Jump to content

Volvo penta AQ115 B20 Får ikke turtall?

mjake

Recommended Posts

Hei

Har en VP B20 AQ115. går veldig fint på tomgang, får fult turtall osv. Når jeg får belastning på motor begyner den å fuske ved 2200 omd. klarer ikke å få fart høres ut som den kveles, hvis jeg skrur inn Blandingsskruen helt kan jeg presse den opp av og til, men det høres ikke bra ut. Noen som har noen gode tips råd?

Har skiftet toppakning og alt ser OK ut, skal bort å teste kompresjonen i dag( har fått tips om dette)

Redigert av mjake (see edit history)

Har du prøvd å ta av luftfilteret å kjøre en tur uten det?

Tette luftfilter kan fort føre til at motoren ikke orker å dra som den skal.

Går motoren fint på tomgang har du hvertfall ikke bommet på plugger.

Kompresjonen din er helt super og veldig jevn og fin.

Ellers ville jeg ha plukket opp forgasseren og renset den helt, ikke uvanlig at du finner både irr , møkk og annet i den.

To ting å begynne med som ikke koster all verdens penger, kan også være at forgasseren suger falsk luft

Har demontert og rengjort forgasser enkel solex, er ikke noen luftfilter, men en jernkapsel som slipper luften inn/ut.

Er det noen som vet hvordan jeg kan få målt styrke på pluggkablene, om disse er OK?

Stilt stift, og rotor,kondensator sin fuksjon?

Er ikke veldig motorkyndig men har hatt denne i 6 år, har gått som en klokke ved små justeringer og rengjøringer. :-)) Håper ikke den har sett sin siste tur.

Jernkapselen sørger også for funksjon som luftfilter. Vask det i diesel har du ikke gjort det.

Ellers enig i at selve tenningen kan være gåen, du må bare søke systematisk, så finner du feilen til slutt. Den ligger opplagt i tenning eller drivstofftilførsel.Kan også være pumpen som ikke orker å gi nok under belastning, du har vel manuell pumpe på motoren antar jeg?

Som regel ryker pumpen helt, armen knekker. Men det sitter en membran inni pumpen som over tid kan bli sprø og gi en liten rift som etterhvert vil øke og til slutt gi lekkasje i pumpen. Hvis man skrur ut pumpen (sitter i to skruer) så kan du pumpe armen opp og ned og kjenne med fingeren om pumpen suger. Veivakselen gjør denne bevegelsen når pumpen sitter i motoren og slik skapes suget. Men som sagt, jeg ville sjekket filteret og tenning før dette, mer sannsynlig det mener nå jeg.

For å teste om det er fordeleren, så finnes det en meget enkel måte. Ha med deg en kompis i båten, og ha tilgang full til motoren. Givrir full gass, og når turtallet har stabilisert seg, vrir kompisen din fordeleren. Dersom det er fordeleren som er ødelagt eller ute av stilling, så skal det være mulig å øke turtallet "manuelt" ved å vri fordeleren i fart. Om det ikke er mulig å øke turtallet, men kun senke det, så er det nok ikke fordeleren som er problemet. Dersom du er griseheldig, og du klarer å maks turtall ved å vri fordeleren i fart, så lar du fordeleren stå i den posisjonen som ga høysest turtall. Med fordeleren i "ny posisjon", er det sansynlig at den fusker på tomgang og er vanskelig å starte. Da er det vektene i fordeleren som ikke fungerer skikkelig, og du må kanskje bytte fjører el.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...