Kalle74 Startet 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2011 (redigert) Hadde en diskusjon med en kompis over en dram i båten i helgen og han mente at han hadde sett en båt med tverrstillt motor og vinklet transferekasse. Vi endte vel opp med og ta en dram til og så pratet vi om annet båt/motor svada uten og komme til noen konklusjon. Dette har jeg hverken sett eller hørt om, noen som vet? Redigert 20.Juni.2011 av Kalle74 (see edit history) Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Mulligan Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Tverrstilt motor. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 20.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 :thumbsup: :thumbsup: Tenkte vel helst i litt mindre båter Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
hanto1 Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Volvo leverte MD11 & 17 med hydraulisk overføring. Dvs motoren drev en hydraulikkpumpe som via slanger drev en hydraulisk motor på akselen. Motoren kunne da monteres hvor som helst i båten. Vinklet transferkasse har jeg ikke hørt om. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Hvorfor vil du ha tverrstilt motor i båten? Akslingen vil komme unødig høyt og vektfordelingen blir helt feil? I helt spesielle båter kan det kanskje brukes, men jeg klarer ikke helt å se hvilke fordeler man vil oppnå ved en slik løsning. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Teerex Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 må jo være ideellt for å drive sidepropeller Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Dinamo Svart 22.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2011 Hanto1, eg har heller ikkje hørt om vinklet transferkasse, men noko slikt må ha eksistert, for der fanst fartøy der motoren hadde vertikal aksling. Når det gjeld dette å la ein tverrstilt motor driva propell via aksling, so tviler eg på om dette er ein god ide. Først fordi dette plasserer motoren langt ut i ei side, men ogso utifrå antagelsen om at dette vil kreva ein heil del ekstra "leamikk" som har negativ innvirkning på driftssikkerheten. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 22.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2011 Hvorfor vil du ha tverrstilt motor i båten? Akslingen vil komme unødig høyt og vektfordelingen blir helt feil? I helt spesielle båter kan det kanskje brukes, men jeg klarer ikke helt å se hvilke fordeler man vil oppnå ved en slik løsning. Jeg vil ikke ha det, men som jeg skrev hadde jeg en diskusjon med en kompis ang. dette og han mente han hadde sett det. Var bare av jeg spurte. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Penny Svart 22.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2011 Kan det gi mening ved to motorer ut på felles propell? Bruker gjerne opp mindre av båtens lengde på maskinrom. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 22.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2011 Kan det gi mening ved to motorer ut på felles propell? Bruker gjerne opp mindre av båtens lengde på maskinrom. Man får vel bare en lengre rekkemotor da? Men det vil nok gå bort mye energi hvis den ene motoren har litt lavere turtall enn den andre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.