Rastløs Startet 19.November.2004 Link til dette innlegget Startet 19.November.2004 Nå har jeg da gått til anskaffelse av x antall meter med dynema tauvirke til bruk på fallene. ( Skal ha tau hele veien ) - På vanlig fortøyningstau er det en enkel sak og lage spleis for løkke i enden av tauet. ( For feste av sjakel m.m ) - Åssen gjør'n det på fall tauene da ? ( Her er det jo ikke bare bare å flette tråder ) eller må man bare feste sjaklen ved hjelp av god gammaldags pålestikk... - Noen som vet om en god beskrivelse ? Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 19.November.2004 Link til dette innlegget Svart 19.November.2004 Hei. Jeg bruker en sydd takling. Syr tauene sammen med noen sting med dobbelt tråd. Lager en vanlig takling utenpå dette, med samme tråden. Taklingen lager jeg dobbelt så lang som tauets diameter, avslutter med en surring på tvers av taklingen, knuter dette sammen, og fester endene ved å sy de gjennom fallet slik at det ikke blir ender som spriker. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 19.November.2004 Link til dette innlegget Svart 19.November.2004 Jeg gjør slik (omtrent): Etterhvert som fallet blir slitt der det ligger over trinser og evt. fallbøyler kan man kappe 10 cm. Det er derfor en fordel om fallet er litt lengre enn nødvendig når det er nytt. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 19.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2004 Takk for to glimmrende svar, - og så bedaglig som jeg er så blir det vel knutevarianten tenker jeg. - hadde i utgangspunktet tenkt å gjøre dette nå i helgen, men det har jo blitt bikkjekaldt! Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 19.November.2004 Link til dette innlegget Svart 19.November.2004 - hadde i utgangspunktet tenkt å gjøre dette nå i helgen, men det har jo blitt bikkjekaldt! Kylling ! Skal mekke i morra jeg, med ull i lag på lag, lue votter osv. blir det ( sikkert ) en fin dag. Stein-Erik & Far Out har varslet ankomst på brygga, vi får se Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Far Out Svart 19.November.2004 Link til dette innlegget Svart 19.November.2004 Suzuki, Jeg tror ikke jeg kommer i morgen. Må forberede selskap hjemme om ettermiddagen. Far Out :diving Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 19.November.2004 Link til dette innlegget Svart 19.November.2004 Suzuki, Jeg tror ikke jeg kommer i morgen. Må forberede selskap hjemme om ettermiddagen. Far Out :diving NeiÅnei ! Den ene etter den andre bukker under for vinteren / kona / etc. Jaja - sånn er livet.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Gunga Din Svart 19.November.2004 Link til dette innlegget Svart 19.November.2004 Hej Alo M Kolla så att block/skiver/trinser eller vad det heter på norsk ikke har för mye 'grader' fra gamla vire-fall, då kan det bedre o skifte ut dom direkt........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Rastløs Svart 19.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2004 Hej Alo M Kolla så att block/skiver/trinser eller vad det heter på norsk ikke har för mye 'grader' fra gamla vire-fall, då kan det bedre o skifte ut dom direkt........ Jeg har gått grundig til verks. jeg har With mast, og til den finnes det ikke noen "orginale deler" . - Har etter mye detektiv arbeid fått tak i nye kompositt hjul ved mastefoten. Oppe ser det ut til at de beveglige delene er av aluminium , og de ser ikke "flisete" ut etter wiren heller. - Så da får vi håpe det går bra. ( Og rulle forseil tror jeg at jeg venter med til neste båtprosjekt ) Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 19.November.2004 Link til dette innlegget Svart 19.November.2004 NeiÅnei ! Den ene etter den andre bukker under for vinteren / kona / etc. Jaja - sånn er livet.. Suzuki :lol: :lol: Jaja, heldigvis er jeg tydligvis i samme bås som deg, rederinnen her er meget tålmodig og jeg skal ha en svært så aktiv helg i båten og gleder meg !!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.