Jump to content

FNM diesel med brun skitt i kjølevannet. Årsak?


NilsPils

Recommended Posts

Sist jeg kontrollerte kjølevannet (ferskvannsiden) på Saowanee stakk jeg fingeren ned i beholderen. Den kom opp med et brunt belegg. Det viser seg at beholderen også har sånnt brunt belegg innvendig. Det ser ut som et fint, flytende pulver. Det er ganke sikkert ikke rust. Jeg har ikke etterfylt hverken vann eller frostvæske siden motoren var ny. Den ble montert og fyllt opp i Thailand for noen år siden.

 

Jeg tar sikte på å drenere og skylle systemet med rent vann, muligens også med radiatorrens, før jeg fyller på ny frostvæske igjen (rød type), men skulle gjerne vite hva dette kan være.

Noen forslag?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Det høres ut som du er et offer for blanding av tradisjonell og silikatfri frostvæske.

Fabrikken har sannsynligvis kjørt inn motoren med silikatfri, så tappet av, båtbygger har fyllt på tradisjonell

blå eller grønn uten å rengjøre først.

 

Tapp av alt, spyl gjennom kretsen, kjør en systemrens, spyl igjen, kjør motoren skikkelig varm med bare rent vann,

la den kjøle seg ned mellom øktene. Fyll så på ny silikatfri rød G30 blandet 40/60 med vann.

 

 

Link to post

NilsPils, i min instruksjonsbok står det utrykkelig at frostveska skal skiftes ved 800 timer eller hvert annet år...

ref side 64 i Owners Manual. Den tar 8,5 liter.

 

Har du platekjøler og variabel venturi turbo ?

Er du klar over servise call'n på turbo aktuator mekanismen ? denne er meget viktig for levetiden :flag_bp:

Link to post

NilsPils, i min instruksjonsbok står det utrykkelig at frostveska skal skiftes ved 800 timer eller hvert annet år...

ref side 64 i Owners Manual. Den tar 8,5 liter.

 

Har du platekjøler og variabel venturi turbo ?

Er du klar over servise call'n på turbo aktuator mekanismen ? denne er meget viktig for levetiden :flag_bp:

Jeg har bare vel 50 timer på motoren hittil, så jeg har tatt det litt rolig mhp. skifte av kjølevæske. Det vil bli gjort neste uke samtidig med oljeskift og sjekk av dieselfilter og luftfilter.

 

Min motor har platekjøler, men tror jeg ikke har variabel turbo. Dette er en tidelig utgave av FNM 225 hk. Finner heller ikke noe om service på turbo aktuator i manualen. Synes det er litt tidelig å demontere platekjøleren for rengjøring etter såpass kort driftstid. Motortemperaturen er OK, men jeg har ikke kjørt for full speed enda. Ligger mest rundt 2-3000 o/min.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Hei, har samme problemet, oppdaget det i fjor høst etter at tempen begynte å stige. Jeg opnet platekjøleren for en rens, og vart overasket av at sjøvannsiden var ren og blank, men ferskvannsiden hadde eit brunt belegg. Kjølevæsle på motoren var av den røde typen.

Har planer om en systemrens så snart jeg kommer hjem fra ferie.

Men erlig talt Nils pils, tror du kan dra på det du kan nå. Denne motoren har maksturtall på 4200, så det du styrer med er daukjøring.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post

Min kjølevæske er også av den røde typen. Skal prøve å finne ut hva det kan være i morgen når jeg skifter kjølevæske. Har tenkt å prøve å filtrere ut stoffet med et kaffefilter.

 

Jeg oppnår ikke så mye mer fart ved å dra på for fullt nå. Brenner bare mye mer diesel. Har mye skjell og rur på skroget, men har ikke hatt tid til å ta båten opp som planlagt i juni. Det må vente til høsten. Bunnstoffet fra Thailand virket dårlig. Dessuten liker jeg meg best i 7 knop.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Var i båten i dag og renset platekjøleren for brunt belegg. Spylte gjennom flere ganger med radiatorrens og ferskvann. Skiftet anodene med det samme.

 

Spørsmål til dere andre som har FNM - motor: Hvor/hvordan tapper en ut kjølevannet fra blokka? Finner ikke noe svar i manualen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Er ikke helt sikker, men blir ikke blokka tømt om du opner slangen inn til kjøleren?

Du kan jo fjerne slangen som går inn på motoren i forkant på FV siden å kjenne etter om det ligger mer nede i blokka.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post

Da jeg demonterte slangen til kjøleren kom det ut et par liter bare. Det må fremdeles ligge igjen mye i blokka(ca 6 liter?). Tømte flere ganger ved å demontere slangen med etterfølgende fylling og motorstart til det bare kom ut rent vann. Ikke akkurat noen praktisk metode.

 

Heldigvis husket jeg å skifte to stk anoder mens kjøleren var demontert. Det er bare mulig når kjøleren er tatt helt vekk. Ble ikke imponert over den løsningen.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Er der andre anoder enn den som står i intercooleren då?

Føler meg ganske sikker på at jeg ikke såg noen anoder når jeg hadde kjøleren demontert.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post

NilsPils jeg har sett spørsmålet ditt og jeg vil gjerne hjelpe men kommer ikke i nærheten av båten før kommende helg.

Min er en 250 men den er utstyrt med rørkjøler, kan ikke se noen grunn til at det er endringer på blokka.

 

Jeg kommer til å kjøre full renseprosess på min, etter å ha hørt hva enkelte har vært igjennom...

 

Ellers så håper jeg at vi kan holde litt sammen vi som har FNM :thumbsup:

Link to post
  • 6 måneder senere...

Jeg planlegger en ny systemrens etter hvert. Men kan noen fortelle meg hvordan man tapper kjølevannet? Det må da vel være en tappeplugg på blokka? Jeg finner ikke noe i manualen.

 

Jeg planlegger også å flytte kjøleren lenger ut fra motoren slik at en kan bytte anodene uten å demontere platekjøleren. I tillegg til disse to anodene sitter det en i forkant på blokka. Den er enkel å komme til.

 

Noen ganger i november begynte oljelampa å blinke like etter oppstart. Det ga seg etter en liten stund. Jeg sjekket selvfølgelig oljenivået (ved stillstand) som var ved øverste merke. Jeg har en liten mistanke om at det kan ha å gjøre med kald olje som ikke renner så lett tilbake til sumpen før den blir varm, slik at en får varsel om lavt nivå. Jeg fant ikke noe om blinkende oljelampe i manualen.

 

Bortsett fra dette er jeg godt fornøyd med motoren hittil. Jeg marsjer stort set i 7 knop og har brukt fra 6 til 7 liter i timen. Det har jeg råd til. Til sommeren skal jeg kvitte meg med et tjukt lag blåskjell på skroget, håper det da blir enda bedre.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Generelt er det mange motorer som ikke har tappeplugg for vann. Huldas GM er en av dem. Jeg tar av en slange, eller plukker av endelokkene på eksosmanifoldene.

 

Jeg vil anta at oljelampen kun ser på trykket, ikke mengden i bunnpannen. Der har du instruksjonsboken å støtte deg til. En del transmittere (oljetrykksendere) er fjærbelastet. Hvis denne fjæren ryker, så kan transmitteren varsle lavt trykk uten at det er tilfelle.

Link to post

.... Jeg tar av en slange, eller plukker av endelokkene på eksosmanifoldene.

 

Jeg vil anta at oljelampen kun ser på trykket, ikke mengden i bunnpannen. Der har du instruksjonsboken å støtte deg til. En del transmittere (oljetrykksendere) er fjærbelastet. Hvis denne fjæren ryker, så kan transmitteren varsle lavt trykk uten at det er tilfelle.

Problemet er at jeg bare får ut en forholdsvis liten del av vannet når jeg demontere slangene.

 

Jeg har oljetrykksmåler som viser bra trykk. Det stiger som vanlig når jeg gir gass, men oljelampa blinker likevel. Det er blinking med fast frekvens, tydelig et programmert varsel. Ikke tilfeldig blinking som når oljetrykket svikter. Desverre er instruksjonsboka til FNM en ren katastrofe. Den sier ikke noe konkret om dette eller om tapping av kjølevannet. Men som sagt, blinkingen stopper etter at motoren har gått et par minutter. Tror ikke oljetrykkmåleren er fjærbelastet, men det kan jeg sjekke senere.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Eneste blinkingen jeg har på mine 250 hk er at glødedelampa står å blinker etter start når det er kaldt , oljelampa slukker med engang oljetrykket kommer.

Jeg får sjekke at jeg ikke blander oljetrykkslampe og glødelampe? Tror ikke det. Men nå er det vinter og båten er i opplag, så alt får vente til litt senere. Nå er det nok arbeid hjemme på snekkerloftet med diverse detaljer for Saowanee og Tora.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...