Jump to content

Kan Isotemp varmtvannstank luftes i horisontal stilling

Nord-Norge

Recommended Posts

Jeg har en Isotemp Basic 40 l. varmtvannstank som er montert horisontalt. Denne ble tømt for vann i forb. med vinterlagring. Lufteskruen er montert like ved mixeventilen (bilde 2). Ettersom denne er midt på tanken i høyderetning, når tanken ligger horisontalt, forekommer det meg at tanken bare blir halvfull av vann ettersom luften i den øvre halvdelen av tanken ikke kan komme ut. Hvis dette er tilfelle antar jeg tanken må reises på høykant for å få ut gjenværende luft.

Noen som vet om dette er tilfelle?

p1000324.jpg

p1000325.jpg

Er ikke lufteskruen på blandeventilen for å lufte blandeventilen, ikke selve tanken?

VV-utaket er inne i tanken et rør som ender nesten i toppen av tanken. Det aller meste av luften som måtte være i tanken kommer ut sammen med varmvannet. Du får ikke ut noe mer luft ved å reise tanken på høykant.

Roaldb hadde en gang et fint bilde av en gjennomskåret tank som viser hvordan ting ser ut inne i tanken.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

VV-utaket er inne i tanken et rør som ender nesten i toppen av tanken. Det aller meste av luften som måtte være i tanken kommer ut sammen med varmvannet. Du får ikke ut noe mer luft ved å reise tanken på høykant.

Roaldb hadde en gang et fint bilde av en gjennomskåret tank som viser hvordan ting ser ut inne i tanken.

Dersom det er slik at vv-uttaket er gjennom et rør som ender i toppen av tanken, når denne ligger, vil all luft komme ut ved bruk. Skulle likt å se den skissen som Brigg refererer til.

Iflg. produsentens hjemmeside er lufteskruen for å slippe luft inn i tanken ved tømming av denne for vinterlagring. Vannet kommer selvsagt mye lettere ut når luft slippes inn.

Har forsøkt å finne bilde av en gjennomskåret tank, men finner ikke dette.

• 5 år senere...

Der ja, jeg også stussa litt i dette da quick tankene har utløp i toppen.

Noen som vet hvor isotemp basic 30 lit. er målt med tanke på lengde. Lengste lengde med deksel over varmeelement? Eller lengste lengde med fittings/blandeventil? Eller bare selve tanken?

Det er trangt og jeg vil ha inn så stor tank som mulig.

Redigert av volfro (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...