HelgeO Startet 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2011 Tiltsensoren på DPS drevet mitt har begynt å "jukse", plutselig vandrer trim/tilt indikatoren over hele skalaen og trigger alarm for "Drive trim high". Dette skjer særlig hvis jeg trimmer drevet langt inn/ned. Dette skjedde for 3 år siden også, da fikk jeg byttet sensoren på verksted i forbindelse med service. Nå lurer jeg på om dette kan fikses mens båten er på vannet? Er sensoren over vann? Ser for meg at jeg kanskje kan ta på våtdrakt og krype inn under badeplattformen. Hvis ikke ser jeg for meg en verkstedregning på minst 4-5000 her Ikke noe kjekt med slike feil når man holder på å selge båten. Tilleggspørsmål om drevet: Har opplevd et par ganger at drevet henger når det er tiltet helt opp. Da må jeg bak å tråkke på det for å få det ned. Hva kan dette skyldes? Sitér dette innlegget Helge O Link to post
DieselDahl Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Har du sjekket oljenivået på trimpumpen? Trim/tiltsensorene på min båt sitter i høyde med vannlinja, men ledningen går igjennom litt høyere. Du må nesten se etter hvor dypt drevet ditt ligger. Det er sikkert vanskelig å komme til, men jeg ville sjekket koblingen i motorrommet først. Evt koblingene på instrumentet. Sitér dette innlegget Link to post
TPeck Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Du må på land for og bytte sensoren, det kan ikke gjøre på sjøen. Regningen blir nok mer en 4-5000,- da bare giver koser 4500 om jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Link to post
HelgeO Svart 20.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 OK, venter på tilbud fra verksted. Mener at giveren kostet så vidt over 1000 kr sist gang. Men så skal de vel ha en pen slump med penger for slipping og timeprisene er jo nesten på advokatnivå. Har ikke sjekket oljenivået på trimpumpen ennå, skal gjøre det ved neste anledning. Er nokså sikker på at det er sensoren, den oppførte seg likt for 3 år siden. Fungerer noenlunde normalt når drevet står i posisjon 1 og høyere men går berserk når det går under 0. Sitér dette innlegget Helge O Link to post
Jori Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Du kan ohme sensoren. Da vil du se om den er gåen eller ikke. Kan også være irr i kontakten som sitter i motorommet som skaper fortsyrrelsen, selv om de er kjent for å ta kvelden disse sensorene. Hvis du må bytte, så må båten opp av vannet pga ledningen som går igjennom, dessuten må drevet av for å få til dette, så da kan du samtidig bytte belger og slange. Jeg skal gjøre samme jobb på min båt og mitt drev (DP-S), men tar det til høsten når jeg tar båten opp igjen. Sitér dette innlegget Link to post
HelgeO Svart 21.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Ganske sikker på at det er sensoren siden den fusker stort sett hver gang jeg tilter langt inn. Irriterende at dette skulle skje nå, skiftet sensoren for 2.5 år siden og båten har gått mindre enn 100 timer siden da. I tilegg ble øvre veksel i drevet samt belger og diverse annet skiftet i februar i år. Og jeg holder på å selge båten nå, så dette passet dårlig. Venter ennå på tilbud fra verksted, men de har neppe kapasitet med det første. Kan eventuelt kjøpe sensoren og bytte selv, men da må båten i slipp i noen dager. En mulighet er selvsagt å kjøpe sensoren for så å levere den med båten til evt. kjøper med beskjed om å bytte denne ved neste båtpuss. Tror nesten det siste alternativet er det beste. Sitér dette innlegget Helge O Link to post
Jori Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Enig med deg HelgeO. Alle kjøpere godtar at du ikke tar båten opp for å bytte den sensoren, det gjorde jeg selv i fjor når jeg kjøpte min siste båt. Burde ha byttet før i år, men rakk ikke det, prioriterte å bruke tid på å bygge om motor og pusse opp cabinen, så drevet fikk bli ett prosjekt til vinteren. (Har planer om å fjerne dette hersens bunnstoffet det er klint inn med, og lakkere det opp igjen). Strengt tatt trenger man ikke den sensoren, man blir vant med å føle seg frem til hva som er riktig vinkel i sin egen båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.