Ronjalynet Startet 18.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2011 hei jeg å en kamerat har en evig diskusjon gåenes, vi er i 16-17 års aldern å kjører jo med litt midndre båtmotorer alt i fra 5- 70 hk de minste motorene fra 2006 å nedover å de større motorenne i fra 1990 å nedover, jeg holder da med yamaha, mercury å mariner som da er mine favoritter, han er da en suzuki fan å mener da selfølgelig dette er best, men hva mener du? utifra pålitlighet, støy, effekt osv. har du noen erfaringer når det gjelder disse merkene så skriv! takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 18.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2011 Har hatt 2 Yamaha 30 hk og vært veldig godt fornøyd. Hadde en 7,5 hk Mercury i nesten 25 år uten feil av noe slag. Har en 25 år gammel Johnson nå som starter på første draget. Lånte en båt med Suzuki av en nabo. Den var ikke startvillig, og gikk ikke pent. Tror ikke jeg kan konkludere med at Suzuki er en dårligere motor likevel, men tror at vedlikeholdet betyr masse. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
dilla Svart 18.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2011 jeg og en kamerat har yamaha/ suzuki begge 05 mod og ca 1000 timer, yamaha'n fekk problemer med ei dyse i vår, mens suzuki'n har ikke hatt noen problem enda..... men neste gang er det kanskje suzuki'n som får problemer....... tror ikke det er noen stor forskjell på driftsikkerhet på de japanske motorene.... Sitér dette innlegget den som venter forgjeves, venter ALDRI på noe godt...... Link to post
Alternes.. Svart 18.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2011 Jeg selv har sansen for både yamaha og suzuki. jeg synes selv å ha erfart at disse motorene holder noe høgere driftsikkerhet en amerikanerne. men skal jeg ta et parti må jeg nok likevel gå for Mercury, johnson og Evinrude. selv om disse motorene kanskje ikke leverer samme driftsikkerhet så liker jeg å mekke og jeg opplever generelt at disse motorene er kraftigere/sprekere en overnevnte merker samt at de leverer en herlig nostalgisk lyd som bare en amerikaner kan levere Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Mouche Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Har hatt en rekke motorer av merkene Tohatsu, Yamaha, Johnson/Evinrude, Honda og Suzuki og alt fra 2 til 150hk, og de siste 35 årene så kan jeg ikke komme på en av disse motorene som det var noe særlig problem med og alt i alt vil jeg si at utenbordsmotorer som får sitt tiltrengte stell er meget pålitelige. Bør kanskje ta med at jeg har aldri beholdt en motor til den er eldre enn 10 år. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
småbåtentusiasten Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Interessant, Mouche. Stell av deg eller av verkstedet? Bare oljeskift, plugger og skylling med ferskvann? Gjennomgående turtall min 500 omdr under maks og alltid varmet motoren på lavere turtall før plan? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 På de større motorene har jeg latt et verksted gjøre vinterkonservering om høsten de første tre/fem årene, deretter gjort det selv. På mindre motorer har jeg gjort det selv fra dag en siden prisen på nokså få års service jo omtrent koster det samme som å kjøpe en ny motor. Er nøye med ferksvannskjøring så ofte som mulig, bytter girolje hvert år, olje/filter hvert år på 4-takterne, sprayer og smører, vasker og vokser, tømmer for bensin, ny bensin om våren, men aldri gjort, eller måttet gjøre, noe utover det. Bruken er jo heller ikke allverdens i løpet av sesongen, og presser aldri motorene i særlig grad. Varierende fart, men også full throttle for å blåse ut litt av gørra. Lar alltid motorene få gå seg litt varme før jeg drar på. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
forskern Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Mouche, Jeg har nettopp fått min første utenbords, en Suzuki DF140 4t. Servicemanualen angir skifte av impeller hvert år. Kan det virkelig være nødvendig med ca 15t årlig kjøring??? Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 nei det er garantert ikke nødvendig :) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Alternes.. Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Nei så absolutt ikke! en impeller kan faktisk vare hele motorens levetid i mange tilfeller. så det er bare bortkastet penger å skifte denne hvert år! hvis du absolutt vil skifte før det er nødvendig ville jeg ihvertfall ikke gjort det mer en hvert 5 år. Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
larss Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Hei Har hatt 9,9 Yamaha har nå en 9,9 suzuki, vil si de er like gode begge to. aldri hatt noe tull med noen av dem. Lars Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Mouche, Jeg har nettopp fått min første utenbords, en Suzuki DF140 4t. Servicemanualen angir skifte av impeller hvert år. Kan det virkelig være nødvendig med ca 15t årlig kjøring??? På min 60hk Suzuki (2010mod.) mener jeg manualen sier 200t. for impellerskift. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Mouche, Jeg har nettopp fått min første utenbords, en Suzuki DF140 4t. Servicemanualen angir skifte av impeller hvert år. Kan det virkelig være nødvendig med ca 15t årlig kjøring??? Folk får gjøre hva de vil for meg, men jeg kjører fortsatt med originalimpeller etter fem år på min 90hk Suzuki og har ikke tenkt å skifte på en stund. Bruker fortsatt orginal impeller på min 15hk Suzuki fire-takter fra 2001, og det var ingen grunn til å bytte denne da det ble renset grundig opp i våres pga avleiring/dritt/salt i kanaler. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
roesok Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Mouche, Jeg har nettopp fått min første utenbords, en Suzuki DF140 4t. Servicemanualen angir skifte av impeller hvert år. Kan det virkelig være nødvendig med ca 15t årlig kjøring??? Skiftet i fjor impeller på en 10 år gammel Honda 115 hk. Den gamle så ut som ny og kunne nok kjørt 10 år til, men når den først var tatt ut så var det naturlig å bytte. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Skipper Worse Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Det er jo en grunn til at YAMAHA er Norges mest solgte. Siden 1975. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
FjordHT Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Har eid noen påhengere, ikke for mange, og av eldre motorer liker jeg evinrude og tohatsu best, men det er bare en smaksak. Når en motor er brukt, så er det tidligere eiere(bruk og vedlikehold) som har noe å si, og lite å si hvilket navn som står på merkelappen. Det som kanskje har noe å si er prisene på deler, og hva som vanligvis ryker på enkelte modeller. Tror de fleste merkene har noen modeller som har svakheter, spørsmålet er hva de svakhetene vil koste i lengden hvis man tenker å reparere. For dem som ikke skrur selv, kan det nok være lurere å tenke på hva de selger hos nermeste forhandler. Kjøpte nå en helt ny tohatsu, av den grunn at jeg har god erfaring med merket, og at de var av de billigste. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 ...en grunn til at YAMAHA er Norges mest solgte.. Og grunnen er? Kan det være at det er litt tilfeldigheter om hvem som klarer å bygge opp et service-nett (f.eks slik som Volvo Penta?) mens folk stadig fikk bedre råd til å kjøpe påhengsmotorer? Yamaha er sikkert bra, men så mye bedre? Hvorfor er f.eks ikke Honda minst like mye solgt, hvis det skulle dreie seg ensidig om kvaliteten? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Artige spørsmål. Svaret ligger vel i ren empiri -- når folket har tillit til den ene beste, er det vel på grunn av at såvel kvalitet som forhandler-oppfølgning er slik som folket vil ha det? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
FjordHT Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 (redigert) Det er jo en grunn til at YAMAHA er Norges mest solgte. Siden 1975. Og grunnen er? Kan det ha noe med at yamaha er et merke man finner, og har funnet, overalt. Snøskuter? snøfres? Båtmotor? Motorsykkel? og en drøss med musikkinstrumenter + mere? Gir kanskje det en "trygghet"? Yamaha har kanskje ikke de aller beste produktene, men har jevnt over levert meget bra produkter til overkommelige priser. Varene holder seg også bedre i pris en mange alternativer, så da kan det være greit at de ikke er de billigste heller. Mine tanker om saken...(som eier, yamaha snøskuter, påhenger, snøfreser, motorsykkel...) Redigert 26.Juni.2011 av lite (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 jeg valgte Suzuki pga registerkjede istedenfor tannreim , større sylindervolum og utveksling som muligjorde større propelldiameter. var i 2008 og størrelsen var 90Hk. jeg kjører ca 100 timer i året og skifter ikke impeller hvert år. min forige motor var en 1999 Suzuki DF70 , i 2007 etter 8 år og ca 800timer, var det slitasjespor på impelleren men den hadde holdt et par år til. På den nye har jeg montert ekstra instrument som viser trykk på kjølevannet og har tenkt å kjøre noen år til før det blir bytte som jeg har tenkt å gjøre selv. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Noen blir nærmest lyriske når Yamaha nevnes, men feilfrie er de langt fra etter min oppfatning. Hadde gjerne sett at Yamaha hadde bedre kvalitet ned i detaljene. F.eks * For mye plast-mikk i tiltingsmekanikk. * Powertilt-løsning * Bensinslange-tilkobling * Skyhøye delepriser på f.eks tenningsdeler (som jeg har etterspurt) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Er ikke mer å si enn YAMAHA Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
finnmarken Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Japanske produkter har stått for en kvalitet som USA og Europa ikke har klart å matche. Yamaha har alltid vært min favoritt på påhengere. De har helt klart vært blandt de beste, kanskje best. Jeg tror imidlertid at kvalitetsforskjellene var større før. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Det er jo en grunn til at YAMAHA er Norges mest solgte. Siden 1975. Så er det jo også slik på bilsiden at Volkswagen i "alle år" har vært Norges mest solgte bilmerke, men ifølge rådende grupperinger her på forumet er visstnok VAG-biler noe av det aller verste man kan kjøpe ... Så kunne vi videre tatt diskusjonen om det enorme Pizza Grandiosa-salget, osv. Så hva "folket" velger er kanskje ikke alltid nødvendigvis et kvalitetsstempel i seg selv? For øvrig har jeg hatt både Yamaha og Suzuki, kjempekvalitet begge to. Valget her står i grunn mest mellom trist kommunegrå farge eller stilig svart! Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 (redigert) Når en akademiker som herr Skipper Worse tilber Yamaha som en halvgud så er det grunn til å spørre om han betjener en klient som gir ham gratis service. Hvorfor utelater trådstarter Honda blant de japanske motorene? Redigert 30.Juni.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.