Faxen Svart 22.November.2004 Link til dette innlegget Svart 22.November.2004 Hurra, nå snør det igjen.....da kanskje vi får mer trykk-koker lesning fra Marvin Holder han trykket oppe, så kan han jo koke bort snøen :lol: Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Arvid_A Svart 22.November.2004 Link til dette innlegget Svart 22.November.2004 Spenstige planer! http://www.dn.no/forsiden/etterBors/article377996.ece Skal bli spennende å følge byråkratenes håndtering av dette videre... Sitér dette innlegget Link to post
joha Svart 22.November.2004 Link til dette innlegget Svart 22.November.2004 Det er korrekt at vi fremdeles har ca 8 ukers restanser. Vi "gnager" unna ca 150 - 200 registreringer daglig. I tiden fremover regner vi med en forholdsvis rask nedgang i restansene pga mindre skjemainngang. Vi registrer skjemaer stemplet mottatt 23 - 24 sep.. Imidlertid så har vi med færre ressurser (ansatte) måtte håndtere en økende mengde registreringer/telefoner. Vi har hele tiden satset på kvalitet og ønsker å avsløre/forhindre flest mulig forsøk på å registrere/hvitvaske stjålne båter. Bare i løpet av de siste ukene har vi tipset politiet om en rekke forsøk på å registrere/hvitvaske stjålne båter. Bl.a. på Sveio og Karmøy er det beslaglagt 3 stjålne båter etter tips fra oss. De innvolverte vil bli siktet. Jfr bl.a artikkel i Haugesunds Avis / http://www.haugesunds-avis.no/apps/pbcs.dl...73346166/-1/BIL mvh Jostein Hagen småbåtregisteret Ja selv i dag som det nesten ikke selges båter så har de 8 ukers ventetid, hmm... merkelig. Se her:http://www.toll.no/baat/ Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 22.November.2004 Link til dette innlegget Svart 22.November.2004 Mulig du kommer til å sanke pepper for dette, Marwin. med betenkt hilsen Jan S Som du ser er sleivsparkene allerede på vei. Skal si fra når DET begret er fullt Til joha: Jeg HÅPER at jeg ikke uttrykte meg slik at det ble oppfattet som kritikk av Tolletaten! I så fall beklager jeg! DET var ikke meningen! All respekt for den jobben dere gjør med tilgjengelige resurser! Til Lasse: Sorry at jeg tok av (lokket) Skal PRØVE å begrense meg. Det har ikke snødd her det siste døgnet, så det er håp. Til Faxen: Slutt å sleng bensin på bålet! :lol: MÅ du, så send meg heller bensin til fræser´n! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Divemaster Svart 22.November.2004 Link til dette innlegget Svart 22.November.2004 HVORDAN løser f.eks. USA, UK, Søta Bror og andre land sitt redningsbehov?? Gamle, snille damer som strikker sokker og skjerf til US CoastGard el.l. sine basarer?? HALLO i LUKEN! Er ikke dette et statlig anliggende?? Vel, kan ikke si noe om US Coastguard eller Søta bror...... men kan si noe om Storbritania.. Kystvakten (Coastguard) er et statlig organ, men er hovedsaklig involvert i koordinering og kystpatruljer ... samt redningstjeneste med helikopter osv. De fleste utrykninger for nødstilfeller i båt, blir faktisk gjort av en frivillig organisasjon, Royal National Lifeboat Institution (RNLI), som er stort sett bemannet av veltrenede frivillige, som gir mye av sin egen tid til redningstjenesten. (Støttet av arbeidsgiver selvsagt). Hovedinntekten er private sponsorer, og faktisk er det en veldig "rik" organisasjon, med utrolig store resurser. http://www.rnli.co.uk/ Faktisk er en god del av inntekten deres fra deres egen versjon a MasterCard ... hvor rentene som vi betaler, går til organisasjonen... Kanskje en god måte å få inn penger på .... men da må en jo først ha nok penger til å låne ut .... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Ingvar J., Redningsselskapet Svart 22.November.2004 Link til dette innlegget Svart 22.November.2004 Hei! Dette var mye pepper, spekulasjoner og mange tall og kalkyler på en gang. Jeg kan ikke besvare alle, men gir følgende orientering om litt av ståa så langt. Nyheter og orientering om registeret vil dere etterhvert finne på våre nettsider. Vi er midt inne i planarbeidet som skal danne grunnlaget for det nye registeret. Igangsetting blir 1. mars. Nyregistreringer blir som før 300 kroner, mens omregistrering blir kr. 100,-. Det er riktig at vi ser et gebyr på 100 kroner i året som en mulighet for alle de tjenestene vi har planer om å legge inn i registeret. Det første året er gratis. Når det gjelder de historiske data for registeret, kan jeg berolige med at ingen kommer til å stå i registeret uten å ha samtykket. Vi er på det rene med at vi blir nødt til å bygge opp vår egen historikk hvis ikke datatilsynet tillater tidligere eiere å stå i registeret. Synd for brukerne, fordi dette naturlig nok vil svekke registeret. Til dere som spekulerer i alskens skjulte agendaer kan jeg ikke si annet enn at det selvsagt føles leit, men tror likevel de fleste som har kjenskap til Redningsselskapets arbeid vet bedre. Med hilsen og ønske om en fin vinter: Ingvar Sitér dette innlegget Ingvar Johnsen, Redningsselskapet. Link to post
bliss X Svart 23.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2004 Takk til Ingvar J. for orienteringen. Blir spennende å se hva NSSR får til. Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 23.November.2004 Link til dette innlegget Svart 23.November.2004 Vel, kan ikke si noe om US Coastguard eller Søta bror...... men kan si noe om Storbritania..Hei baatplassfolk I USA er også redningstjenesten ivaretatt av US Coast Guard, men det interessante i USA er at de allerde i 1939 organiserte en frivillig hjelperedningstjeneste, US Coast Guard Auxiliary, som består av fritidsbåter. Både skippere og mannskap gjennomgår kvalifiseringskurs av forskjellig slag. Informasjon finner dere på denne linken: http://www.cgaux.org/ KNBF har forsøkt å få i gang noe tilsvarende i Norge, og arrangerte et informasjonsmøte i Oslo hvor representanter fra USCGA møtte opp og informerte representanter for sjøfartsmyndighetene, Justisdepartementet, Sjøpolitiet og Hovedredningssentralene og andre inviterte om organisasjonen og virksomheten. Redningsselskapet var selvfølgelig også invitert, men møtte ikke frem. Våre medlemsforeninger har organisert frivillige søks- og redningsgrupper i Moss, Stavanger, Bodø og Harstad som blir benyttet av både Hovedredningssentralene og politiet. Vi har lenge ønsket å sette dette inn i et system tilsvarende USCGA, men dette må i så fall skje i samarbeid med Redningsselskapet eller Kystvakten. Ingen av dem er interessert i et slikt samarbeid. I Moss er det imidlertid etablert et meget godt samarbeid med Redningsselskapet lokalt. Redningsselskapet sentralt er dessverre ikke interessert i å samarbeide om et slikt prosjekt og Kystvakten viser til at de er en militær organisasjon som får tildelt sine oppgaver fra myndighetene. Hovedredningssentralene er derimot meget interessert i at slike grupper etableres og mener at de kan ha en stor nytteverdi, spesielt i forbindelse med søk etter savnede fartøyer og personer. Vi har ikke gitt opp denne ideen, men en videreføring avhenger av at Redningsselskapet er interessert i å samarbeide med KNBF om prosjektet. Jeg tror at en slik "hjelperedningstjeneste" ville ha stor betydning, ikke minst for det holdningsskapende sikkerhetsarbeidet og å knytte fritidsbåtfloket enda nærmere til Redningsselskapet! Det synes dessverre som at det er liten forståelse for dette i Redningsselskapet sentralt, men det er jo som kjent "von i hangande snøre"! I Sverige ivaretas redningstjenesten av Kustbevakningen, som er en offentlig etat på linje med vår Kystvakt. Også Sverige har sitt Redningsselskap. De drev en omfattende virksomhet tilsvarende NSSR, men etter at Kustbevakningen overtok ansvaret for redningstjenesten er denne organisasjonens virksomhet blitt betydelig redusert. Dere finner informasjon under denne linken: http://www.ssrs.se Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
JanS/EIR Svart 23.November.2004 Link til dette innlegget Svart 23.November.2004 Mange interessante tanker her, Syvert! Innenfor vår fritidsflåte finnes det utvilsomt store ressurser både når det gjelder materiell og personell. Mange store og velutstyrte båter, stor geografisk spredning og mange vante båtfolk er tilgjengelige. Tror nok mange kunne tenke seg en form for frivillig "beredskap" og deltaking i f.eks. ettersøk og enklere assistanse, alt etter fartøy og kompetanse. ( Kurs ?) Men en eller annen ansvarlig instans må organisere noe slikt, og det er vel hva du ikke har funnet så langt, Syvert? Håper du jobber videre med dette. mvh Jan S Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Syvert Svart 23.November.2004 Link til dette innlegget Svart 23.November.2004 Men en eller annen ansvarlig instans må organisere noe slikt, og det er vel hva du ikke har funnet så langt, Syvert? Håper du jobber videre med dette.mvh Jan S Nemlig! Det er nettopp det som er problemet! Men vi har ikke gitt opp. Vi har løpende kontakt med USCGA og de har sagt at de gjerne kommer hit igjen for å hjelpe oss i gang med dette. For oss er Redningsselskapet den selvfølgelige samarbeidspartner, men et samarbeid krever jo minst to parter... Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Marwin Svart 23.November.2004 Link til dette innlegget Svart 23.November.2004 ....Redningsselskapet var selvfølgelig også invitert, men møtte ikke frem. ...men dette må i så fall skje i samarbeid med Redningsselskapet eller Kystvakten. Ingen av dem er interessert i et slikt samarbeid. ....Redningsselskapet sentralt er dessverre ikke interessert i å samarbeide om et slikt prosjekt og Kystvakten viser til at de er en militær organisasjon som får tildelt sine oppgaver fra myndighetene. .... Det synes dessverre som at det er liten forståelse for dette i Redningsselskapet sentralt, men det er jo som kjent "von i hangande snøre"! ....I Sverige ivaretas redningstjenesten av Kustbevakningen, som er en offentlig etat på linje med vår Kystvakt. Hilsen Syvert Hei Syvert. Takk for info. (Ingen snømåking i dag...) Tillot meg å referere til brokker av innlegget ditt Etter over 30 år som aktiv RødeKors-mann, er det visse ting som slår meg her: 1. NSSR er tilsynelatende redd for "konkurranse", mere enn interessen for en bedre redningstjeneste til sjøs! (Det MÅ ligge økonomiske interesser bak... De er ikke interessert, møter ikke, har liten forståelse, = verdensmestre på sjøredning?? ) Merk at jeg sikter til ledelsen, IKKE gutta i båtene!! 2. Norges Røde Kors (og kanskje Folkehjelpa?) driver frivillig redningsstjeneste til lands, samt strandredning. Noen korps har til og med egen ambulansebåt / tjeneste ved kysten. Alt gratis, frivillig og kun til dekning av direkte utgifter (som betales av "ordensmakten" og som de "momser" for...) 3. At HRS (HovedRedningsSentralen) er viser interesse, er ingen overraskelse! (For å si det sleivete: En gjeng "autoriteter" som koordinerer, og som er TOTALT avhengig av "fotfolket" i terrenget / på sjøen.) 4. At kystvakta "toer sine hender" skjønner jeg også, med de resursene de har. 5. I Sverige er det tatt POLITISKE beslutninger om at kystvakta besørger redningstjenesten til sjøs. Det ser ut til at VI har politikere som ikke evner å ta tak i dette. Oppfatninger om NSSR og "registret" har vært frodig debattert her tidligere, og min mening er at dette viser en dypere politisk uforstand om SAKEN,= Forholdet mellom statlig engasjement versus NSSR, frivillige organisasjoner, kystvakt osv. Kort sagt, samordning av alle tilgjengelige resurser. (Og DEM har vi mange av!!) Er også enig med JanS. Følger utviklingen i denne saken med interesse. Likeledes om hva NSSR gjør med sine "gebyrer". Stå på Syvert!! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Bitteliten Svart 23.November.2004 Link til dette innlegget Svart 23.November.2004 Våre medlemsforeninger har organisert frivillige søks- og redningsgrupper i Moss, Stavanger, Bodø og Harstad som blir benyttet av både Hovedredningssentralene og politiet. I Moss er det imidlertid etablert et meget godt samarbeid med Redningsselskapet lokalt. Syvert - her vil jeg gjerne kunne være til disposisjon. Har tilgang til hurtiggående båt og god lokalkunnskap og båten ligger i Moss. Bra om du kan gi info om hvordan jeg kan komme i kontakt med denne organisasjonen. Etter 1 år i Kystvakta i Nord Norge ser jeg absolutt verdien av at vi forsterker vår sikkerhetsberedskap langs sjøen, og et privat initiativ er bra. Min erfaring etter et års tid med fiskerioppsyn, sea rider (dvs RIB) turer i kuling og redningsoppdrag i Norskehavet er at Kystvakta gjør en suveren jobb med bl.a. redning til havs. Om båter hadde behov for assistanse pleide vi å slepe båtene inn til 4 mils grensa. Der overtok redningsskøyta. I tillegg til redningsoppdrag har også KV politimyndihget samt hevder Norges suverenitet. Forsvaret bygger opp sin kapasitet i KV med nye båter og større driftsmidler. Mye er relatert til Nord områdene - for det er der vi har størst behov, men jeg synes at jeg har registrert en økt aktivitet fra KV i Oslofjorden også - og det er bra. Det kan også nevnes at det i Oslofjorden finnes flere hurtiggående båter i Skjærgårdstjenesten. Disse er drevet av lokale kommuner, og brukes aktivt av politi og brannvesen til SAR oppgaver (SAR=search and rescue) i tillegg til de oppgaver de har med å legge til rette for bruk av kysten vår. Men denne linken var egentig relatert til det nye båtregisteret. For meg er det helt OK at NSSR overtar registeret. Om det koster litt mer pr år er også OK for meg - så lenge vi får tjenester tilbake som har verdi for båtbrukere (ikke bare meg - men for alle). Lykke til til NSSR! Husk at info er viktig slik at alle vet hva som gjelder. Mer info er bedre enn lite info. Et sterkt redningsselskap er viktig for alle på sjøen. Det koster mye å drifte og ikke minst bygge nye regninsskøyter, og om jeg kan bidra litt til det ved å ha båten registrert hos dem er det greit for meg - det tror jeg er til gode for alle på sjøen. Kanksje ikke i dag -men en dag kan det være at man trenger hjelp - og da er det godt å vite at NSSR finnes. Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 23.November.2004 Link til dette innlegget Svart 23.November.2004 Syvert - her vil jeg gjerne kunne være til disposisjon. Har tilgang til hurtiggående båt og god lokalkunnskap og båten ligger i Moss. Bra om du kan gi info om hvordan jeg kan komme i kontakt med denne organisasjonen.Heisan Bitteliten Så flott da! Gruppen vil sikkert ta imot deg med åpne armer! Du kan ta kontakt med formann Terje Kolsvik i Moss Motorbåtforening på mobiltelefon 976 97 920. Som "gammel" marinemann er jeg selvfølgelig helt enig i det du skriver om Kystvakten. Hensikten med en hjelpetjeneste med fritidsbåter er imidlertid å kunne bistå ved aksjoner i nære kystfarvann. Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Syvert Svart 23.November.2004 Link til dette innlegget Svart 23.November.2004 Takk for støtten JanS og Marwin! Jeg vil ikke spekulere på hva som ligger bak passiviteten hos Redningsselskapet sentralt, men det er jo lov å tenke om igjen... Det vet jo jeg med min erfaring i "snuoperasjoner"! Som sagt tror jeg et slikt samarbeid vil bidra til å knytte Redningsselskapet og fritidsbåtfolket enda nærmere sammen og for vår del kan hele prosjektet gå i Redningsselskapets navn og regi. Grunnen til at KNBF går inn for en slik frivillig "hjelperedningstjeneste" er utelukkende fordi vi tror det kan bidra til å bedre sikkerheten på sjøen. Hvis Redningsselskapet kan ha noen fordeler av det i tillegg, så er det jo bare et stort pluss ved det hele... Men det virker ikke som om de har forstått det...av en eller annen grunn. Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Skipper Worse Svart 23.November.2004 Link til dette innlegget Svart 23.November.2004 Takk for støtten JanS og Marwin! Jeg vil ikke spekulere på hva som ligger bak passiviteten hos Redningsselskapet sentralt, men det er jo lov å tenke om igjen... Det vet jo jeg med min erfaring i "snuoperasjoner"! Det krever sin mann å snu og argumentere for et nytt syn eller en ny vinkling på en problemstilling. All honnør til deg for det, Syvert. Som sagt tror jeg et slikt samarbeid vil bidra til å knytte Redningsselskapet og fritidsbåtfolket enda nærmere sammen og for vår del kan hele prosjektet gå i Redningsselskapets navn og regi. Jeg skjønner i grunnen ikke at det skulle være noe problem å «utvide» NSSR med frivillige, ev. i kombinasjon med SRK de stedene slike finnes. Det er jo enkelt sagt slik at jo flere som hjelper, desto større er sjansene for suksess. Skuffende at ikke NSSR griper denne muligheten med begge hender og alle tærne. Grunnen til at KNBF går inn for en slik frivillig "hjelperedningstjeneste" er utelukkende fordi vi tror det kan bidra til å bedre sikkerheten på sjøen. Og det er jo det eneste synspunkt som overhodet har noen verdi i denne debatten! Vi kan naturligvis ta oss av oss sjøl og ta oss av de behov andre båtfolk har, men organisering må jo til. Og en kombinasjon av organisert sjøredning og frivillige vil sikkert også ha god oppdragende effekt. Eksempel: Var på vei til hjemmehavna en gang, observerte et par mann i en 24 fots snekke som veivet med armene. Mellom fem og ti andre båter (stort sett halvplanere av den litt større sorten) kjørte rett forbi, til dels tett innpå. Vi kom imidlertid de trengende til hjelp med slep over fjorden. Skulle jo bare mangle. I dag deg, i morgen meg. Den aktuelle nyss nevnte del av Halvplanerfolket hadde absolutt hatt godt av litt oppdragende kursing og deltakelse i søk etc. At man har ansvar for å delta når man kan, er jo utvilsomt ... det trengs kanskje bare initiativ og organisering. Stå på med dette, Syvert. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Gunga Din Svart 23.November.2004 Link til dette innlegget Svart 23.November.2004 5. I Sverige er det tatt POLITISKE beslutninger om at kystvakta besørger redningstjenesten til sjøs. Hej Marwin o Syvert mfl dette er ikke helt korrekt......... Sjöfartsverket er den myndighet som har det yttersta ansvaret för sjöräddningen i Sverige! Inom Sjöfartsverkets organisation finns sjöräddningscentralen i Göteborg och verkets egna resurser för sjöräddning, i första hand fartyg, båtar och övervakande personal på lotsstationer. Dessutom driver Sjöfartsverket sjöräddningsskolan Arkö utanför Norrköping. Det i särklass största antalet sjöräddningsinsatser görs av Sjöräddningssällskapet (SSRS) vars enheter finns stationerade längs hela den svenska kusten. Resurserna består av fartyg och båtar för alla typer av vatten. Samarbetet mellan Sjöfartsverket och Sjöräddningssällskapet regleras i ett särskilt avtal som träffats 2001. Sjöfartsverket har till sin hjelp ytterligare några myndigheter Kustbevakningen – fartyg, båtar, bilar och flygplan Försvarsmakten - fartyg, helikoptrar, flygplan, radarbevakning m.m. Luftfartsverket – flygräddningscentral Rikspolisstyrelsen – båtar, bilar och mindre helikoptrar Dessutom deltar den kommunala räddningstjänsten med båtar och, i vissa kommuner, med RITS (Räddning Insatser Till Sjöss) -styrkor för livräddande insatser vid brand ombord i fartyg. (RITS-styrken kom til efter Scandinavian Star olykken!) Planeringen av samverkan för sjöräddning görs inom varje sjöräddningsområde i de Regionala Samrådsgrupperna för Sjöräddning (RSS) där samtliga myndigheter som deltar i räddningstjänsten finns representerade. Förutom diskussioner om planering, samverkan och resursfrågor planeras här även övningsverksamheten där målsättningen är att minst en sjöräddningsövning per år ska hållas i varje sjöräddningsområde. Alltså samtliga myndigheter+ SSRS samarbetar ! Räddningsledaren på MRCC,här i Göteborg avgör vilka insatser som behövs, så kallar han ut dom ! Sjöfartsverket hade aldrig klarat av uppgiften på egen hand, eller med hjälp av dom andra statliga myndigheterna! SSRS er dom som utför, i särklass, dom fleste sjöräddningsuppdrag ! og jag tror snarare att SSRS har blivit större dom sista åren (som parantes kan nämnas att SSRS er en helt frivillig organisajon utan statligt stöd !) Ni kan lese mer her http://www.sjofartsverket.se/tabla-a/htm/a...Sjoraddning.htm Kustbevakningen håller oxo på att öka på sin organisation, men det er främst pga andra arbetsuppgifter typ EU's yttre grens osv osv! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Syvert Svart 23.November.2004 Link til dette innlegget Svart 23.November.2004 Sjöfartsverket er den myndighet som har det yttersta ansvaret för sjöräddningen i Sverige!Heisan Gunga Din Takk for din utmerkede redegjørelse! Men du har nok misforstått meg litt, eller det er jeg som ikke har uttrykt meg klart nok. Jeg snakket om den utøvede sjøredningstjenesten! I Norge er det Justisdepartementet som har forvaltningsansvaret for hele redningstjenesten, både på land, i luften og på sjøen, og for våre to Hovedredningssentraler. Når det gjelder Redningsselskapet så ligger imidlertid forvaltningsansvaret i Fiskeridepartementet og det er Forsvaret som har ansvaret for Kystvakten... Og Sjøfartsdirektoratet er underlagt Nærings- og handelsdepartementet, mens... Det skal ikke være lett i manøvrere i det norske byråkratiet gitt! Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Gunga Din Svart 23.November.2004 Link til dette innlegget Svart 23.November.2004 Det skal ikke være lett i manøvrere i det norske byråkratiet gitt! Hilsen Syvert Det er sannerligen ikke lett i den svenske byråkratin heller, det skall gudarne vete! SSRS er en helt frivillig organisasjon utan någon inblandning från någon myndighet, dom har sedan ett avtal med Sjöfartsverket, sedan 2001 ! Jag tror, (skriver tror, för jag er ikke helt sikker!) att våra resp länder har skrivet på en SOLAS-avtal ( IMO) der vi förbinder oss att ha en sjöräddningsenhet på plats inom en time, fra larm överallt inom det sjöreddningsområde som tilldelats resp land ! Dette er noe som Sjöfartsverket ikke skulle grejja i 'nu-läget' utan hjelp fra SSRS, utan att behöva bygga opp en egen sjöräddningsorganisasjon! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Marwin Svart 23.November.2004 Link til dette innlegget Svart 23.November.2004 Det skal ikke være lett i manøvrere i det norske byråkratiet gitt! Hilsen Syvert Akkurat; Det var igrunnen noe av DET jeg mente med "ordflommen" Men Syvert, jeg mener å huske at også NSSR engang i tiden hadde "en frivillig del", bl.a. her i Trondheim (RS Jaysee??) Eksisterer dette fortsatt eller er det lagt ned? Ønsketenkning: Et tett samarbeide mellom NSSR og hjelpekorpsene, i samråd med LRS og HRS ++ på sjøredning. UTOPI?? I mange organisasjoner, frivillige eller proffe, finnes det individer som har en SUVEREN evne til å "skjære igjennom" De gir blaffen i "konger på haugene" og annet viss-vass og får ting til å FUNGERE! Finnes det ikke slikt i NSSR?? Eller rir de bare kjepphester på tidligere dumme besluttninger? (Spør kanskje om mere enn det ti vise kan svare på? ) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Syvert Svart 23.November.2004 Link til dette innlegget Svart 23.November.2004 Heisan Marwin Dine meget gode, interessante og særdeles relevante spørsmål er det bare NSSR selv som kan svare på. Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Ingvar J., Redningsselskapet Svart 24.November.2004 Link til dette innlegget Svart 24.November.2004 Hei, alle sammen! Jeg kan love dere at Redningsselskapet ser på båtfolket som en fantastisk ressurs. Våre folk har vært i kontakt med den amerikanske varianten, og erfaringene er svært forskjelligartet. Redningsselskapet er underlagt omfattende norske og internasjonale lover og bestemmelser som skal sikre både redningsmenn og havarister. Hvordan dette skal integreres i en frivillig innsats har vi fått en smakebit på i våre 12 frivillige sjøredningskorps som nå bruker små, men fullverdige redningsskøyter til over fire millioner kroner pr. stk med høyt kursede og utddannede frivillige. Dette er et system som nå etterhvert fungerer, men jeg kan love at det har vært - og er - mye jobb. Vi har eksempler på aksjoner der våre mannskaper er utkalt alt for sent fordi utrente mannskaper hadde gått til assistanse uten å ha klart jobben. Dette er bare et moment som gjør at dette ikke er enkle spørsmål. Vi ber om forståelse for at dette ikke er en knapp vi bare trykker på. Spørsmålet dikuteres villig vekk i våre organer. I mellomtiden må det bli slik at når noen på sjøen trenger hjelp, vet vi at alle med mulighet har både en moralsk og juridisk plikt til å hjelpe. Ha en fin vintersesong - med eller uten båt på vannet Ingvar Sitér dette innlegget Ingvar Johnsen, Redningsselskapet. Link to post
Syvert Svart 24.November.2004 Link til dette innlegget Svart 24.November.2004 Vi har eksempler på aksjoner der våre mannskaper er utkalt alt for sent fordi utrente mannskaper hadde gått til assistanse uten å ha klart jobben. Dette er bare et moment som gjør at dette ikke er enkle spørsmål.IngvarDette svaret fra Ingvar bekrefter bare nok en gang at hverken han eller NSSR har forstått hva dette dreier seg om. Etter nesten 9 år i Redningsselskapet er jeg fullstendig klar over at man ikke må finne på å "leke" redningstjeneste! Dette har gjentatte ganger vært diskutert i vårt forbundsstyre. Våre frivillige grupper er blitt instruert om viktigheten av at de ikke skal foreta seg noe som helst på egen hånd og opptre som en slags "amatørredningstjeneste". Hensikten med med slike hjelpe- og assistansergrupper er ikke å gå redningsselskapet i næringen. Tvert imot! Det må være basert på et nært samarbeide med Redningsselskapet, slik det er gjort i Moss og i Bodø!Jeg gjentar også nok en gang: Den viktigste oppgaven vil være å bistå i forbindelse med søk etter personer/fartøyer hvor effektiviteten av søket er avhengig av antall fartøyer som deltar og skippernes lokalkunnskap. Jeg har dessuten understreket gang på gang at slik assistanse må kun ytes under ledelse av en overordnet kompetent myndighet, det seg være politiet, kystvakten eller skipperen på en redningsskøyte. En annen sak er at det burde være en fordel for Redningsselskapet at de slipper å gå ut med en stor redningsskøyte for å taue inn en fritidsbåt som er gått tom for diesel på flatt hav! Det må da være en fordel for alle parter å bruke de store ressursene som mange fritidsbåtskippere representerer, både når det gjelder egen kompetanse og erfaring på sjøen og at de disponerer fartøyer som egner seg for å yte denne typen assistanse. Det er jo et faktum at det er et begrenset antall redningskøyter og sjøredningskorpsfartøyer langs vår lange kyst! Jeg understreker også nok en gang at hensikten med vårt forslag er kun å knytte fritidsbåtfolket nærmere til Redningsselskapet, noe som vil være både holdningsskapende og bidra til sikkerheten på sjøen. Jeg synes det er trist at NSSR ikke forstår dette, men velger heller å avvise en utstrakt hånd i stedet for at vi setter oss ned og har en konstruktiv diskusjon om premissene for et samarbeid til fordel for alle parter. Vi trenger Redningsselskapet, men Redningsselskapet vil også i stadig større grad trenge støtten fra fritidsbåtfolket! Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Marwin Svart 24.November.2004 Link til dette innlegget Svart 24.November.2004 Vi trenger Redningsselskapet, men Redningsselskapet vil også i stadig større grad trenge støtten fra fritidsbåtfolket! Hilsen Syvert Helt enig, Syvert! Og med utspill om avgifter "i hytt og pine" er vel ikke akkurat riktig vei å gå! DET kunne ha vært gjordt på en bedre / smartere måte, nemlig å ha i tankene "å spille på lag med" båtfolket!! Håper da inderlig at de riktige personer i NSSR følger med på denne linken. Den gir i hvertfall HINT om styringsparametre, vil jeg tro.Faren for "amatør-reddere" er et ikke ukjent "problem" fra annen redningstjeneste også. Men akkurat DET emnet behøver slett ikke å være noe argument for å ikke samarbeide med de resurser som faktisk forefinnes. Det er bare snakk om riktig info og opplæring. Slik NSSR uttaler seg (gjennom Ingar) virker det som om det IKKE forefinnes noe særlig kontakt mellom NSSR og andre redningsinstanser (RødeKors, Båtforeninger o.a.) (Og siden det SNØR igjen, med sterk vind i tillegg Kom dere ned til folket og start en konstruktiv kommunikasjon!) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Astor Svart 24.November.2004 Link til dette innlegget Svart 24.November.2004 I min ungdoms tid reiste jeg flere ganger ut og hjalp båter som hadde problemer. Spesiellt utenfor Værlebukten, sør av Moss. Spesiellt på vårparten når Oslofolket skulle kjøre båten ned til sommerstedet sitt. Når de møtte sønnavind i Værlebukta og groms og vann kom fram til forgasseren ble det ofte stopp ute i ubehaglige store bølger. Når en båt ligger å driver (havarist) spiller det liten rolle om den som hjelper har de norske fargene på skipssiden eller ikke. Det er hjelpen der og da som teller. Jeg har aldri vært i tvil at det er riktig å g ut å berge andre. Etterhvert som tiden har gått har Redningsselskapet sett at det er penger i å hjelpe skipbrudne. Forsikringsselskapene betaler! Uansett hva herrene i Redningsselskapet sier vil jeg aldri tvile på å gå ut å assistere en som trenger hjelp! Ingen i denne verden har enerett til å hjelpe langs vår langstrakte kyst. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Ingvar J., Redningsselskapet Svart 24.November.2004 Link til dette innlegget Svart 24.November.2004 Hei! Til du som lurer, så har vi 12 frivillige sjøredningskorps med ditto redningsskøyter, drevet av frivillge. I Trondheim har vi et nytt korps med en ny skøyte i tillegg til Jaycees. Anbefaler dere som vil vite mer om selskapets drift å ta en titt på www.redningsselskapet.no. Der ligger også fjorårets årsrapport med alle tall. Antydningene om å "tjene på redning" er selvsagt ikke riktig. Et perspektiv er at vi har 40 skøyter under norsk flagg i drift, og 200 NORSKE sjøfolk i fast jobb året rundt. Nå venter vi spent på en ny utgave av "Redningsskøyta" der vi bl.a. kan vise Volvo Pentas nye "omvendte DuoProp" for første gang montert i en norsk båt, og ange andre nye båtnyheter. Bladet er i trykken nå, og skal være i postkassene i begynnelsen av julemåneden. Ingvar Sitér dette innlegget Ingvar Johnsen, Redningsselskapet. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.