Jump to content

Trenger tips til kjøp av kartplotter

larsen2000

Recommended Posts

Jeg råder deg VELDIG til å stikke innom en båtbutikk og bestemme deg for skjermstørrelse i første omgang. Hvor stor kan/vil du ha. Jo større skjerm, jo lettere å lese.

Så kommer "kjekt-å-ha" spørsmålene du må ta stilling til: I hvilken grad er det aktuelt for deg/behov for å koble til svinger (ekkolodd), temperaturgiver, drivstoff strømningsmåler, AIS.

Når du har bestemt deg for omtrentlig størrelse og behov for ekstra dippedutter så vil det være lettere å få konkrete tilbakemeldinger.

Jeg har en gammel Navionic. Håpløs treg på å etablere fix. Av den grunn behøver ikke dagens Navionic være noe dårlig merke.

Personlig tror jeg at jeg ville vektlagt (i prioritert rekkefølge) lesbarhet i direkte sollys, tid til å etablere fix og enkelhet ift å ta den ut av båten. Kartpris KAN være et moment hvis du skal seile på store områder av kysten, men jeg antar at det ikke er særlig aktuelt for din del??

Jeg er enig med Bitteliten i at Garminprodukter er gode. Selv har jeg byttet til Garminløsning generelt, og alt fungerer.

Imidlertid er det vel ingen grunn til å underslå at uenigheten om hvilket av de store leverandørselskapene som leverer beste løsning nærmest kan ses som en religionskrig. Dermed er mitt råd å bruke tid på å sammenligne de ulike produktene, og så se på hva som gir deg beste magefølelsen. Det gjorde jeg, og endte opp med Garmin. Jeg er imidlertid overbevist om at jeg ville vært fornøyd med andre leverandører også.

Laholm

Selv om jeg gjerne skulle anbefale "generelle" datamaskiner til all mulig bruk så har jeg sans for at produkter er dedikert til oppgaven. Det gir i utgangspunktet mindre trøbbel og "heng", altså kartplotter fremfor PC eller iPad.

Du finner imidlertid tråder her inne som godt beskriver både PC og iPad som plotter.

Oppfatter Garmin 620 og 720 som smartere med pekeskjerm enn 526, men 526 har skjermen "riktig vei", dvs på høykant.

Du bør bruke søkefunksjonen her mht Garmin,

Ditt spørsmål er behandlet svært mange ganger her inne.

Har selv skrevet en del om 620/720.

Følsomheten i skjermen til å følge fingeren er rask og god.

Link til det konkrete produktet jeg kjøpte får jeg tilgang på i morgen antagelig, men du kan skrive slik på internett-søket:

garmin 620 screen protection site:ebay.com

Du kan også søke litt etter hvor fornøyd brukerne er med produktet.

Men produktet må være såpass godt at det ikke løfter seg i kantene og derfor begynner å slippe limet.

Du får også kjøpt slikt over disk i Norge, men da kan det hende at du må klippe/skjære til selv.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

iPad hadde vært fint. Men i følge en annen tråd her er det ikke noen holder eller vanntett etui til den så da blir det jo kjapt litt uaktuelt.

du får kjøpt vanntett og støtsikker boks til den, på youtube har en selger lagt ut demonstrasjon med link til produktet... leste og i seilas eller seilmagasinet at det har kommet i butikk her og men desverre dyrt her...

den på youtube kostet vel rundt 7-800nkr

Tusen takk for mange innspill! Ser ut til at Garmin 521 vil være en god løsning både med tanke på størrelse og pris. Et dumt spørsmål; er det integrert sjøkart eller må man kjøpe Bluechart i tillegg? Står at det følger med basekart, så vet ikke om det holder? Skal kun bruke den som supplement til kart og for å unngå skjær og trenger ikke detaljinfo om havner etc :-)

• 2 uker senere...

HVa med å kjøpe en nett-pc og så installere Open-CPN?

http://opencpn.kb-h.com/news.php

Så kan man gå for å kjøpe kart, eller det jeg er forpliktet til å fraråde: Finne CM93-crack på nettet....

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...