mateco Startet 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2011 Jeg har en eldre AIS med 34800 bps RS422 utgang! Er det mulig, på en eller annen måte, å sjekke denne utgangen med en vanlig 9 pins RS232 kommunikasjonsport på PC'en?? Evt. software emulator e.l. ?? Trenger jeg en form for signalomformer ? Vil gjerne ha en bekreftelse på at AIS'en er i orden og sender ut vettuge signaler før jeg evt. investerer i en evt. RS422-RS232 adapter (om det finnes noe slikt??) Forslag? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Frøken Fryd Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Bruker du en laptop går dette fin, pinne 2 og 5 bruker du på laptopen. Dette gjør vi på jobben hele tiden. Det anbefalles derimot ikke til permanent oppkobling, særlig ikke om du har flere enn denne ene forbindelsen. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 20.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 (redigert) Hmmm !! Frøken F.: Har forsøkt denne tilkoblingen du nevner! Når jeg forsøker å koble til med hypertemrminalen så får jeg besjed om trøbbel med Comporten. Forsøker flere ganger! Til slutt kobler den seg opp, men får da bare noen uforståelige kryptiske rad av tegn me et par sekunders mellomrom ! Det er snakk om EDSC utgang i koblingdboksen på en Nauticast Xpack (mener jeg den het) Kan signalet være ubrukelig? Forøvrig så virker AISen upåklagelig (bortsett fra alarm for manglende ROT og heading, men de klager jeg ikke på :) ) ! Bjørn Redigert 20.Juni.2011 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Frøken Fryd Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Det første du kan sjekke når du er inne i hyper terminal er at du faktisk har kontakt med porten du vil bruke, ved å kortslutte pinne 3 (utgang) med pinne 2 (inngang) skal du kunne lese det du skriver. Altså skal tegnene du trykker når du er i programmet dukke opp på skjermen når pinnene kortsluttes. Fjerner du kortsluttningen får du ikke opp tegnene. Virker dette kan du fortsette. Så er det dette med hastighet, den må selvsagt stemme med ais utgangen, får du opp kråketegn bytter du om polariteten, altså bytter om pinne 2 og 5. Det du leser fra aisen er ikke vanlige lesbare nmea telegrammer, du leser kun starten i klartekst AI! ettellerannet. !AIVDM,1,1,,A,14eG;o@034o8sd<L9i:a;WF>062D,0*7D er ett eksempel på en gyldig nmea setning. Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Hvis du får opp feilmelding angående com-porten din er dette mest sannsynlig ett lokalt problem på maskinen din. Løs det før du går videre. Koble Tx(-) fra RS422 til pinne 5 på Com port, og Tx(+) til pinne 2 (9 pin D-Sub male lytter på pinne 2). Dette er ikke farlig i det hele tatt og kan fint stå sånn over tid (RS422 har lavere spenning enn RS232, og kan dermed fint sende til feks PC uten at den tar skade). Data i motsatt retning vil jeg ikke si noe om før jeg har lest litt datablader, men metoden jeg nevner her (fra RS422 til RS232) er slettes ikke uvanlig. Lykke til. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
christensenleif@msn.com Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 kjøpte nettopp en r232 til 422/485 full duplex konverter på e-bay for kobling mellom Furuno plotter og Raymarine G400 kurs computer 1 usd + 4.89 i frakt får 12 volt fra Furuno 7 pins nmea utgang Port 4 på Navnet 2 har bare r232 (T+R) og KUN nmea receive data og jeg ønsker å sende gps data og motta heading data til/fra R G400 Ønsker å frigjøre Port 2 som er den eneste som kan operere på AIS hastighet lik 38.400 baud med StdHorizon GX2150 AIS VHF VHF kan settes til også å motta gps data på hi speed nmea (38.400 b) skal sjekkes strax konverteren ankommer Drøbak mvh Leif Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Dette er ikke farlig i det hele tatt og kan fint stå sånn over tid (RS422 har lavere spenning enn RS232, og kan dermed fint sende til feks PC uten at den tar skade). Problemet med denne koblingen er at pinne 5 er jord, mens rs422 er ballansert signal, du jorder altså en utgang som ikke skal jordes. Siden laptopen er isolert og har frittflytende jord virker dette. Som en permanent løsning er dette ikke å anbefalle, på stasjonære pcer bør det ikke brukes som test heller. At det virker der og da er ikke det samme som at det er gunstig for elektronikken. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Litt fakta: Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 (redigert) Problemet med denne koblingen er at pinne 5 er jord, mens rs422 er ballansert signal, du jorder altså en utgang som ikke skal jordes. Ja jeg ser den, sånn sett bryter det med god designskikk. Selv har jeg hatt flere slike koblinger stående i opp til to år (på både flytende og fast jord), derfor tør jeg anbefale det. Har heller aldri vært borti noen interface kretser av type RS(ettellerannet) som ikke tåler å få utgangene sine knyttet til jord. Jeg er på ingen måte uenig i det du skriver Frøken Fryd, men har selv aldri klart å knekke en 422 port på denne måten (og jeg har noen forsøk på samvittigheten). Hvis du vil være helt sikker mateco, kan du teste dette opp mot en laptop som står å kjører på egene batterier slik Frøken Fryd skriver om. Redigert 21.Juni.2011 av Comforthe (see edit history) Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
mateco Svart 21.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Hvis du vil være helt sikker mateco, kan du teste dette opp mot en laptop som står å kjører på egene batterier slik Frøken Fryd skriver om. Til å lese av signalene benytter jeg en liten Eee-PC med en USB-RS232 adapterledning, kjøpt hos Clas Ohlson ! Kommer vel ikke utenom en slik adapter-ledning da det er vanskelig å finne RS232 tilkobling på dagens laptopper!! Utgang fra AIS-koblingsboks (ECDSK-kartplotter utgang) har + og - TX utgang samt Gnd. Skal Gnd da kobles til skjerming av signalkabel? Takker for svar sålangt !!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Frøken Fryd Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 RS422 bruker to ledninger hvor det går strøm i en sløyfe, altså frem og tilbake vekselvis. Jord eller skjerm brukes kun for å holde støy borte, jord er altså ingen referanse i RS422 sammenheng. Dette forklarer også hvorfor lengden på ledningene kan være så lang. RS232 bruker derimot kun en ledning med referanse til jord, slike signaler egner seg kun mellom to enheter som sitter i samme rom/skap siden jordnivået kan ha forskjellige potensialer rundt om på ett bygg/en båt. Signalet du leter etter er på + og - utgangen, begge må brukes. En til pinne 2 og den andre til pinne 5 på RS232 inngangen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.