Brumm Startet 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2011 Har kjørt 10-15 timer etter oljeskift/filter. Peilet oljen i dag og nivået lå litt over maksstreken. Motoren har stått i en uke etter siste tur. Kan ikke huske at nivået var så høyt før dette. Oljen var ikke grå, men heller ikke svart. Litt samme farge som den har når man nettopp har skiftet olje. Motor Yanmar 4 LH DTE 170 HK gått 1750 timer. Lukter olje av peilepinnen. Hvordan kan man få økt væskemengde i bunnpanna uten å etterfylle olje? Kan oljen ha en så frisk farge etter 15 timers gange? Eller betyr det at den har blandet seg med noe annet? Redd for å bruke motoren nå. Tenk om det smøres dårlig? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Lukter det diesel av olja?( Er ikke sikker på om det er mulig å få diesel i olja på LH serien)Regner med at det ikke gjør det da du sier det lukter olje av peilepinnen? Olja som står i peilepinne røret kan se bedre/ lysere ut enn resten av olja, så det klart sist jeg byttet olje på en 6LP maskin. Pump ut litt så ser du realiteten.. Det kan antakelig være så tilfeldig som litt slagside på båten som gjør at nivået virker høyt. På min båt varierer nivået ettersom vanntanken er full eller tom( dvs om båten ligger rett eller med styrbord slagside) Hvis ikke olja lukter diesel så kan du være trygg på at nivået ikke har økt,har du vann i oljen så ser du det på fargen. hadde ikke vært redd for å bruke båten så fremt trykk og temp er normale. ellers er det alltid lurt å peile olja før start... Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 (redigert) Skifta du olje på land eller til vanns? Jeg spinner nemlig litt videre på hanto1 sin teori om annen vinkel på motoren... Det er jo også et spørsmål om hvordan du peila når du skifta olje. Gjorde du det umiddelbart etter påfylling, så kanskje ikke alt hadde rukket å renne ned enda? Eller kanskje du ikke peila da i det hele tatt, bare fylte på foreskreven mengde, og så ble det litt for mye fordi ikke all gammel olje var ute? Redigert 21.Juni.2011 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Flow Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 (redigert) Oljefilter inneholder ofte en del olje som renner tilbake til motoren når den står i ro, avh. av konstruksjon/plassering. Redigert 21.Juni.2011 av Flow (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 21.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Når jeg tenker meg om virker alle svarene her å ha noe for seg. Motoren hadde jo stått ubrukt en uke, så mye olje hadde vel fått tid til å renne ned i bunnpanna. Ikke lukter det diesel av peilepinnen og ikke er oljen grå. Ble roligere nå og tror jeg kjører videre som vanlig men holder et øye med nivået. Motoren er forøvrig fra 1993. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Tror nok du ikke skal bekymre deg så mye. Men dra opp peilepinnen for å holde et ekstra øye med den med javne mellomrom utover. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.