Lakk`ern Startet 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2011 Hei på dere alle sammen.Har akkurat registrert meg som bruker av dette forumet.Og grunn til det er at jeg og samboeren min går med planer om å kjøpe oss en seilebåt,prisklasse 80-100000 kr.Men er jo helt grønn på seiling,håper derfor på litt hjelp/erfaringer fra dere som har litt greie på seilbåt.Båten skal vel igrunn brukes i Oslofjorden/svenskekysten/muligens Danmark etterhvert.Er derfor ute etter en trygg og lettseilt båt da vi har 2 barn vi skal ha med oss på tur. Båtene jeg har falt litt for (uten å ha noen form for erfaring med dem)er : Junker 26 shipman 28 tur 84 albin vega Takker for alt av svar og erfaringer rundt disse båtene personlig syns jeg junkeren er sabla fin,men ikke nødvendig vis den beste (kansje) Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Hei! Jeg har bare eid Vegaen av de båtene du foreslår og den kan jeg trygt anbefale. Vi har vært 2 voksne og 4 barn under 10 år på lengere helgeturer i den. Det eneste du bør passe på er at det ikke er for gammel motor i den og helst diesel. Med så små båter er det også et "must" med cockpittelt. Den stikker bare 109 dypt. Sitér dette innlegget Link to post
Lakk`ern Svart 26.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Hei igjen,og takk for det ene svaret jeg har fått.Men det må da være flere der ute som har litt greie på nevnte båter,da jeg er litt rådvill om dagen :-))))Setter stor pris på erfaringer/anbefalinger fra dere som har litt greie på seilbåter. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 (redigert) Vega er vel et sikkert kort, selv om de begynner å bli gamle. Junker høres litt liten ut. Hva med en First 29? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28739444 eller 24 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28104443. Fordelen med disse er innredningen, begge har full akterkabin og separat toalett. Første gang portapotti flommer over forstår du pointet :-) Fins andre franske med tilsv. innredning: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28622319 Redigert 26.Juni.2011 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 (redigert) Temaet og prisleie er behandlet mange ganger her. Jeg mener å huske at andre Vega-eiere har tatt litt forbehold om evnen til å manøvrere i trange havner grunnet langkjølet båt, men at det går fint under kryss. Søk på "Vega kryss" her. Tenk litt over om dere ønsker ståhøyde inne. Da faller i tilfelle mange rimelige eldre båter ut av listen. Grunnet veldig varierende vindforhold i Oslofjorden om sommeren kan det tenkes at dere kommer ti å bruke motoren mer enn du tror på forhånd: Både under vindstille på morgen eller kveld og også når det blåser svært mye hvis dere er begynnere som ikke rever seilene i tide. Ekte overhalt eller nyere motor er viktig: En ting er å håndtere motorstopp på vei mot havn eller drift mot land som voksen med voksne passasjerer, noe ganske annet er å oppleve det samme med små barn om bord. Redigert 26.Juni.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Av de du nevner, er det Shipman28 og Tur84 som trolig vil være de beste valgene. Denne First 29 virker også som et godt valg, men motoren vil mest trolig bli et problem. Volvo 2001 er vel ikke kjent for å være problemfri? Godt vedlikeholdte Yanmar YS/E-8 motorer skal det mer til og ta knekken på, så med en slik motor sover du trolig lettere. Shipman28 bør være av de nyeste modellene, altså etter 73. På din liste er nok Shipman den som seiler best, er størst, og har best plass innvendig. Shipman28 er forøvrig ikke 28 fot, den er 29 fot. Shipman28 er også en super nybegynnerbåt, som lar deg feile uten at det blir en katastrofe ut av det. Lykke til Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
sodne Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Hei Er derfor ute etter en trygg og lettseilt båt da vi har 2 barn vi skal ha med oss på tur. Dess større båt du velger, dess "tryggere" er den. Men da får man jo større seil og større krefter å hanskes med. Tryggheten ombord i en båt er vel først og fremst gitt av skipperens evne til å planlegge turen og hvilket vær han velger å legge ut i. Basert på egne erfaringer mener jeg at seiling med små barn er singelhanded seiling. De mest nyttige egenskapene med en båt da; er alle fall og skjøter er ført til cokcpit, forseil på rull, lazyjack e.l., autopilot. Av komfort egenskaper jeg ville ha lagt vekt på i en båt som skal brukes mer enn til helgeturer er; Diesel motor til ladning av batterier, stor/ny batteribank, akterkabin/lukket forpigg til barnerom, dusj i cockpit. I og med at du skriver at du er helt grønn når det gjelder seiling, så er det vel ikke fartsfølelsen du er ute etter Desss mer av de tingene jeg nevner du hiver oppi båten din dess mer veier den, i tilegg kommer jo de 2-3 tonnene med helt nødvendige barnefamilieting. ( De tingene pleier jeg å kjøre ubrukt, hjem fra båten om høsten )Men husk dess mer lastet båt, dess senere seiler den. Tilbake til trygg båt; Vegaen er omtalt av mange som en bauta innen trygghet og styrke, bl.a av Berserkseilere o.l. Men trygghet er veldig subjektivt, Tenk deg en overfart til Skagen i 2-3 m. bølger, dette kan virke skremmende på deg men dine barn kan ta det på strak arm, (mest sannsynlig i køya med en spillkonsoll ), så har du situasjonen der dere ,etter 12 timer på sjøen ankommer havnen, og barna opplever foreldrene som skriker til hverandre og bruker 1 time på å legge til fordi den jævla vegaen ikke vil bakke! Hva tror du vil oppleves som utryggt? Lykke til! Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
quantumduck Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Jeg mener å huske at andre Vega-eiere har tatt litt forbehold om evnen til å manøvrere i trange havner grunnet langkjølet båt, Du får vel rett og slett ikke noe propellstrøm over roret på en Vega? Det er knotete. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Av de du nevner, er det Shipman28 og Tur84 som trolig vil være de beste valgene. Denne First 29 virker også som et godt valg, men motoren vil mest trolig bli et problem. Volvo 2001 er vel ikke kjent for å være problemfri? Og 9,5 hk er i tillegg ganske snaut. Det blir en prioritering, god bokomfort og bra seilegenskaper på bekostning av gambling med motortrøbbel. Her er en (gammel) annonse for et ex. med nyoverhalt motor: https://baatplassen.no/p/showproduct.php?product=1057 ... prisen blir en helt annen (urealistisk spør du meg, men det er jo 6 år siden ...) Vega har vel også volvomotor, og i tillegg vridbart propellanlegg. Hva gjør man hvis dét ryker? Jeg tror jeg ville gamblet og kjøpt inn påhenger v. behov. 29ft er kanskje på grensen mht. påhenger, men jeg ville likevel tatt sjansen. First 29 har ikke roret på hekken, ergo kan braketten stå midtskips og problemer v. krenging og sjø blir mindre. Men det ér suboptimalt. Innenbords er dyrt og påhenger er ikke helt ideelt i ruskevær. Men jeg liker de franske båtene fra det tidsrommet fordi de etter min mening er litt mer moderne. Så det hadde likevel blitt mitt valg. Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Kan legge til et kjapt svar jeg også: Har selv lang erfaring med Junker 26 og ferieseiling med to voksne og to barn, hvor jeg var et av barna, og som voksen med kone og et barn. Kan trygt anbefale båten som første seilbåt for en liten familie, stortrivdes i den som barn. Den seiler fortere enn både utseende og LYS-tall skulle tilsi, og jeg vil våge å påstå at den seiler bedre enn Vega (har seilt fra en del Vega-er, maxi 77-er og Bavaria 30/31 cruisere med Junkeren). Samtidig er den stabil og tilgir feil, og den føles trygg i hardt vær. Vi har vært gjennom en del mer eller mindre utilsiktede kryss-legger i kuling med den, og jeg har aldri vært redd. Kan ikke huske at den noen gang har kastet styreingen, selv med altfor mye duk i altfor mye vind. Plassen er også godt utnyttet i forhold til i andre båter i samme generasjon og størelse, med full-lengde-køyer i forpiggen samt ståhøyde i salongen. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Spinnaker Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 For seilbåtkjøperen er denne siden gull. Her kan du søke opp de fleste båter og lese litt om den, og hva de som har slike båter synes om den. http://www.sailguide.com/batfakta/index.php Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Lakk`ern Svart 29.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 takker og bukker for alle svar sålangt.Greit med litt innspill fra dere som har litt greie på seilbåt.Håper å komme dit engang,jeg og :-))) Er nok ingen fart`s båt vi er ute etter.Heller en robust båt til å lære seg litt om seiling.(tar nok ett kurs etterhvert)Viktigeste på vannet for vår del,er ikke å komme fort frem.Er nok viktigere med kosen utpå,så får alt det andre komme etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 (redigert) Husk at det ikke går "fort" med familieseilbåt uansett. Det er vel bare Banner 28 og lignende som gir "fart". Tipper at du fort vil oppdage at det ikke er artig å seile en murstein. Litt respons i båten som sådann og ikke utslitte seil er en god start. Redigert 30.Juni.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Tipper at du fort vil oppdage at det ikke er artig å seile en murstein. Så vidt meg bekjent er det ikke mulig å seile murstein, men min gamle dame kan til tider minne om en selv om den er en del større og dyrere enn det trådstarter ser for seg. Jeg kunne sikkert kastet ut 500kg med ting som ikke trengs til en hver tid om jeg ville ha båten lettere og mer "leken", men som jeg tolker trådstarter, er han mer interessert i komfort enn fart og da er mitt aller beste tips som følger: *Helst to lange benker (sofaer) slik at to kan strekke seg helt ut og sovne akkurat når det passer en. *Ikke stol på bilder på finn, men gå på visning... be pent om å få lov til å tilbringe 5 minutter alene i båten... sett deg ned og prøv å føle deg hjemme.... Kan jeg storkose meg her over lengre tid? Utover det er det masse å tenke på når det gjelder alder på motor, seil, elektrisk annlegg o.s.v, men det har andre svart på. Et alternativ til er jo å se på en "litt" mindre båt med påhengsmotor i stedet. Litt trangere ombord, litt billigere, mer lettseilt, mindre kostnader til vedlikehold, men da har man ikke den helt store komforten ombord kanskje... men for all del. Mange her til lands drar på tre ukers ferie i en IF eller en Albin Express. (Annonsene er tilfeldig valgt) Artige slanke båter som seiler bra og hvor du fint kan leve helt ok i tre uker om du ikke absolutt må ha elektrisk porselensdass, varmtvann og stort soldekk. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Spinnaker Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Husk at det ikke går "fort" med familieseilbåt uansett. Det er vel bare Banner 28 og lignende som gir "fart". Tipper at du fort vil oppdage at det ikke er artig å seile en murstein. Litt respons i båten som sådann og ikke utslitte seil er en god start. Hvor stor fart får du med en Banner 28 på kryss da? Sånn i forhold til en murstein liksom Det å sammenlikne en regattaseiler med en turseiler, det blir helt feil! Skal man på tur så vil man ha litt komfort, og det får man ikke mye av i en Banner 28, eller andre regattaseilere. Særlig gode begynnerbåter er regattabåter heller ikke, mye seil og krefter i sving, og små rom for å gjøre feil uten at det får konsekvenser. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
småbåtentusiasten Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Kan vel sammenfattes slik: En seilbåt avgjøres ikke alene på papiret. Med mindre båten er fyldig beskrevet av mange som har samme oppfatning av seilegenskapene så bør båten prøveseiles, gjerne sammen med en som har god seilererfaring. Har inntrykk av at mange eldre båter selges med ganske utblåste seil. Da blir det fort mange ekstra kroner å legge ut. Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Ingen av båtene som har vært nenvt her er ekstreme "regatta-maskiner", muligens med unntak av Banner 28. Junker 26 vet jeg er relativt lettseilt og svært trygg og du kan ligge rett ut på cockpit-benkene hvis du vil det, hvordan det er med de andre skal jeg ikke uttale meg om. Skal du ha lettseilt båt, se etter en ikke altfor tung båt med brøkdelsrigg (forstaget går ikke helt opp i toppen av masten), høy ballastandel og ikke altfor lav mast. Se også etter at akterstaget er lett å stramme og at storseilskjøtet løper lett. Andre detaljer som gjør en båt mer lettseilt er gode fall-låser på hyttetaket og gode, helst selvskjøtende vinsjer. Det er lettere å dra inn en liten fokk enn å sveive inn en stor genua på kryssen. Mastheadriggete (forstaget går til toppen av masten) båter med lav mast må som regel ha stor genua for å flytte på seg, særlig hvis de veier endel. Nå er det ikke slik at en rask båt nødvendigvis er vanskeligere å seile enn langsommere båter. Som regel forholder det seg motsatt, inntil en viss grad. Albin Express er et eksempel på en særdeles lettseilt båt, og den er også rask i forhold til størelsen. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
sodne Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Med mindre båten er fyldig beskrevet av mange som har samme oppfatning av seilegenskapene verdens 2. beste serieproduserte båt, i følge engelskmennene. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Spinnaker Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 (redigert) Skal du ha lettseilt båt, se etter en ikke altfor tung båt med brøkdelsrigg (forstaget går ikke helt opp i toppen av masten), høy ballastandel og ikke altfor lav mast. Nå blir det endel synsing her, ingen her kjenner jo alle båttypene som diskuteres ut og inn. Men, siden du nevner dette med brøkdelsrigg, så må jeg få si at jeg mener du tar feil. Selv var jeg nybegynner i en båt med mastheadrigg, og er glad for det, og det gikk helt problemfritt. Senere gikk jeg over til brøkdelsrigg som utvilsomt er mer å passe på, og har flere trimmuligheter osv. På mastheadrigger blir det kun akterstaget man kan stramme litt på om så skulle være nødvendig, og som nybegynner er det nok andre ting en bør holde fokus på i starten. Så at brøkdelsriggede båter er lettere å ha med å gjøre for en nybegynner, det kan jeg si med sikkerhet og erfaring er feil! Andre ting jeg er glad for i etterkant, er at jeg ikke valgte en liten båt som første seilbåt, 29 fot var akurat passe i starten, og kanskje til og med bra nok for fremtiden også. Jeg kunne ligge rett ut på benkene i cockpit, men om det var så viktig er jeg usikker på, båten hadde jo gode køyer man kunne ligge i også. Utblåste seil gir rom for prisavslag. Men til turbruk kan man tillate seg at seil ikke er helt på topp, båten går fremover alikevel, og det siste lille ekstra får man nok ikke ut av båten alikevel som nybegynner. Nå er det faktisk endel båt for salg, så at det er muligheter for å skaffe seg en god og billig båt nå er jeg ikke i tvil om. At man får tak i en god nybegynnerbåt til 100k er jeg heller ikke i tvil om Redigert 1.Juli.2011 av Spinnaker (see edit history) Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
sodne Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Enig med spinnaker, kan ikke tenke meg at rigg har en hovedrolle i det første båtkjøpet. Av de båtene trådstarter legger frem her, skiller vel bare vegaen seg ut med å være langkjølt, noe som etter min mening er veldig greit på sjøen. Hvis jeg slipper rorkulten på min båt snur den 90 grader på ett blunk. Ellers er de båtene som blir nevt av trådstarter mye like, alle er produsert for å friste familier som skal på tur og jeg tror de i like stor grad vil leve opp til forventningene som en familie har. Serieproduserte turbåter er alle trygge, og overaskende like, både i design og innredning. (med unntak av noen franske ) Hvis du har mulighet burde du låne en båt en helg, ta med familien og test ut. Kansje denne tråden er til hjelp. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Albinisten Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Jeg har ikke lest alle svarene du har fått så det kan være jeg kommer med noen gjentagelser, vi har en Albin Vega og er fornøyd med den og vi er to samboerpar som har den sammen. Jeg og samboern har to småttinger på 3 og 5 og det går som bare det! Så lenge dere velger en velprøvd og kjent båt så blir dere nok fornøyd om den heter Junker, Maxi eller Vega... Men dere bør sørge for å kjøpe en hvor innenbordsmotoren går, en annen ting vi etter hvert kommer til å gjøre er å føre alle fall ned til cockpit slik at en person faktisk kan stå ute og stå for seilføring mens en er inne og tar seg av barn som skal sove eller av en eller annen grunn bare trenger oppfølging inne i salongen, tro meg de situasjonene får man, til sjøs som hjemme! Vi har nettopp kjøpt og fått innstallert rullesystem og nye seil og gleder oss stort til første turen hvor vi kan både sette og reve seilet direkte fra cockpit. Dette er selvfølgelig ikke noe som er nødvendig, folk seila jo med barn ombord før rullesystem ble vanlig også, men for vår del så føler vi oss litt tryggere med disse installasjonene ombord. Lykke til med planlegging og innkjøp av båt og utstyr, dere kan glede dere til første turen hvor dere ankrer opp ved ett svaberg eller en lun vik etter en frisk seilas og dere sitter i cockpit eller salong og spiser kveldsmat/middag og fyrer opp en parafin lampe og noen telys, for ikke å snakke om å våkne på samme sted og ta en dukkert fra båten for så å koke morra-kaffen... Og her sitter jeg foran pc`n og skal jobbe HELE neste uke før vi gyver løs på ferien, nå fikk jeg abstinenser! Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 [...]Men, siden du nevner dette med brøkdelsrigg, så må jeg få si at jeg mener du tar feil. Selv var jeg nybegynner i en båt med mastheadrigg, [...] Senere gikk jeg over til brøkdelsrigg som utvilsomt er mer å passe på, Nå er det forskjell på brøkdelsrigger. Burde nok presisert at jeg sikter til brøkdelsrigg uten lensetakler og med aktervisende salinger, som man typisk finner på turbåter. Kan ikke se at det skulle bli mer å passe på her. Hovedpoenget med dette er at du får et mindre forseil å dra rundt i slagene. En ikke altfor tung båt med passe høy brøkdelsrigget mast kan gjerne seiles med ikke-overlappende fokk, også i ganske lite vind. Og tro meg, det er vesentlig lettere å ha med å gjøre enn en 150% overlappende genua. Det aller enkleste er selvsagt selvslående fokk, slik Maxi Fenix var utstyrt med som standard. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Mulligan Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 brøkdelsrigg uten lensetakler og med aktervisende salinger A.k.a. Bergstrøm-Ridder rigg. Har en sånn. Kan gjøres superenkel eller superkomplisert. Hunter har ikke engang akterstag. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 A.k.a. Bergstrøm-Ridder rigg. Har en sånn. Kan gjøres superenkel eller superkomplisert. Hunter har ikke engang akterstag. Bergstrøm-Ridder har hverken lensetakler eller akterstag. Vet bare om Hunter-båtene som benytter den type rigg. De fleste båter med brøkdelsrigg har akterstag, men ikke lensetakler. Med lensetakler blir det litt mer å holde styr på. Brøkdelsrigg gir vel også noe mer trimmingsmuligheter enn masthead, men det blir jo opp til hver enkelt om man vil benytte den muligheten og om det skal være en fordel eller ulempe. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Det å sammenlikne en regattaseiler med en turseiler, det blir helt feil! Skal man på tur så vil man ha litt komfort, og det får man ikke mye av i en Banner 28, eller andre regattaseilere. Særlig gode begynnerbåter er regattabåter heller ikke, mye seil og krefter i sving, og små rom for å gjøre feil uten at det får konsekvenser. Snu det på hodet, med et badekar kan du gjør allverdens riktige trekk også uten at det får positive konsekvenser, ergo lærer man ikke å seile. Regattabåter er ikke *farlige*, de har, som alle andre båter, sine begrensninger, og det er når man ikke kjenner disse det kan få konsekvenser. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.