Jump to content

Reddet mann fra drukningsdøden i helgen.


Per Harald

Recommended Posts

"Tilfeldighetene" skulle resultere i at en mann fikk en ny sjanse i går søndag.

http://www.sb.no/nyheter/bevisstlos-mann-funnet-i-sjoen-ved-larvik-1.6314478

 

På grunn av en intern spøkefull tone om det å holde tiden, (Planlagt estimert annkomstid), og skarpe annmerkinger om udugelighet osv når dette ikke holdes, så måtte farten korrigeres fra 8knop til 35 knop i 3 minutter på veien hjem Søndag. Masø skled inn i havna presis på lovet estimert annkomsttid. Bare for å beholde stoltheten altså. Så når rederinnen er på vei ut for å fendre faller en mann i vannet mellom to båter og slår seg bevistløs med kutt i hodet i fallet. Bevistløs mann i vannet på vei til å synke. Det stod om sekunder. Masø ble umiddelbart manøvrert opp til nabobåten hans og jeg fikk kastet meg mellom båtene og huket tak i nakken på mannen og fikk holdt hodet over vann. Han lå på magen med hodet under, og bare jakken var synlig. Sjelden at jeg leker apekatt i min alder, men du verden. Litt imponert selv også over hva man kan få til når det gjelder. Heldigvis at jeg ved manøvreringen opp fikk varslet en annen i havna som etterhvert kom til og fikk hjulpet meg opp med mannen. En voksen våt bevistløs mann er så tung å håndtere at det er ikke til å tro før det er prøvet. Mens mannen ble berget opp på badeplattform ringte rederinnen på Masø 113 og vi fikk enestående hjelp og veiledning helt til ambulansepersonell overtok. All honør til AMK sentralen denne dagen. Det føltes veldig trygt å ha de på linja kontinuerlig. Sent i går kveld fikk jeg beskjed om at mannan hadde kviknet til på sykehus og det ser ut til at det gikk bra denne gangen.

 

Oppfordringen er: Det er fort gjort, skal bare.... osv. Bruk vest ved ferdsel på dekk og dollbord. Vi er stort sett flinke ombord hos oss men fra i dag er det IKKE LOV å gå ute uten vest når man er alene, og i fart.

 

Jeg vil også skryte av opplæringen vi fikk på Alfa`s fritidbåtskipperkurs når det gjelder sikkerhet.(Poseidon`s elever har sikkert samme opplevelsen av opplæringen). Opplæringen gjorde at jeg ofte gjør meg noen tanker om mulige scenarioer og hva man skal gjøre om det og det skjer. Vi har også evakueringsøvelser ombord. (Tilfelle brann når mann ligger og sover i baugen om natten). Det som er viktig er å ikke bli rammet av panikk. I søndagens hendelse gikk alt som "på skinner" heldigvis. Rederinnen min, som så fallet til mannen,bør også nevnes her for resolutt opptreden og bevaring av fatningen i en meget stresset situasjon. Ingen panikk å spore der heller. Bra manskap.

 

Det viktigste vi lærer er å forhindre at ulykker skal oppstå, men når de allikevel skjer så skal vi være mest mulig rustet til å takle det.

 

Takk igjen til AMK og Alfa kompetanse for bidrag til at dette fikk et positivt utfall.

 

Ta godt vare på dere selv.

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer!

Kan jeg spørre hvordan fikk dere ham opp (i båten)?

Nevner dette fordi (passive) folk i sjøen er ekstremt tunge.

Alle burde ha en trinse med tau klart festet i båten.

Seilbåter kan bruke et fall og bommen til å dra opp folk fra sjøen. Det er ikke lett og krever tørrtrening. Ofte trenges en sele eller god kunnskap om hvordan tau skal slåes rundt en person.

Link to post
Share on other sites

Takk for alle rosende ord.

Småbåtentusiasten: Problemstillingen du peker på er så aktuell at alle båtfolk burde trene litt på dette når badetempen er ok. Hopp i sjøen med sko bukse genser og jakke (Selvfølgelig med vest) og la andre i båten forsøke å få deg opp. Overraskelsen blir stor over hvor tungt det er, om ikke umulig for mange.

I første omgang måtte jeg få tak i mannen som holdt på å synke, (bare rompa og litt av ryggen var synlig), og først var det viktigste å holde hodet over vann. Jeg hang en stund ca 60 laaange sekunder med en hånd iakterpuller og en hånd i klærne på mannen før vi fikk slept ham til baksiden på båten, men som du sier så er det allikevel ikke lett. Mannen gjorde det "veldig lett" for oss i så måte, for han hadde et kraftig lærbelte i buksa som holdt. Belte anbefales. Kraftig løft i belte og mannen var på badeplattformen. Det hadde vært vanskelig ellers. Da måtte nok tau, presenning, eller vest og andre kreative løsninger vært vurdert. Tenk oss tanken at vi selv detter overbord bevistløs uten vest og kona igjen ombord. Kan være dårlige odds. Å ha gått igjennom disse scenarioene på forhånd kan være gull verd. Ikke minst å slippe kona til bak spakene. :thumbsup:

Jeg beklager om det virker som jeg pluttselig er veldig opptatt av dette, men det preger følelsene ganske mye etter en slik hendelse så dere får være overbærende med kommentarene mine i dag.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Olsen 83.

Vi har ikke hørt noe fra noen. Bare en bekreftelse fra ambulansepersonellet på plassen at vi reddet livet hans.

Når det er sagt så er det mye følelser i en slik situasjon. Natten har riktig nok vært noe søvnløs. De to til fire minuttene fra vi så han falt til han var på badeplattformen går igjen og igjen så det preger nok hue litt. Kjenner at jeg er litt ekstra følsom i dag. Det skal ikke mye til før det kommer en klump i halsen, og tåre i øyekroken for å si det sånn.

Det er en traumatisk opplevelse, så en henvendelse for å snakke om det, en slags debriefing kunne kansje vært ok. Nå bruker jeg dere til det da så det kan hende det går greit. Det er jo bare et døgn siden, så det kan jo hende vi får en henvendelse. Vet ikke hvordan praksisen er i slike saker.

Det som er viktig er AMK sentralens opptreden der og da, og den var høyst proffesjonell og trygg.Det var godt å ha de der.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Helt utrolig bra! Dette er noe, som flere nevner, kanskje ikke hadde evnet å gjøre. Mange blir ofte handlingslammet i sånne situasjoner... Jeg vil tro du sitter med en god følelese etter redningsdåden :-)

 

Det du beskriver med følelser og sånne ting er viktig å få ut, så hvorfor ikke dele den med resten av båtfolket her på BP?? :)

 

 

Rett og slett fantastisk! Gratulerer :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Retraumatiseringen (de mentale gjentalgelsene av hendelsene) skal løses slik det er naturlig for vedkommende.

Hvis han har lyst til å gå i boden og snekre eller prate om noe helt annet så er det gode intuitive valg. Hos mange (ikke minst menn) kan bearbeidingen være indirekte. I sorg kan f.eks noen ønske å snakke om biler(!)

Overdreven snakking kan feste minnene knyttet til f.eks frykt eller sårbarhet mer enn godt er. Det skal ikke være noe fasit eller press å snakke og snakke hvis det ikke føles naturlig - det er en "skole" som er forlatt.

Reaksjonene og behovene er ekte individuelle.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...