Jump to content

Nye fall, forberedese for montering?

Rastløs

Recommended Posts

Nå har jeg da gått til anskaffelse av x antall meter med dynema tauvirke til bruk på fallene.

( Skal ha tau hele veien )

- På vanlig fortøyningstau er det en enkel sak og lage spleis for løkke i enden av tauet.  

( For feste av sjakel m.m )

- Åssen gjør'n det på fall tauene da ? ( Her er det jo ikke bare bare å flette tråder  ) eller må man bare feste sjaklen ved hjelp av god gammaldags pålestikk...

- Noen som vet om en god beskrivelse ?

:sailing:

Hei.

Jeg bruker en sydd takling. Syr tauene sammen med noen sting med dobbelt tråd. Lager en vanlig takling utenpå dette, med samme tråden.  Taklingen lager jeg dobbelt så lang som tauets diameter, avslutter med en surring  på tvers av taklingen, knuter dette sammen, og fester endene ved å sy de gjennom fallet slik at det ikke blir ender som spriker.

Sitat

- hadde i utgangspunktet tenkt å gjøre dette nå i helgen, men det har jo blitt bikkjekaldt!

Kylling !  :yesnod: Skal mekke i morra jeg, med ull i lag på lag, lue votter osv. blir det ( sikkert ) en fin dag.

Stein-Erik & Far Out har varslet ankomst på brygga, vi får se

Suzuki

No boat needed..

Sitat

Hej Alo M

Kolla så att block/skiver/trinser eller vad det heter på norsk ikke har för mye 'grader' fra

gamla vire-fall, då kan det bedre o skifte ut dom direkt........

Jeg har gått grundig til verks. jeg har With mast, og til den finnes det ikke noen "orginale deler" .  - Har etter mye detektiv arbeid fått tak i nye kompositt hjul ved mastefoten. Oppe ser det ut til at de beveglige delene er av aluminium , og de ser ikke "flisete" ut etter wiren heller.

- Så da får vi håpe det går bra.  ( Og rulle forseil tror jeg at jeg venter med til neste båtprosjekt )

Sitat

NeiÅnei ! Den ene etter den andre bukker under for vinteren / kona / etc.

Jaja - sånn er livet..

Suzuki

:lol: :lol: :lol: :lol:

Jaja, heldigvis er jeg tydligvis i samme bås som deg, rederinnen her er meget tålmodig og jeg skal ha en svært så aktiv helg i båten og gleder meg !!!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...