mjake Startet 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2011 (redigert) Hei Har en VP B20 AQ115. går veldig fint på tomgang, får fult turtall osv. Når jeg får belastning på motor begyner den å fuske ved 2200 omd. klarer ikke å få fart høres ut som den kveles, hvis jeg skrur inn Blandingsskruen helt kan jeg presse den opp av og til, men det høres ikke bra ut. Noen som har noen gode tips råd? Har skiftet toppakning og alt ser OK ut, skal bort å teste kompresjonen i dag( har fått tips om dette) Redigert 21.Juni.2011 av mjake (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jata Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 pluggledningene står feil eller bommet på registret når du satte den i hop. Sitér dette innlegget Link to post
mjake Svart 21.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Var og testet kompresjonen syl 1=10,3 2=9,6 3=9,5 og 4=10 dette er vel ganske OK Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Har du prøvd å ta av luftfilteret å kjøre en tur uten det? Tette luftfilter kan fort føre til at motoren ikke orker å dra som den skal. Går motoren fint på tomgang har du hvertfall ikke bommet på plugger. Kompresjonen din er helt super og veldig jevn og fin. Ellers ville jeg ha plukket opp forgasseren og renset den helt, ikke uvanlig at du finner både irr , møkk og annet i den. To ting å begynne med som ikke koster all verdens penger, kan også være at forgasseren suger falsk luft Sitér dette innlegget Link to post
mjake Svart 21.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Har demontert og rengjort forgasser enkel solex, er ikke noen luftfilter, men en jernkapsel som slipper luften inn/ut. Er det noen som vet hvordan jeg kan få målt styrke på pluggkablene, om disse er OK? Stilt stift, og rotor,kondensator sin fuksjon? Er ikke veldig motorkyndig men har hatt denne i 6 år, har gått som en klokke ved små justeringer og rengjøringer. :-)) Håper ikke den har sett sin siste tur. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 (redigert) Blandingsskruen har ingenting med dette å gjøre. Den er for tomgang. Vektene på fordeleren sitter fast slik du ikkje får nok fortenning. Fram med tenningslampa å sjekk Redigert 21.Juni.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mjake Svart 21.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Hvis jeg åpner fordeleren, vil jeg da se disse vektene, du snakker om, eventuelt hvordan kan jeg løse dette? Takk for tips Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Joda du gjør nå det. Du kan i første omgang bare kjenne på rotor om den 'fjærer' når du vrir den. Funksjonstest gjør du med en tenningslampe Sitér dette innlegget Link to post
mjake Svart 21.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Takk igjen, skal forsøke i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Jernkapselen sørger også for funksjon som luftfilter. Vask det i diesel har du ikke gjort det. Ellers enig i at selve tenningen kan være gåen, du må bare søke systematisk, så finner du feilen til slutt. Den ligger opplagt i tenning eller drivstofftilførsel.Kan også være pumpen som ikke orker å gi nok under belastning, du har vel manuell pumpe på motoren antar jeg? Sitér dette innlegget Link to post
mjake Svart 21.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Takk,for nye tips. tar meg en vask på filteret også, er manuell pumpe, finnes det noen måte å sjekke denne på/at alt fungerer? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Som regel ryker pumpen helt, armen knekker. Men det sitter en membran inni pumpen som over tid kan bli sprø og gi en liten rift som etterhvert vil øke og til slutt gi lekkasje i pumpen. Hvis man skrur ut pumpen (sitter i to skruer) så kan du pumpe armen opp og ned og kjenne med fingeren om pumpen suger. Veivakselen gjør denne bevegelsen når pumpen sitter i motoren og slik skapes suget. Men som sagt, jeg ville sjekket filteret og tenning før dette, mer sannsynlig det mener nå jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Anders_O Svart 22.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2011 For å teste om det er fordeleren, så finnes det en meget enkel måte. Ha med deg en kompis i båten, og ha tilgang full til motoren. Givrir full gass, og når turtallet har stabilisert seg, vrir kompisen din fordeleren. Dersom det er fordeleren som er ødelagt eller ute av stilling, så skal det være mulig å øke turtallet "manuelt" ved å vri fordeleren i fart. Om det ikke er mulig å øke turtallet, men kun senke det, så er det nok ikke fordeleren som er problemet. Dersom du er griseheldig, og du klarer å maks turtall ved å vri fordeleren i fart, så lar du fordeleren stå i den posisjonen som ga høysest turtall. Med fordeleren i "ny posisjon", er det sansynlig at den fusker på tomgang og er vanskelig å starte. Da er det vektene i fordeleren som ikke fungerer skikkelig, og du må kanskje bytte fjører el. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.