Nord-Norge Startet 18.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2011 Jeg har en Isotemp Basic 40 l. varmtvannstank som er montert horisontalt. Denne ble tømt for vann i forb. med vinterlagring. Lufteskruen er montert like ved mixeventilen (bilde 2). Ettersom denne er midt på tanken i høyderetning, når tanken ligger horisontalt, forekommer det meg at tanken bare blir halvfull av vann ettersom luften i den øvre halvdelen av tanken ikke kan komme ut. Hvis dette er tilfelle antar jeg tanken må reises på høykant for å få ut gjenværende luft. Noen som vet om dette er tilfelle? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 18.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2011 Har lik , men har aldri tenkt på dette problemet.. Synes jeg har mye varmtvann uten "avansert" lufting.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Brigg Svart 18.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2011 Er ikke lufteskruen på blandeventilen for å lufte blandeventilen, ikke selve tanken? VV-utaket er inne i tanken et rør som ender nesten i toppen av tanken. Det aller meste av luften som måtte være i tanken kommer ut sammen med varmvannet. Du får ikke ut noe mer luft ved å reise tanken på høykant. Roaldb hadde en gang et fint bilde av en gjennomskåret tank som viser hvordan ting ser ut inne i tanken. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Fjellbonden Svart 18.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2011 Er ikke lufteskruen på blandeventilen for å lufte blandeventilen, ikke selve tanken? Er ikke "lufteskruen på blandeventilen" for å drenere/vinterkonservere blandeventilen. Mener dette er viktig å huske på hvis man vil unngå problemer med frosten. Sitér dette innlegget Link to post
Nord-Norge Svart 18.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2011 VV-utaket er inne i tanken et rør som ender nesten i toppen av tanken. Det aller meste av luften som måtte være i tanken kommer ut sammen med varmvannet. Du får ikke ut noe mer luft ved å reise tanken på høykant. Roaldb hadde en gang et fint bilde av en gjennomskåret tank som viser hvordan ting ser ut inne i tanken. Dersom det er slik at vv-uttaket er gjennom et rør som ender i toppen av tanken, når denne ligger, vil all luft komme ut ved bruk. Skulle likt å se den skissen som Brigg refererer til. Iflg. produsentens hjemmeside er lufteskruen for å slippe luft inn i tanken ved tømming av denne for vinterlagring. Vannet kommer selvsagt mye lettere ut når luft slippes inn. Har forsøkt å finne bilde av en gjennomskåret tank, men finner ikke dette. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 18.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2011 Det skal ikke "luftes" fra berederen, da det er sånn som det sies her, at varmtvannet hentes fra toppen, og at all luft dermed fortenges da berederen fylles med vann. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2011 Sitér dette innlegget Link to post
Nord-Norge Svart 18.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2011 Glimrende bilde Mix. Takker for alle svar, da trenger jeg ikke å bekymre meg for denne problemstillingen. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 (redigert) Der ja, jeg også stussa litt i dette da quick tankene har utløp i toppen. Noen som vet hvor isotemp basic 30 lit. er målt med tanke på lengde. Lengste lengde med deksel over varmeelement? Eller lengste lengde med fittings/blandeventil? Eller bare selve tanken? Det er trangt og jeg vil ha inn så stor tank som mulig. Redigert 16.August.2016 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.