mulder99 Startet 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2011 Hei Har en skibsplast 660 2007 mod. med vanntoalett. Som dere kanskje vet er det ikke eget toalettrom for toalettet. Er plaget med en liten lukt fra kabinene/toalettet. Det er ikke noen ubehagelig "drittlukt", men en liten "dolukt" som jeg gjerne vil ha bort. Er det noen ander skibsplast 660/655 som har erfaringer med samme lukt (som er vanskelig å beskrive) ;-) På forhånd takk Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Går ut fra at du har septiktank. Bytt ut slangene til nye luktfrie, samt vask godt med klorinvann i alle kriker og kroker. Hvis septiktanken ar av plast kan det være at det er derfra lukten kommer. Kan i så fall hjelpe med en skikkelig gjennomspyling, men lett klorinvann til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 (redigert) Før du gjør noen store inngrep kan du forsøke å kvitte deg med saltvannet i toalettet. Når det står noen dager vokser det bakterier i vannet som lukter. Løsningen er å ha litt ferskvann i doen. Skyll også hele systemet med ferskvann og ha i sanitærvæske - la den virke noen timer og skull igjen med ferskvann. Har du gjort skikkelig rent hele systemet kan du begynne å kikke på om slangene skal byttes Redigert 21.Juni.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 (redigert) Du har også lufting fra tanken og ut på skrogsiden. Denne kan være tett. Om du kommer til toppen av septiktanken finner du et lite nippel-benn som har lett for å tette seg. Skru opp dette bennet og rens det, sjekk evt. med trykkluft på boks, fra bennet, at lufta kommer ut på skrogsidensiden. Om denne luftinga er tett vil du sikkert også oppleve at noe septik kommer tilbake til toalettet også.. Men septikslanker er ofte kilden til lukt. Bør byttes om de lukter! Redigert 21.Juni.2011 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Støtter Bittelitens innlegg med å først forsøke å skylle med ferskvann. Om dassen ikke brukes så å si daglig, er det å skylle ned med ferskvann den letteste måten å unngå lukt fra stillestående saltvann (som slettes ikke lukter parfyme). Fyll gjerne opp tanken en tredel full med ferskvann etter hver tur og la den stå med ferskvannet i. Når du kommer mer enn 300 meter fra land og ikke har badende rundt deg på neste tur, kan du tømme tanken og den er klar for nye oppgaver. Om det ikke hjelper, kan du vaske septikslangen godt og så surre et fuktig håndkle eller en klut runt septikslangen og lukte på denne dagen etter. Lukter det "septik" av kluten dagen etter, er ikke slangene dine gasstette og bør byttes. De er såpass dyre og det er ikke en jobb du har lyst på, så prøv først med ferskvannsmetoden. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
mulder99 Svart 22.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2011 Takker for gode råd. Skal prøve å rengjøre med ferskvann, mulig det er stillestående saltvann som lukter da lukten ikke er "kloakklukt". Har forøvrig sjekket luftingen. Er et lite filter ved skutesiden som fort kan tette seg... Hvordan bør en "gå ifra" toalettet når jeg ikke bruker båten på noen dager, opp mot en uke. Trodde saltvann med sanitærvæske burde holde... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2011 Om du ikke skal bruke toalettet på en stund er det lurt å skylle ned med litt ferskvann, stillestående sjøvann lukter råttent etter en stund... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ronald Svart 22.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2011 (redigert) ...Er et lite filter ved skutesiden som fort kan tette seg... Forøvrig en ventil hvis filter ("gitter") med fordel kan fjerne helt. Da bortfaller/reduseres betydelig risikoen for tetting der i framtiden. Redigert 22.Juni.2011 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 22.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2011 Jeg har veldig god erfaring med bruk av klor og grønnsåpe. Dette kjøpes billig i 4 literskanner på Europris. Når du går fra båten, pumper du saltvann gjennom toalettet til du er sikker på at det kun er saltvann i slangen fra toalettet til tanken. Med saltvann i toalettskålen, heller du en desiliter grønnsåpe og en desiliter klor i toalettet og pumper tomt. Nå vil det stå klor og grønnsåpe blandet med saltvann i slangen. Etter en tid med denne behandlingen blir Kloakklukten borte. Jeg har dette som rutine hver gang jeg forlater båten etter at toalettet har vært i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2011 Klor er ikke lurt å bruke i septiktank! Det dreper alle bakterier, også de nyttige som du har behov for.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Vidar B Svart 22.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2011 Kan ikke si meg enig i at jeg har noen slags behov for noen bakterier etter at det er kommet i tanken! Når dette blir pumpet videre ut i sjøen eller til kloakkrenseanlegg vil nye bakterier ta seg av dette avfallet! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2011 I alle septiktanker har du gode bakterier som bidrar til å løse opp avfallet til en håndterlig suppe, og mindre gode som lager dårlig lukt. Mitt tips ville være å gjerne fortsette med grønnsåpen, men kutte ut klorinen. Da får du et anlegg som ikke tetter seg så lett... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Vidar B Svart 22.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2011 Er ikke enig i det heller! Det som havner i tanken blir delvis delt opp når du pumper det inn i tanken, eller bruker elektrisk kvern. Utløpet fra septiktanken er somregel 38 mm. Normalt sett prøver ivertfall jeg å holde tanken så tom som mulig, og mer enn 5 liggedøgn på en tank blir vanskelig. Somregel blir den tømt minst hver 3dje dag. Har liten tro på at disse bakteriene gjør noe fra eller til på tre dager. Det som er med på å tette systemet heter urinstein og oppstår ved en reaksjon mellom urin og saltvann. Dårlig lukt utvendig, betyr somregel for liten lufting. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2011 Er ikke enig i noe som helst du jo.... Hvorfor jobbe mot naturen når du kan jobbe sammen med den? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Vidar B Svart 22.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2011 Ja det er jeg enig! Men slik jeg mener det er best, for å unngå lukt og problemer med "septik-anlegget", lar jeg naturen ta over etter at jeg har tømt tanken! Forøvrig er jo betegnelsen "septiktank" misvisende. Det blir ikke septik før bakteriene har jobbet en lang stund. Så riktig betegnelse på denne tanken i båt, er "oppbevaringstank for avføring"! Klor og grønnsåpe er heller ikke farlig for omgivelsene. Det er jo uendelige meninger om dette blant båtfolket, og mange har vel som meg prøvd litt av hvert. Min løsning har jeg jo beskrevet, og den virker. Når det gjelder lufting av tanken, har de fleste alt for liten diameter på gjennomføring og lufteslange. Jeg har 38mm på luftingen og aldri hatt luktplager! Luftingen fra tanken går ut i skrogsiden uten noen form for filter eller netting. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.