larsen2000 Startet 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2011 Jeg er i ferd med å kjøpe en Askeladden 475 og kikker på ulike kartplottere på markedet. Har noen gode erfaringer med noe som funker i en så liten båt? Blir vel for mye sjøsprut for en iPad? Trenger den mest for å unngå umerkede skjær :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 (redigert) Garmin. Uten tvil http://www.seatronic.no/kartplotter-kombi-ekkolodd-c-235_269/garmin-gpsmap-526s-p-2008 Redigert 19.Juni.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 19.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Noen spesiell modell? Er jo en jungel av de :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Start med den linken over. Seatronic har det meste Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Jeg råder deg VELDIG til å stikke innom en båtbutikk og bestemme deg for skjermstørrelse i første omgang. Hvor stor kan/vil du ha. Jo større skjerm, jo lettere å lese. Så kommer "kjekt-å-ha" spørsmålene du må ta stilling til: I hvilken grad er det aktuelt for deg/behov for å koble til svinger (ekkolodd), temperaturgiver, drivstoff strømningsmåler, AIS. Når du har bestemt deg for omtrentlig størrelse og behov for ekstra dippedutter så vil det være lettere å få konkrete tilbakemeldinger. Jeg har en gammel Navionic. Håpløs treg på å etablere fix. Av den grunn behøver ikke dagens Navionic være noe dårlig merke. Personlig tror jeg at jeg ville vektlagt (i prioritert rekkefølge) lesbarhet i direkte sollys, tid til å etablere fix og enkelhet ift å ta den ut av båten. Kartpris KAN være et moment hvis du skal seile på store områder av kysten, men jeg antar at det ikke er særlig aktuelt for din del?? Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 19.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Takk for innspill! Blir kun kjøring på Østlandet og er jo ikke store plassen i båten. Koster flesk dette ser jeg, så iPad hadde vært fint. Men i følge en annen tråd her er det ikke noen holder eller vanntett etui til den så da blir det jo kjapt litt uaktuelt. Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Kan anbefale Garmin 720. Den er svært rask og passer ypperlig i hurtiggående båter Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Ipad er leketøy. En god garmin koster fra ca fem tusen, Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 25.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 Jeg er enig med Bitteliten i at Garminprodukter er gode. Selv har jeg byttet til Garminløsning generelt, og alt fungerer. Imidlertid er det vel ingen grunn til å underslå at uenigheten om hvilket av de store leverandørselskapene som leverer beste løsning nærmest kan ses som en religionskrig. Dermed er mitt råd å bruke tid på å sammenligne de ulike produktene, og så se på hva som gir deg beste magefølelsen. Det gjorde jeg, og endte opp med Garmin. Jeg er imidlertid overbevist om at jeg ville vært fornøyd med andre leverandører også. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
småbåtentusiasten Svart 25.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 Selv om jeg gjerne skulle anbefale "generelle" datamaskiner til all mulig bruk så har jeg sans for at produkter er dedikert til oppgaven. Det gir i utgangspunktet mindre trøbbel og "heng", altså kartplotter fremfor PC eller iPad. Du finner imidlertid tråder her inne som godt beskriver både PC og iPad som plotter. Oppfatter Garmin 620 og 720 som smartere med pekeskjerm enn 526, men 526 har skjermen "riktig vei", dvs på høykant. Du bør bruke søkefunksjonen her mht Garmin, Ditt spørsmål er behandlet svært mange ganger her inne. Har selv skrevet en del om 620/720. Følsomheten i skjermen til å følge fingeren er rask og god. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 25.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 Har hatt en Garmin 521 i en Askeladden 475 et par sesonger, og den fungerer utmerket. Tror ikke jeg ville ha satset på en plotter med berøringsskjerm i en såpass liten åpen båt p.g.a. mye saltsprøyt i lufta.Dessuten er jo Garmin 521 veldig rimelig i innkjøp, ca. 3850.- hos Maritim. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 25.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 http://www.nautisk.no/Nettbutikk/Kartplotter/Garmin-kartplotter/Kartplotter Bra priser her. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Prisene på mange Garmin produkter har jo rast nedover de siste to-tre årene. Bl.a. disse kartplotterne i 4-5 serien som jo kostet det dobbelte for bare "kort tid" siden. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Berøringsskjem, salt og riper / merker: Kjøp skjermbeskytter til å klistre på. Berøringsteknikken fungerer like fint og de fås rimelig på e-bay. Sitter godt fast også. Kan finne produktet om noen er interessert. Sitér dette innlegget Link to post
Pålestikk Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Berøringsskjem, salt og riper / merker: Kjøp skjermbeskytter til å klistre på. Berøringsteknikken fungerer like fint og de fås rimelig på e-bay. Sitter godt fast også. Kan finne produktet om noen er interessert. Link? Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 (redigert) Link til det konkrete produktet jeg kjøpte får jeg tilgang på i morgen antagelig, men du kan skrive slik på internett-søket: garmin 620 screen protection site:ebay.com Du kan også søke litt etter hvor fornøyd brukerne er med produktet. Men produktet må være såpass godt at det ikke løfter seg i kantene og derfor begynner å slippe limet. Du får også kjøpt slikt over disk i Norge, men da kan det hende at du må klippe/skjære til selv. Redigert 26.Juni.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 iPad hadde vært fint. Men i følge en annen tråd her er det ikke noen holder eller vanntett etui til den så da blir det jo kjapt litt uaktuelt. du får kjøpt vanntett og støtsikker boks til den, på youtube har en selger lagt ut demonstrasjon med link til produktet... leste og i seilas eller seilmagasinet at det har kommet i butikk her og men desverre dyrt her... den på youtube kostet vel rundt 7-800nkr Sitér dette innlegget Link to post
skorpo Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Kjempefornøgd med service og oppfølging frå Garmin! Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 1.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Tusen takk for mange innspill! Ser ut til at Garmin 521 vil være en god løsning både med tanke på størrelse og pris. Et dumt spørsmål; er det integrert sjøkart eller må man kjøpe Bluechart i tillegg? Står at det følger med basekart, så vet ikke om det holder? Skal kun bruke den som supplement til kart og for å unngå skjær og trenger ikke detaljinfo om havner etc :-) Sitér dette innlegget Link to post
Una Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Du trenger kart. Basekartet som følger med kan ikke brukes.. Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post
DieselDahl Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Forskjell på 521 og 526 er vel bare skjermoppløsningen tror jeg. Jeg har 525 og den fungerer utmerket, Bluechart G2 Vision er tingen. Jeg planlegger imidlertid å installere NMEA2000 nettverk og da kan jeg ikke bruke den lenger... uten en gateway imellom. Så hvis du vil kjøpe min kan jeg kjøpe 5212 Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 1.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Hei! Hvor gammel er den, følger det med kart og hva selger du den for eventuelt? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Den er halvannet år, lik som 526 unntatt NMEA2000 bus. Tar den alltid ut og med hjem når jeg forlater båten (Windy 9800) Syns jeg må ha 4000,- for den uten kartbrikke (som jeg har sett avertert for ca. 1000,-) Sitér dette innlegget Link to post
Pimsoll Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 Er Garmin 720 verd de ekstra kronene sammenliknet med 521/526 og trenger en svinger eller er det bedre med separat ekkolodd. Hva er reelle kostnader med en slik plotter ? Er det dyrt å oppdatere ? Sitér dette innlegget Link to post
SIR DAY Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 HVa med å kjøpe en nett-pc og så installere Open-CPN? http://opencpn.kb-h.com/news.php Så kan man gå for å kjøpe kart, eller det jeg er forpliktet til å fraråde: Finne CM93-crack på nettet.... Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.