Jump to content

Seilingsråd Lindesnes - Lista - Jærhavet

BjOlav

Recommended Posts

Jeg tenker å seile fra Kristiansandsområdet rundt kysten på Sørvestlandet i sommer, med en Jeanneau Sun Odyssey 34 - og vil gjerne ha noen råd om strekningen Lindesnes - Lista - Egersund - Stavanger. Jeg tenker å dagseile, i to etapper - med overnatting i Egersund-området.

Forutsatt at været er noenlunde bra - hvor langt ute bør man holde seg? Det kan være vanskelige bølgeforhold mange steder (også nevnt i kartene), men bør ikke en 34 fot seilbåt greie dette uten videre problem? Et greit alternativ kan være å gå for motor om vinden står imot.

Er det andre ting man bør passe på? Etter Jæren kommer man jo inn i et veldig trafikkert område, men det er vel ikke noe verre enn i Oslofjorden?

BjOlav

Vi gikk med vår Nidelv 690 der i fjor, i gode 2 meters bølger. Du vil bli overrasket hvor greit det går, i alle fall i din båt. vinden kommer nok fra N-NW. Gå langt ute generelt, men spesielt med lista, ikke noe problem å gå lenger inne, men du lager det enklere og mer konfortabelt for deg selv å gå lenger ute. Ikke mye trafikert, i forhold til oslofjorden vil jeg tro (trafikken her går så langt ute). Grei skuring. Fint å i både Farsund, Egersund og Tananger å legge seg for natten, alle greie gjestehavner. Hoist the sail...

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Båten din er bra nok i massevis. Selv har jeg seilt strekningen mange ganger med både Albin Ballad og Bavaria 32.

Hold deg ute på dypet. Det er urolig på grunnere vann nær land. Legg deg minst 1 nm. ut fra Lista landet og det blir roligere ombord.

Opp Jærkysten likeså og pass på å runde VEST av Klausgrunnen v/Jærens rev. 2 etapper blir noe ambisiøst.

Anbefaler, Kr.sand-Farsund, Farsund-Egersund, Egersund-Tananger/Stavanger.

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Gode råd som blir gitt :thumbsup:

Går selv det strekket et par ganger årlig, og har prøvd i litt forskjellig vær. Som nevnt er det lurt å gå et stykke fra land, spesielt ved Jærens Rev og utfor Sira.

Utfor Sira er de kjente "siragrunnene" som er en del grunnere enn havet utforbi, derfor blir sjøen veldig urolig her, ikke farlig grunt, men blir mye bølger som egentlig ikke er nødvendige i seilasen.

Hvis vinden ikke tilsier seiling, har hvertfall jeg gode erfaringer med å sette opp et revet storseil, ganske stramt, slik at båten ikke gynger så mye i dønningene. Hadde en tur Os - Kr.Sand i ett strekk sist uke med 33 fots seilbåt - da brukte jeg seilet mest til støtte, og det gjorde overfarten mye mer behagelig ombord. (dumt hvis kaffekoppen velter i en bølge).

God tur! :seeya:

Eller krype helt inn til land om du får tøff nordavind, det har vi gjort noen ganger ved styggver.

Ellers er dette flott strekning og ta. Vi tar som regel /fra Nord- Haugesund-Egersund-Korshavn evt Flekkefjord flott sted og så ned på stranda i Mandal. Så bærer det ofte sydover til Dannmark, god ferie og kos dere.

Den norske los har mye info om strekningen. Jeg hadde den i elektronisk form, men pc'en har gått til de evige harddiskers jaktmarker.

Mener å huske at distansen til land beror på om du går nordover eller sørover. Det er strøm langs land som går en vei(nordover?), og lenger ute strøm som går andre veien. I midten mellom dem kan de bli turbulent.

Hvis noen har DNL bind 2b og 3 kan de kanskje hjelpe. Et lite forbehold om at det kan ha vært bind 1.

Uansett, du går med så stor båt greit forbi. Bruk seilene for alt de er verd, både for fart og stabilitet.

Må bare benytte anledningen til å takke igjen for alle gode råd og tips.

Et besøk på biblioteket i dag: de kunne skaffe Den Norske Los m.m. på utlån. Ikke verst - og ganske nyttig om man skal ferdes utenfor hjemlige farvann...

Ellers har jeg også benyttet meg av www.norgeskart.no - her kan du skrive ut sjøkart i selvvalgt målestokk, noe som også er veldig nyttig å ha som backup i ukjente farvann.

BjOlav

Sitat fra DNL bind 2b, side 217:

ALMINNELIG OMTALE

Utenfor det lave Listalandet er det langgrunt med store rullesteiner, og

man bør holde seg 2-4 kbl av land. N for Hammaren blir landet steilere og

bunnen hurtig avfallende. Man regner å være i passende avstand fra Lista,

når toppen av fyrtårnet går under kanten av fjellkammen innenfor.

Har gått Lista med MTB flere ganger, bølgene blir veldig krappe når bølger og strøm krysser hverandre.. ikke så trivelig i småbåt.. men i finvær og moderat vind er det jo ikke noe problemer å gå strekket i en såppas stor seilbåt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...