vestover Startet 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2011 Hei. For noen dager siden koblet jeg i batteriladeren da batteribanken holdt på å tømmes. Har ikke brukt båten noe særlig denne våren, så var vel andre gangen i år. E gang tidligere i år noterte jeg meg av voltmeteret gikk i været da jeg ladet, men etter det tror jeg alt var normalt. Nå derimot, skjer ingenting! Laderen er en Ladac, og den lyser henholdsvis rødorange og orange avhengig av hvilket batteri jeg peker på med venderen, men absolutt ingenting skjer på ampermeteret eller voltmeteret, og ingenting som går på batteri funker selv etter timer med lading. Laderen lager en slags vislelyd, veit ikke om dette er normalt eller ikke. Prøvd med batteristrømbryteren av og på, og alle og ingen batterier, men ingenting skjer. Batteriene funktet perfekt i vinter, båten startet v første forsøk i minusgrader og allting. Noen råd eller tips? Aner ikke hva dette betyr. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Hvis batteriet er HELT tomt, er det ikke sikkert det tar imot lading. Lån deg et batteri som du kobler til med startkabler samtidig som du lader. Etter en liten stund kobler du fra startkablene og sjekker at laderen fortsatt lader. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
rogeri Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Skaff deg eller lån deg en Cteklader. Da skal jeg garantere at du får startet ladingen! "Ingen over,ingen ved siden!" Sitér dette innlegget Link to post
vestover Svart 21.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Takk for raske svar! RSL - jeg trodde en lader skulle klare å lade opp selv helt tomme batterier? Ikke hørt om noe liknende, og spesiellt usikker da laderen faktisk lyser? rogeri - ja, da mener du at min lader nok er ødelagt, eller at det kun er slike som gir liv til tomme batteribanker? Mer fristende med ny lader enn startbatteri og startkabler da jeg ikke kjenner noen jeg kan låne av - men dyrt lell om det kan unngås. Skjønner ikke helt hvordan det kan ha gått til, særlig da jeg har forsøkt å lade litt i mellomtiden og - mener bestemt laderen var i mens det var litt strøm igjen, men er mulig jeg husker feil.. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Behøver ikke være feil på den, men ikke alle ladere som klarer å få igang lading på helt tomme batterier! Det klarer Cteken og en del andre "intelligente" ladere! Sitér dette innlegget Link to post
vestover Svart 21.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Skjønner. Ja, Ladacen min er vel ikke av de smarteste. Men finnes ingen måte å forsikre seg på at DET er problemet, slik at jeg ikke kjøper en lader til, og så er det bortkasta? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Skjønner. Ja, Ladacen min er vel ikke av de smarteste. Men finnes ingen måte å forsikre seg på at DET er problemet, slik at jeg ikke kjøper en lader til, og så er det bortkasta? Ta den med hjem og spør en med bil om du får lov å prøve den på batteriet hans/hennes så du ser om den funker. Er den skrudd fast i båten, ville jeg som jeg sa over forsøkt å låne et batteri av noen slik at du får igang ladingen. Det kan sikkert være noe annet som er galt, men det å låne et batteri, er nok den billigste måten å sjekke om det er så enkelt som at batteriene er HELT utladet. Er batteriene helt utladet, skal det forresten mye til for å redde dem. Batterier bør ikke lades ut mer enn max 50%. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
vestover Svart 21.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Tja, får vel se etter noen jeg kan låne av. Batteriene er nok helt utlada. Satt på laderen for noen timer siden, krøp fra 8 til 8,1 V...Vi får se. Skjer ingenting med det andre batteriet. Motoren kan jeg bare glemme å få igang. Men trodde slikt gikk greit, går jo greit når en lader ut en bil?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.