Jump to content

NSSR og det nye båtregisteret

bliss X

Recommended Posts

Neste år er det 200 kroner. Året etter er det 1000 kroner. 1000? Ja den nye lystbåtavgiften er innebakt. I stede for statlige overføringer får NSSR nå i stedet avgiften direkte.

Året etter fant man ut hvor urettferdig dette var, så man tvang alle de som ikke var registrert til å registrere seg å betale avgiften de også.

Bare sprøyt, selvfølgelig. Poenget er vel at har man en statlig anbudskonkurranse der pris og kvalitet er stikkordet, bytter man ikke ut pris med politikk et sted under veis.  Man velger det beste tilbudet ut fra hva som er mest gunstig, ikke ut fra at den ene tilbyderen er en ideell organisasjon som fortjener støtte. Redningsselskapet fortjener støtte, men staten burde ha anstendighet nok til å støtte direkte over statsbudsjettet, ikke ved  å narre 10 andre tilbydere til å jobbe ræva av seg for å gi et tilbud som de på forhånd er dømt til å tape uansett hvor bra tilbud de leverer.

Hvordan skulle det gå hvis man trekke dette videre til andre deler av samfunnet? Ikke i det hele tatt. Man har en del grunnleggende regler som skal gjelde. Man bryter ikke disse reglene bare fordi man synes NSSR  er en snill gutt som fortjener å tjene seg rik på et register. Da tar man i stedet og gir registeret til NSSR og dropper anbudskonkurranse.

Firmaer som leverer tilbud leker ikke butikk og forventer at anbudsutlyser, uansett om det er stat, kommune eller et annet privat firma, ikke forfordeler. Hvis man ikke driver slik, kan man ikke forvente at det leveres tilbud. Få tilbud, dårlig konkurranse, ingen tilbud, ingen konkurranse.

Lotus

PS: Båtregisteret i Fredrikstad brukte 9 millioner, så 7 og så selvfinansierende med 300 i omregistreringmillioner til drift av registeret. Hvorfor skal det nå koste 50 millioner for den samme driften? Og 100 kroner i årlig gebyr? Jeg forstår det ikke. Og nå som registeret er frivillig, har det vel heller ingen effekt? Som tyv vil jeg i alle fall ikke bruke det.

Kunne noen med tilknytning til NSSR tenke seg å opplyse oss på baatplassen om status ?

:sailing: Lasse

Hei baatplassfok  :seeya:

Det skulle jeg gjerne visst litt om også. Det eneste jeg har hørt er at overføringen av registeret er blitt forsinket og det nye registeret i Redningsselskapets regi ikke er klart før fra 1. februar.

Status er som følger:

Antall registrerte båter = 351.183 (jfr også statistikk på Småbåtregisterets hjemmesider  www.toll.no/baat/stat ).

Ovennevnte antall utgjør ca 95 % av fritidsbåtsflåten som tidligere var registreringspliktig. Registreringen ble frivillig fra 1. januar 2004. Hittil i 2004 er det foretatt 9.200 nyregistreringer og 11.100 omregistreringer. Til sammen utgjør dette 20.300 registreringer mot til sammen 25.750 registreringer i 2003. Det er derfor god grunn til å mene at registeret ble drevet kostnadseffektivt når registeret var underlagt Toll- og avgiftsdirektoratet.

Selv om jeg inderlig håper at Redningsselskapet vil lykkes med det nye registeret, er jeg bekymret av flere grunner:

1. Datatilsynet krever at samtlige personer som nå står i registeret - i overkant av 1 million navn - må tilskrives og aktivt godkjenne at de fortsatt vil stå i registeret. Kostnadene med å innhente den enkelte båteiers, og tidligere eieres, godkjennelse for fortsatt å være oppført i registeret må dekkes av noen. Det er åpenbart at kostnadene må dekkes inn gjennom gebyrer fra båteierne.

2. Generalsekretær Monica Kristensen Solås har uttalt til Praktisk Båtliv at hun håper på 150.000 positive svar, hvilket utgjør ca. 57 % av nåværende registrerte båter. Hvis dette blir resultatet, vil ikke registeret ha noen praktisk nytteverdi, kanskje bortsett fra hos forsikringsselskapene.

3. Hvis det bare blir stående 100-150.000 båteiere igjen i registeret, må kostnadene fordeles på disse. Hvis dette fører til økte gebyrer, slik Redningsselskapet nå går inn for ved å innføre et årlig gebyr på kr. 100 for å stå i registeret (det kan stilles et berettiget spørsmål om det vil være nok?), vil dette bidra til å redusere interessen for å stå i et frivillig register.

Min bekymring er derfor at et Småbåtregister i privat regi, selv om det er Redningsselskapet som har ansvaret for driften, ikke vil ha livets rett fordi det ikke lenger har noen nytteverdi, slik det skjedde i Sverige. I så fall vil de millionene som nå er brukt på registeret, og de innvesteringene som omleggingen vil kreve, være bortkastet. I verste fall kan Redningsselskapet gå på en skikkelig økonomisk smell.

Jeg håper oppriktig at mine bekymringer er uberettiget! Derfor er jeg også meget interessert i å høre hvordan Redningsselskapet ser på denne problematikken!

Hilsen Syvert  :confused:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Hvis det er 35-30.000 registreringer/omregistreringer i året á kr. 300 og tollvesenet klarte dette driftsgreiene for under  7 millioner, hvor kommer de 50 millionene NSSR nå får fra staten inn i bildet? Og hvorfor denne årlige avgiften? Jeg prøver å skjønne det, men skjønner fortsatt ikke hvorfor registeret har blitt  10 ganger dyrere å drifte sånn over natten.

Ellers kan jeg fortelle Marwin at hos oss driver Røde Kors ambulansetjenesten til sykehuset. Vi har også tombola hver lørdag formiddag i gågata der inntektene går til sykehuset. Nytt røntgenutstyr var vel det siste som skulle finansieres.

I tillegg solgte kommunen aksjene i det lokale kraftverket. De pengene brukes nå  til kompetansefond for den lokale høgskolen. Du skjønner at selv om høgskolens drift er statsfinansiert, gir staten så lite penger at kommunens politikere føler de må sponse lærere og studenter med litt penger til kompetanseutvikling. For å få inn tilsvarende mengde penger i kommunekassa, er det innført en eiendomsskatt som akkurat tar inn fra kommunens huseiere det kommunen sponser staten med.

Slike ting som over gjør jo at staten slipper å bruke så mye penge på skole og helse.  Ikke er det tull heller, det er ramme alvor hvis noen skulle oppfatte det som en spøk.

Spør ikke hva staten kan gjøre for deg Marwin, spør hva du kan gjøre for staten. Du kan selge lodder på torvet i Trondheim i trygg forvissning om at du gir staten en hjelpende hånd.  :smiley:

Lotus

Ellers var det jo synd du angret på innlegget. Hvis ingen sier fra hva de synes, skjer det jo ikke særlig mange forbedringer.

Angret på innlegget. For mye snømåking i det siste...

Synes du hadde noen gode poenger. Tiden får vise om kritikken er berettiget.

At det er en SKAM at redningstjenesten må finansieres gjennom strikking, båtregister og ikke minst av spilleavhengige fjortiser og ikke av staten er jeg helt enig i. Staten kan kjøre rundt med marinefartøy og lete etter ulovelige krabbeteiner men sikkerheten det skal private ta seg av.

Angret på innlegget. For mye snømåking i det siste...

Hei Marwin  :seeya:

Jeg er enig med Lotus og Sebaldus! Jeg synes du skal legge inn innlegget ditt igjen. Et bedre båtliv trenger meningsbryting av den typen. Jeg tror dine meninger kan bidra til å vekke noen til å tenke nytt og annerledes, og kanskje også bidra til å ruske litt opp i det bestående. Det kan vi trenge noen og en hver....

Hilsen Syvert  :cheers:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

1. Datatilsynet krever at samtlige personer som nå står i registeret - i overkant av 1 million navn - må tilskrives og aktivt godkjenne at de fortsatt vil stå i registeret. Kostnadene med å innhente den enkelte båteiers, og tidligere eieres, godkjennelse for fortsatt å være oppført i registeret må dekkes av noen. Det er åpenbart at kostnadene må dekkes inn gjennom gebyrer fra båteierne.

2. Generalsekretær Monica Kristensen Solås har uttalt til Praktisk Båtliv at hun håper på 150.000 positive svar, hvilket utgjør ca. 57 % av nåværende registrerte båter. Hvis dette blir resultatet, vil ikke registeret ha noen praktisk nytteverdi, kanskje bortsett fra hos forsikringsselskapene.

3. Hvis det bare blir stående 100-150.000 båteiere igjen i registeret, må kostnadene fordeles på disse. Hvis dette fører til økte gebyrer, slik Redningsselskapet nå går inn for ved å innføre et årlig gebyr på kr. 100 for å stå i registeret (det kan stilles et berettiget spørsmål om det vil være nok?), vil dette bidra til å redusere interessen for å stå i et frivillig register.

Lurer på om jeg har drømt dette, men vitterligen mener jeg å ha lest at staten skal kompensere for overgansgskostnadene.  Elller er det kun en drøm?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Okei da :yesnod: På utallige oppfordringer osv :blush: Men husk at dette er skrevet etter mye bannskap over 3.-omgangen med snømåkking i dag... :cool: (Derfor også noe usammenhengende og sprikende!)

I verste fall kan Redningsselskapet gå på en skikkelig økonomisk smell.

Der spratt lokket av! Sorry!!

Stopp og en halv! Her er det noe spinnvillt! (Mener nå JEG.) Beklager, men jeg er ikke engang i samme land lengre. (Langt mindre samme banehalvdel.) HVORDAN løser f.eks. USA, UK, Søta Bror og andre land sitt redningsbehov?? Gamle, snille damer som strikker sokker og skjerf til US CoastGard el.l. sine basarer??

HALLO i LUKEN! Er ikke dette et statlig anliggende?? Er det riktig at vi i frivillighet skal dekke omkostninger med redning her til lands? Riktig at Røde Kors og lignende org. skal sette liv, helse OG økonomi på spill for å redde andre, og atpåtil bli avkrevd statlig moms på det redningsutstyr de kjøper? Riktig at vi må begynne å betale vaktselskap av egen lomme for egen sikkerhet og sikring av verdier? (Det neste blir vel private, frivillige politikorps kanskje?? Eller private fengsler, drevet på frivillig basis?)

Automatene skal KUN drives av et "statsselskap", fordi en LITEN interessegrupe av spill-avhengige har gjordt "opprør". (Jeg sier med Himmellosen (Bondesvik): Halleluja!)

Så blir altså NSSR fratatt denne inntektskilden, får istedet et gullkantet "papir", Båtregistret! Som plaster på såret. Og dette har de allerede begynt å desimere med sine utspill.

Får SIKKERT mye pepper for dette innlegget :yesnod: Men jeg må tilstå at NÅHH har jeg skiftet mening med hensyn til NSSR. Nix mere støtte herfra, og registret skal jeg IKKE stå i! HVIS forsikring begynner å bråke NÅ, er det nok av utenlandske selskap å velge i! (Forresten VET de det, så jeg frykter ikke!)

Min mening (hvis noen enda ikke har fått med seg det): Sjøredning ER et statlig ansvar!! Og staten kan heller bruke nye, kondemnerte marinefartøyer til kystovervåking!

(Puhh, der datt lokket på plass igjen.) :lol:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Njet. Det styres av vår kjære Tolletat enda, tror jeg. Tror det var tollaspirantene i Frekstad som tastet på dette registret, for å fylle tia mellom øktene. (Forresten, god læring DET også!) Og de har kanskje trappet ned på prioriteringen, i påvente av NSSR?

Litt MERE statlig vannstyre-pepper? :crazy: Okay: Vårt kjære, økonomisk vingeklippede Tollvesen får så lite til drift, at de bare kontrollerer en femtedel av togene til "Steinrøysa", og får full pott nesten hver gang!! :yesnod: :yesnod: Resten av skinnegående transporter sklir rett inn! Noen som enda lurer på hvordan horer, halliker og knark kommer inn? :confused:

Og i mange kommuner rykker ikke øvrigheta ut, med mindre det er mord, eller fare for sådant, og DA fra nabokommunen noen mil unna. Og VenstreDøra slamrer om alt han har gjordt og alt han skal gjøre og hvor bra alt skal bli :crazy: Og DET har´n gjordt i snart en mannsalder!

Det er tydeligvis VALG snart; Valgflesket og løgnene er på rask fremmarsj, og DET støynivået kommer til å anta nye høyder etterhvert! (Er sjøl ikke tilhenger av noe bestemt politisk parti!) Jeg spør meg sjøl ofte: Hvor mange av asfaltsliterne på Løvebakken har gjordt en eneste dags matnyttig produktivt arbeide?

Jeg må visst slutte å skuffe snø :yesnod: Får frem trekk ved meg jeg ikke liker!  :cool:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Jeg spør meg sjøl ofte: Hvor mange av asfaltsliterne på Løvebakken har gjordt en eneste dags matnyttig produktivt arbeide?l

DET spørsmålet har jeg stilt meg sjøl en del ganger også, ja!

Jeg må visst slutte å skuffe snø :yesnod: Får frem trekk ved meg jeg ikke liker!  

Neida, bare fortsett å måke du Marwin, Støtter deg fullt ut.  :lol:

Men i dag må jeg visst en tur på loftet for å finne fram snømåken, jeg også.... :cryin: Har kommet litt snø her på østlandet også, gitt.

Må si meg enig med Marwin her!

Jeg må også inrømme at tilliten til NSSR blir svekket! Ikke at de ansatte på skøytene ikke gjør en god jobb, men organisasjonen!

Dette tror jeg de vil tape på, om de ikke samarbeider med forsikringsselskapene om tvungen registrering for og få forsikring!

Da kan man jo forsikre seg i utlandet selvfølgelig!

Men hva vil det koste for assistanse da mon tro :eek:

Vel, NSSR får ikke en krone til av meg ihvertfall hvis de innfører avgift på 100,- i året.

Denne avgiften stiger garantert!

Dette lukter det svidd av...........

Denne tråden har desverre tatt akkurat den vendingen jeg hadde håpet den ikke ville ta - nemlig spekulasjoner og synsing. Hadde håpet at noen med tilknytning til NSSR kunne kommet med en nærmere redgjørelse om hva som er fakta her. Jeg venter fortsatt, og håper den snart kommer.

Det kan godt være at jeg ikke har lest alt som har vært skrevet, og dermed gått glipp av noe, men jeg savner informasjon fra NSSR. Det eneste jeg finner er to artikler på NSSR's hjemmeside fra 21.09 og 22.09 i forb med at de vant anbudsrunden. Artiklene sier ikke meg så mye, og er ikke spesielt rettet mot oss som skal stå i dette registeret.

NSSR bør vise litt mer tilstedeværelse i denne saken.

:sailing:

:confused:

Mulig du kommer til å sanke pepper for dette, Marwin, og at tråden "tar av", men du setter søkelys på VESENTLIGE ting her. Hvordan Båtregistret kommer til å fungere heretter er et veldig åpent spørsmål, og i en av verdens rikeste kyststater burde ikke sjøredningstjenesten være økonomisk avhengig av hverken spilleautomater eller strikkende kvinneforeninger langt opp i Østerdalen! OBS: All respekt for lokallagene som gjennom tidene har støttet NSSR.

Men alle er vel enige om hvor ansvaret egentlig ligger?

med betenkt hilsen

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Jeg tok meg den frihet å sende Ingvar Johnsen i NSSR en e-post med oppfordring til å lese denne tråden og evt. korrigere villedende info.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...