan kjøl. Etter det eg har forstått var det ikkje før godt opp på 80-talet økonomiutgaven kom på markedet. Dette var ein forbedra/ optimalisert utgave av Halco 29 med kjøl. Eg har sjølv testa ein rundt 1980 Halco 29 med kjøl og 175 hk motor. Denne gjekk 17 knop på maks. Min Økonomi med 85hk går 15knop. Når det gjeld Offshore med aksling på brakett so virkar dette for å vere eit fenomen på tidlige årgangar av halvfabrikat, gjerne i kombinasjon med 180hk Fordsabb. Toppfarten er vel rundt 22-24knop. Det er vanskelig å finne velholdte Halco 29 til salgs. Mykje er dårlig bygde halvfabrikat, gjerne dårlig vedlikeholdt og. Når eg var i markedet virka det som at det var maks 10-20% av båtane til salgs som var verdt å vurdere. Eg var heldig å finne ein fabrikkbygd båt i bra stand, men det tok ei stund. Sitér dette innlegget Link to post
Canargo Svart 24.August.2011 Link til dette innlegget Svart 24.August.2011 Slenger meg på denne da eg har ein Halco 29 Offshore Flybrige med ein Volvo Penta Tamd 60A(ca200hk) med Borg Warner vinkeldrev som eg er veldig fornøyd med. Ligger å kruser på 20-23 knop når den er ferielastet og motoren ligger på 2000-2300 rpm. Båten er ein drøm å kjøre når det er litt sjø og oppe på flybrige har ein full kontroll og utsikt. Motoren er av eldre årgang 1985++ som ryker ein del ved oppstart men går heilt fint når ein får opp tempraturen. Nå i høst skal den opp og eg skal montere bau-propell på den da det er ein utfordring når eg skal ut og inn i havna (om det er båten eller meg skal vere usagt) Eg er veldig fornøyd med denne båten sånn som den er bygget, kommer det ei regnskur og kalesja ikkje er på så er det ingen katastrofe, båten har selvlensende dekk og det er god uteplass. På fb er det ikkje allverdens plass og det skal eg se om det går an å fikse på (trekke taket litt opp og bakover sånn att det går an å sitte flere personer der, nå er det plass til 3-4 pers. Er det noen som har bilde/mål av daviter til denne båten, det skal på plass i løpet av vinteren da det er irriterende å ha jolla hengen etter. Har følgt med på Finn og ser att det er noen Halcoer som er til salgs og dei fleste av dei ser ut til å bli solgt rimlegt fort, har sjølv fått forespørsel om eg skal selge min flere ganger. Er det flere som har Holco så hadde det vert artig om dei hadde slengt seg på denne tråden så vi kan utveksle erfaringer om disse båtene. Sitér dette innlegget Link to post
klossen Svart 29.August.2011 Link til dette innlegget Svart 29.August.2011 Ligger en fin halco 31 i egersund for salg . den ser ut til å være noe for deg. fornuftig pris også. Sitér dette innlegget Link to post
Eskil Røkke Svart 15.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 Har akkurat kjøpt en 29 offshore med Ford 130 hk. Venter utålmodig på å få den opp fra Nesodden. Håper og tror den vil leve opp til forventningene. Jeg lurte litt på om noen av dere kan si noe om drivstoff-forbruk på denne? Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 15.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 (redigert) Hadde på 80 tallet en Halco 26 offshore med Perkins 165 HK (noen påstår det var 175HP..) og BorgWarner vinkelgir, den gikk 27Knop på topp, trodde at 29 foteren gikk omtrent det samme med denne motoren??? Dette var en "ligggende" motor på ca 5,8 liter (HT6.354?), og den var virkelig en bra motor, var vel gått et par tusen timer uten feilslag sist jeg så båten....det var på slutten av 90 tallet. Redigert 15.Desember.2014 av powerpuff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.