andersb Startet 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2011 Hei, en venn sin slange for styring røyk (vanlige volvo feilen). Båten er nå på land, men da kompetanse er vanskelig å oppdrive om dagen, og han gjerne vil på sjøen før st.hans vurderer vi gjøre jobben selv, er det noe spesialverktøy som må til for å gjøre jobben? Eller vil vi klare det med litt fyldig verksted med utstyr tilgjengelig? prøvd å google for å finne service bulletins og da gjerne noen bilder/beskrivelse men finner 0. Har ikke vært borte og sett på løsningene/koblingene enda, så kan jo hende det er trivielt, men eier snakket om at lasa hadde sakt man trengte noe "langt" verktøy. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 (redigert) TESS er jo spesialister på hydraulikk og burde vel klare denne jobben. De er nok ikke like opptatt som båt-mekanikere. (De har biler som kan kjøre ut og gjøre jobben i havna) Redigert 21.Juni.2011 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
andersb Svart 21.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Eier har allerede kontaktet hydroscand (tess sin konkurent) og de kan se på det i morgen, så det er foreløpig backup planen :) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Gurba Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Ikke noe problem med sånt... sikkert en glatt svart pvc slange med stål armering. Jic fittings med svivel på slangen... dette tar noen med bærbar presse... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 (redigert) Kunne jo anbefalt å bruker deg til dette Anders, men vi har jo hørt hvor utilpass du blir når du må ta bilen til fremmede steder (Du må vel skifte båt i signaturen snart nå) Redigert 21.Juni.2011 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Pelsjeger'n Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 (redigert) Byttet slanger til ny VP type i vår på mitt DPH drev. Kjøpt på LA-SA. Syntes å huske at prisen nå var nede i akspetabel størrelse, ca 1600,-? for komplett kit. Det medfulgte monteringsanvisning med momentverdier og beskrivelse (illustrasjon) av vinklinger slangene skulle monteres i. Viktig at vinkel er riktig for å sikre at de ikke bryter/gnisser for hardt gjennom hele operasjonsområdet for trimmen/styringen. Kan ikke huske at noe spesialverktøy var nødvendig. Om man kjøper kit med slanger fra VP medfølger det 4 stk O-ringer til å ha under den sylindriske blokken som slangene er montert i. Denne blokken fjernes ved å løsne 2 stk umbrakoskruer og fjerne blokka med slangene påmontert. Bytt slangene og dra til (NB, vinkel viktig) før dette tilbakemonteres med nye O-ringer. Enden som tilhører styresylinderene er vel selvforklarende. Hvis man velger å demontere slangene fra den nevnte blokka uten å demontere denne først ser jeg for meg at et spesielverktøy er nødvendig. Vet at det er forskjell fra verksted til verksted i vilken av disse måtene de velger å gjøre det på. Uansett kan det være litt prosess rundt lufting av styringa opp til rattet i etterkant, spørs hvor mye olje man mister. Denne luftinga går også greit uten spesialverktøy men krever god tålmodighet og kanskje litt etterfylling de første dagene. Redigert 21.Juni.2011 av Pelsjeger'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.