Jump to content

problemer med kjøling på evinrude 60hk 89modell.

buerjr

Recommended Posts

som nevnt i tittelen over så er det et problem med kjølingen på min evinrude 60hk 89modell med 3sylindre. har nettopp byttet impeller. etter hvordan den gamle lå så ligger den riktig vei.(bøyd bakover i forhold til rotasjonen)

motoren starter og går helt normalt ikke noe tull med det. men det kommer ikke noe kjølevann. og etterhvert så kommer det røyk ut fra pilothullet. prøvde å la den stå å gå litt og da kom det et par dråper vann før den ble for varm til at jeg turte å la den stå å gå lenger. har tatt av slangen fra blokka og sjekket at den ikke er tett.

kan også nevne at båten ble stående ute i hele vinter. han som skulle ta den opp gadd aldri å gjøre det før isen kom, og da når man bor langt unna er det vannskelig å kontrollere. men men, gjort er gjort så da får man gjøre det beste ut av det.

har noen noe forslag på hva jeg kan gjøre eller hva som er feilen så er jeg veldig takknemlig.

Høres ut som om dette har oppstått etter impellerbytte?

Isåfall, hvorfor ble denne jobben igangsatt?

Vanlig årsak til det du beskriver:

Mest sannsynlig: Du har ikke truffet rett med kobberrøret når du monterte gearhuset på stammen.

Mindre sannsynlig: Splinten som låser impelleren til akslingen mangler.

Om vingene ligger feil vei har ingen betydning, de legger seg riktig av seg selv med en gang.

tester du på båten eller har du motoren i en tønne med vann?

byttet impeller fordi det ikke var gjort på en stund, og fordi det ikke kom noe kjølevann når jeg prøvde å starte den opp før jeg byttet impeller. skal sjekke kobberrøret i morgen, skal også sjekke at impelleren sitter fast til akslingen.

tester motoren i tønne med vann. så mulig den trenger å ha vannstanden litt høyere inn akuratt over innsuget.

Om vingene ligger feil vei har ingen betydning, de legger seg riktig av seg selv med en gang.

Så jeg kan konkludere med at Yamaha-senteret som ringte meg på fredag prøver seg på en spansk en? Fikk beskjed om at impelleren var satt i med vingene feil vei og at det var en av årsakene til at motoren min ikke kjølte.... :headbang: :headbang:

Sorry - nå kupper jeg vel nesten tråden her.... beskjeden var at vingene på impelleren stod feil vei. Jeg leverte inn pga. motoren ga kontrollstråle annenhver gang jeg fyra den. Trodde motoren hadde sugd i seg papir da jeg fant papirrester i dunken jeg prøvekjørte motoren i. Tenkte forsåvidt å finne ut av det selv, men om jeg skal få båten på vannet i år måtte jeg prioritere båten og ikke motoren så den satt jeg vekk. Skal hente den i ettermiddag og få en skikkelig forklaring på hva de har gjort.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...