buerjr Startet 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2011 som nevnt i tittelen over så er det et problem med kjølingen på min evinrude 60hk 89modell med 3sylindre. har nettopp byttet impeller. etter hvordan den gamle lå så ligger den riktig vei.(bøyd bakover i forhold til rotasjonen) motoren starter og går helt normalt ikke noe tull med det. men det kommer ikke noe kjølevann. og etterhvert så kommer det røyk ut fra pilothullet. prøvde å la den stå å gå litt og da kom det et par dråper vann før den ble for varm til at jeg turte å la den stå å gå lenger. har tatt av slangen fra blokka og sjekket at den ikke er tett. kan også nevne at båten ble stående ute i hele vinter. han som skulle ta den opp gadd aldri å gjøre det før isen kom, og da når man bor langt unna er det vannskelig å kontrollere. men men, gjort er gjort så da får man gjøre det beste ut av det. har noen noe forslag på hva jeg kan gjøre eller hva som er feilen så er jeg veldig takknemlig. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Høres ut som om dette har oppstått etter impellerbytte? Isåfall, hvorfor ble denne jobben igangsatt? Vanlig årsak til det du beskriver: Mest sannsynlig: Du har ikke truffet rett med kobberrøret når du monterte gearhuset på stammen. Mindre sannsynlig: Splinten som låser impelleren til akslingen mangler. Om vingene ligger feil vei har ingen betydning, de legger seg riktig av seg selv med en gang. tester du på båten eller har du motoren i en tønne med vann? Sitér dette innlegget Link to post
buerjr Svart 19.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 byttet impeller fordi det ikke var gjort på en stund, og fordi det ikke kom noe kjølevann når jeg prøvde å starte den opp før jeg byttet impeller. skal sjekke kobberrøret i morgen, skal også sjekke at impelleren sitter fast til akslingen. tester motoren i tønne med vann. så mulig den trenger å ha vannstanden litt høyere inn akuratt over innsuget. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Vannstanden må stå over pumpa, og denne sitter jo langt høyere enn innsuget. Var det sånn du testet med den gamle impelleren også? isåfall ville jeg først forsøkt med høyere vannstand, har du litt flaks så slipper du å skru noe mer. Vannet bør stå 10cm over pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Atrox Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Om vingene ligger feil vei har ingen betydning, de legger seg riktig av seg selv med en gang. Så jeg kan konkludere med at Yamaha-senteret som ringte meg på fredag prøver seg på en spansk en? Fikk beskjed om at impelleren var satt i med vingene feil vei og at det var en av årsakene til at motoren min ikke kjølte.... :headbang: Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Som ingar sier, sjekk at du har hatt høy nok vannstand i stampen, før du gjør noe som helst annet. Den andre vanlige feilen er også at kobberrøret/kjølerøret ikke har struffet riktig oppe ved motor og den pakningen/simringer kan være slitt og eller defekt. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Ingar Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Atrox: Leverte du den på verksted etter at du hadde byttet impeller selv og motoren fortsatt ikke kjølte? Hvilke andre årsaker fant de? Impeller-bladene på en utenbordsmotor sitter løst i huset ift på en sjøvannspumpe på innenbordsmotor. Men selv her spiller det ingen rolle, de snur seg rett vei med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Atrox Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Sorry - nå kupper jeg vel nesten tråden her.... beskjeden var at vingene på impelleren stod feil vei. Jeg leverte inn pga. motoren ga kontrollstråle annenhver gang jeg fyra den. Trodde motoren hadde sugd i seg papir da jeg fant papirrester i dunken jeg prøvekjørte motoren i. Tenkte forsåvidt å finne ut av det selv, men om jeg skal få båten på vannet i år måtte jeg prioritere båten og ikke motoren så den satt jeg vekk. Skal hente den i ettermiddag og få en skikkelig forklaring på hva de har gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 ok, det var den saken ja. Fint om du kunne kommet med en tilbakemelding etter å ha snakket med dem, antar det med vingeretningen er en misforståelse. Sitér dette innlegget Link to post
buerjr Svart 22.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2011 kna medele at det var impellersplinten som ikke satt på. så nå er motoren oppe å går og har allerede fått kjørt wakeboard og slappet av på øya :D takk for tips og råd! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.