Jump to content

Volvo penta AQ200D fusker

With-15 Mahogny

Recommended Posts

Jeg har en Volvo Penta AQ200D som har begynt å oppføre seg merkelig.

Motoren har gått 2-3 timer siden jeg hentet båten fra vinterkonservering. Motoren har hatt full motor/drev service.

Etter en tur på fjorden, på vei inn mot båtplassen i lav fart, satte jeg giret i revers for å stoppe båten.

Da hørtes det ut som motoren ikke gikk i gir. Det kom en dunkelyd fra drev/gir og motoren kveltes. Jeg startet motoren på nytt og det samme skjedde igjen. Deretter var det umulig å få start på motoren igjen.

Neste dag startet den lett og gikk pent på tomgang under oppvarming. Når motoren nærmer seg driftstemperatur,(temp-nåla beveger seg ut av det røde området) begynner motorens tomgang gradvis å gå ujevnt. Det høres ut som motoren får for lite bensin. Motoren går mer og mer ujevnt og til slutt kveles motoren. Jeg tror dessuten det kommer mer eksos enn normalt.

Etter at motoren har stoppet er den vanskelig å få start på igjen. Hvis man, mens motoren går ujevnt, øker turtallet, vekkes motoren til live igjen.

Det er ingen mekaniske ulyder fra selve motoren. (den går som sagt pent på tomgang inntil dette fenomenet inntrer)

Men når man setter motoren i gir, kommer den samme mekanisk dunkelyden, fra gir/drev, og båten har svært dårlig fremdrift, og motoren kveles.

Har noen en ide om hva dette skyldes? Kan det ha med forgasseren å gjøre?

Hilsen

Oskar

Ut i fra den beskrivelsen kan det være så mangt?

Klunkelyder i drevet har sjeldent noe med motor å gjøre, med mindre turtallet er for høyt osv. (det skal klunke litt) !!!

At motoren ikke går skikkelig kan være motstand i drevet eller drivverket forøvrig, men det er mer sannsynlig at det er gammel bensin, rusk i forgasser, akselerasjonspumpe eller choke som henger osv.

Redigert av adeneo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...