Skipper Worse Svart 24.November.2004 Link til dette innlegget Svart 24.November.2004 Det kan jo godt hende at NSSR og Ingvar har rett et godt stykke på vei. Jo flere kokker, desto mere søl etc. Men det er kanskje bare et kompetanseproblem, som sikkert kan løses? At samarbeidsproblemet kan løses, er opplagt. Det krever bare at noen jenker seg litt. En annen sak er at det neppe ville være bra for beredskapen totalt sett hvis det er for mange «om beinet». Sjøassistanse har jo sitt eget opplegg litt i samme gate (www.sjoassistanse.com): «Generelt Vi søker fartøyressurser som er villig til å stå på vår beredskapsliste for i gitte tilfeller å kunne ta mindre oppdrag i forbindelse med fartøysassistanse. Fartøy, utstyr og egenskaper vil bli vurdert av Sjøassistanse. Dine utgifter i samband med oppdrag vil bli dekket av Sjøassistanse etter gjeldende forsikringsordning. Dersom du tror dette er noe for deg, ta kontakt med oss for nærmere informasjon». Men ikke vet jeg om dette er i funksjon (Jo-Eirik, kommentar?) Dersom KNBF også kommer på banen er det vel en viss risiko for mer kaos enn verden har godt av ... oversikt og kontroll på ressurser vs. koordinering av innsats, med politi, NSSR, Kystradiostasjonene, KNBF og et antall individualister i egen båt ... det kunne fort bli mer katastrofe enn det allerede var. Men det er jo ikke noen grunn til ikke å forsøke -- spesielt når det gjelder den typen oppgaver som går på dekning, dvs. søk. Det var nå bare t fragment av min mening om disse spørsmål. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Marwin Svart 24.November.2004 Link til dette innlegget Svart 24.November.2004 Når ulykke oppstår, er det LRS (LokalRedningsSentral) ved Politiet, som styrer redningen! DE kaller inn HRS hvis større assistanse behøves. De kaller også ut RødeKors, lokal redningsskjøyte (og i Trondheim: Brannvesnets båter) / eller annet personell / materiell etter behov. (HRS kaller ut SeaKing, som serves av forsvaret.) Tror at Trondheim er litt symptomatisk for flere steder: Ved ulykke ute i fjorden kan det ta mye tid før NSSR kommer til havaristen! Det finnes større båtklubber rundt fjorden, med unyttede resurser.... Det er to måter å gjøre dette på etter min mening: At båtforeningene sjøl tar kontakt med politiet og stiller seg til disp., ELLER at NSSR tar kontakt, sørger for opplæring og listeføring av aktuelle resurser. Det såkalte Sjøassistanse oppe i denne smørja, tror jeg vil komplisere mere enn avklare! Dette er sett med øynene til vaktleder ved politiet, som faktisk utkaller resursene. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Astor Svart 24.November.2004 Link til dette innlegget Svart 24.November.2004 Hei! Til du som lurer, så har vi 12 frivillige sjøredningskorps med ditto redningsskøyter, drevet av frivillge. I Trondheim har vi et nytt korps med en ny skøyte i tillegg til Jaycees. Anbefaler dere som vil vite mer om selskapets drift å ta en titt på www.redningsselskapet.no. Der ligger også fjorårets årsrapport med alle tall. Antydningene om å "tjene på redning" er selvsagt ikke riktig. Et perspektiv er at vi har 40 skøyter under norsk flagg i drift, og 200 NORSKE sjøfolk i fast jobb året rundt. Nå venter vi spent på en ny utgave av "Redningsskøyta" der vi bl.a. kan vise Volvo Pentas nye "omvendte DuoProp" for første gang montert i en norsk båt, og ange andre nye båtnyheter. Bladet er i trykken nå, og skal være i postkassene i begynnelsen av julemåneden. Ingvar Jeg vet godt hva dere driver med, Ingvar. Men et samarbeide med båtforeninger lik det som finnes i Moss må jo være av det gode. Det å drive et Redningsselskap er en stor bedrift hvor dere selvsagt også for inn midler fra forsikringsselskapene for å få tampene til å møtes?! Jeg er selv medlem av Kystpatruljen og ville vært naiv eller enfoldig hvis jeg som båteier ikke var det. Mange av oss på Baatplassen sitter med allsidig kunnskap i å ferdes til sjøs i all slags vær. Vi steller fartøyene våre slik at de til enhver tid er klare til å gå ut. Vi vet at hjelpekorpsene rundt om bidrar i søk når det trengs. Det samme kunne Baatplassens medlemmer bli brukt til. Vi besitter ikke spesielle kunnskaper om førstehjelp men om kysten vi til daglig ferdes i. Vi kjenner strømforholdene på stedet og er lokalkjentmannen som kan gjøre nytte for seg i en tenkt sistuasjon. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lotus Svart 24.November.2004 Link til dette innlegget Svart 24.November.2004 Hei igjen. Jeg lurer fortsatt på dette med kostnadene. Det er bekreftet at drift av registeret i tollvesenets regi kostet 9 millioner i 2002 og 7 millioner i 2003. Det ser derfor ut til at tollvesenet har gjort en god jobb både med registeret og med driftskostnadene. Hvorfor er alt plutselig så dyrt blitt? NSSR burde jo ha en kommentar her. Konkurrentene har i media uttalt at NSSR vil ha et oveskudd på 25 mill. Jeg kan ikke skjønne annet enn at overskuddet blir betydelig større hvis vi sammenligner med tollvesenets kostnader. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 24.November.2004 Link til dette innlegget Svart 24.November.2004 Riktig Lotus. Og går du enda lengre tilbake, var det en person ved politikammeret som hadde dette som "tidtrøyte" i ledige stunder... Og hva kostet DET??? To ord faller meg i hu: Gigantomani og Elefantsyke. Andre har sikkert bedre betegnelse på det? Det vi begge vil fram til er: HVORFOR er det SÅ kostbart NÅ?? Hvor ligger EGENTLIG kostnadene? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
goggen Svart 13.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2004 I dagens papirutgave av DagenNæringsliv er det referert til nok et selskap som reagerer og "mener seg holdt for narr" i småbåtregistersaken. Denne gangen er det DM Huset som klager beslutningen om å tildele NSSR småbåtregisteret inn for Klagenemda for offentlige anskaffelser. Tidligere har jo både Falck Redning og Novare reagert på at NSSR fikk registeret. Det er nå mao minst tre tilbydere som mener å ha levert et betydelig lavere tilbud enn hva NSSR gjorde. I dagens DN mener klagerne at den årlige fortjenesten til NSSR vil være i størrelsesorden 20 mil. Det er forståelig at NSSR ønsker å sikre sin drift økonomisk, men at Finansdepartementet bruker småbåtregisteret til å kanalisere overføringer til NSSR på en måte som i realiteten betyr en tilleggskatt for småbåteierne er i beste fall svært uheldig! :nono: goggen - som fremdeles er medlem av NSSR Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
Sydvesten Svart 13.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2004 goggen - som fremdeles er medlem av NSSRDet er nok ikke så dumt å være medlem her, jeg melder meg også inn i Redningsselskapet når jeg flytter tilbake til moderlandet til våren. NSSR har vel ikke gjort noe galt slik som jeg kan se det, de spiller med åpne kort om at det skal koster 100 kroner i året å være registrert der. Det som derimot er problemet er at de fikk denne tildelingen av staten, slik som dette har utviklet seg så er det vel ganske sannsynlig at denne tildelingen ikke er i henhold til normale etiske linjer innenfor næringslivet... Men fortsatt så er det staten og ikke NSSR som har gjort noe galt.... Det er nå også frivillig å være registrert der så den som ikke vil han trenger ikke.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
goggen Svart 13.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2004 NSSR har vel ikke gjort noe galt slik som jeg kan se det, de spiller med åpne kort om at det skal koster 100 kroner i året å være registrert der. Det er nå også frivillig å være registrert der så den som ikke vil han trenger ikke.... Tja, jeg er delvis enig i det - det kan alikevel stilles spørsmål ved at NSSR ønsker å melke småbåteierne gjennom registeret - men uansett det er Finansdepartementet som fortjener pekefinger! Frivilligheten er nok bare i teorien - særlig når både forsikringsselskaper og båtforeninger stiller krav om registrering! Hovedpoenget mitt er imidlertid at mye tyder på at Finansdepartementet ved sin saksbehandling påfører oss høyere registerkostnader en hva som er nødvendig. Slik sett så blandes skitt og kanel - skatt er en ting - overføringer til NSSR en annen, og registerkostnader en tredje. Det skal bli spennende å se hvor saken ender... goggen - som heller ikke har planer om å melde seg ut av NSSR Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
Careka Svart 13.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2004 Har sakt det før, men en god ting kan ikke sies for ofte. Medlemskap NSSR gir gratis registering, de vil med andre ord spare 100 lappen. men vil sikker dra in mer penger på alle som da blir medlem. Dette er et forslag ,, ikke virkeligheten :nono: Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Whistler Svart 13.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2004 Etter å ha lest lederen i siste nr av "Redningsskøyta" om hva registeret kan brukes til begynner begeret å bli fullt. Båtforeninger skal kunne bruke registeret for å finne ut hvem som eier båtene i båsene. Hva blir det neste? Dersom NSSR skal forsette med å være seriøse, bør de utgi en eksplisitt liste over hva registeret skal brukes til, hvem som kan hente ut informasjon, hvilken informasjon som kan hentes ut og hva det skal koste å hente informasjonen før de ber båteiere om å registrere båtene sine. Det ville jo vært en genistrek å overføre kostnaden med vedlikehold av registeret til de som ønsker informasjon derfra i stedet for at de som må stå der pga forsikring skal betale kalaset. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Lotus Svart 13.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2004 Etter å ha lest lederen i siste nr av "Redningsskøyta" om hva registeret kan brukes til begynner begeret å bli fullt. Båtforeninger skal kunne bruke registeret for å finne ut hvem som eier båtene i båsene.Det er jo ikke noe nytt. Slik var det også under tollvesenet. Faktisk var det slik at hvem som helst kunne ringe og få opplyst navnet på båteieren ved å oppgi registreringsnummeret. Har selv gjort det da jeg fant en fremmed båt i båsen min. Ellers er jeg fortsatt ikke blitt noe klokere etter 3 ukers lesing i denne strengen. Lasse, jeg vet fortsatt ingen ting etter å ha lest strengen din i 3 uker. Ingen, inkludert NSSR kan fortelle hvorfor jeg bør være i registert. Og pengebruken? fra 7 mill til 50 mill over natten. Hvorfor? - Jeg vet fortsatt ikke hvorfor NSSR trenger 50 millioner kroner for å drifte registeret. - Jeg vet fortsatt ikke hvorfor man valgte en anbyder som var over dobbelt så dyr som nest dyreste konkurrent. - Jeg vet fortsatt ikke hvordan tollvesenet klarte å drifte dette for 7 mill og slettest ikke hvordan svenskene klarer det for bare 4 mill. - Jeg vet fortsatt ikke hva det nye registeret inneholder som kvalifisterer til navnet "sikkerhetsregister". - Jeg vet forsatt ikke hvilken gevinst JEG oppnår med å være registrert. Så til det jeg vet. Det jeg vet er at mitt selskap - Gjensidige - ikke krever at jeg skal være registrert i et frivillig register for at de skal kunne selge meg forsikring. Sikkert synd for de utenlanske som stod klar til å ta et stort jafs av forsikringspotten. Akkurat nå er jeg i den situasjon at jeg ikke kan se EN ENESTE GOD GRUNN til å være registrert. Selv ikke NSSR kan tydeligvis klare å gi meg en grunn. Inntil noe annet fremkommer, stoler jeg på lappen i frontruta av båten som forteller hvilket telefonnummer en vennlig sjel kan ringe hvis båten sliter seg, springer lekk, er utsatt for hærverk eller noe annet. Nummerskilt i stede? Det tar mye lenger tid å spore meg opp den veien. Er det slik at vi nå har et register som ingen kan se noe positivt i og som koster 50 millioner skattekroner i året? Det kan da ikke være tilfelle? Gi meg en god grunn for å klistre 2 teipbiter på skroget. Noen av dere 4314 medlemmer på denne siten burde da kunne svare på et så enkelt spørsmål? Lotus Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 13.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2004 Etter å ha lest lederen i siste nr av "Redningsskøyta" om hva registeret kan brukes til begynner begeret å bli fullt. Båtforeninger skal kunne bruke registeret for å finne ut hvem som eier båtene i båsene. Hva blir det neste? Dette kan du gjøre i dag også! Jeg er rimelig irritert når det ligger en annen båt i min bås som jeg ikke vet hvem som eier! Er den registrert er det bare en kjapp telefon til småbåtregisteret. Utingen er den avgiften i året de skal innføre Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 13.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2004 Deler frustrasjonen med Lotus. Her har man i beste fall privatisert for privatiseringens skyld. Jeg var skeptsik til småbåtregisteret da det kom blant annet i frykt for en usosial årsavgift. Men det utviklet seg til å bli bra, og ikke minst selvfinansierende. Kan ikke se at privatiseringen representerer noen bedring for brukerne eller for samfunnet som sådan, og attpåtil er det innført årsavgift! Jeg vet dette er skrevet av både meg og andre før, men må bare få sagt det. Dette har jeg meget vanskelig for å forstå, for å bruke et uttrykk som egner seg i et dannet forum! Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 13.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2004 Dette kan du gjøre i dag også! Jeg er rimelig irritert når det ligger en annen båt i min bås som jeg ikke vet hvem som eier! Er den registrert er det bare en kjapp telefon til småbåtregisteret. Utingen er den avgiften i året de skal innføre Poenget mitt er at de som etterspør opplysninger bør betale for oppslaget, ikke de som er registrert. Blir du mindre irritert av ikke å vite hvem sin båt som ligger i båsen din? Det kommer til å skje hvis det koster penger å være registrert og forsikringsselskapene ikke krever registrering. Jeg er også temmelig sikker på at selskapene holder "track" på de båtene de har og har hatt forsikret - småbåtregister eller ikke. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
M/S Bastard Svart 14.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2004 Poenget mitt er at de som etterspør opplysninger bør betale for oppslaget, ikke de som er registrert. Blir du mindre irritert av ikke å vite hvem sin båt som ligger i båsen din? Det kommer til å skje hvis det koster penger å være registrert og forsikringsselskapene ikke krever registrering. Jeg er også temmelig sikker på at selskapene holder "track" på de båtene de har og har hatt forsikret - småbåtregister eller ikke. Ok, da skjønte jeg meningen! At det skal koste penger for de opplysningene er uhørt! Syns forøvrig at NSSR gir lite opplysninger om hva de har tenkt til og gjøre! Neida, blir ikke mindre irritert av en uregistrert båt. Glemte og ta med hva jeg gjør da. Finner jeg en slik så ringer jeg de som er ansvarlige for båthavna og sier at det ligger en båt på plassen min og de får 10 minutter på seg til og fjerne den. Hvis ikke fortøyer jeg den i en plass som jeg vet er ledig. Litt uheldig for eier som kan lete i det uendelige med og finne igjen sin egen båt! Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 14.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2004 (redigert) Så for meg som har 3 båter ,(1 stor+2 små) så skal jeg betale 300 kr i registreringsavgift i året, + 500 i medlemskap i NSSR. Antar også at Medlemskap-prisen snart stiger, den har vært 500 en stund nå. Jeg har fremdels tro på at de kommer til en fornuftig løsning. Redigert 14.Desember.2004 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
bliss X Svart 14.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2004 Lasse, jeg vet fortsatt ingen ting etter å ha lest strengen din i 3 uker. Ingen, inkludert NSSR kan fortelle hvorfor jeg bør være i registert. Og pengebruken? fra 7 mill til 50 mill over natten. Hvorfor? - Jeg vet fortsatt ikke hvorfor NSSR trenger 50 millioner kroner for å drifte registeret. Nei, jeg er er heller ikke blitt noe klokere, men så var det dette med spekulasjoner og rykter igjen da, Lotus. Ingen skal få meg til å tro at det koster 50 mill. å drive et båtregister, og hvor kommer dette tallet fra I min forsikringspolise står det at båten skal være registrert i båtregisteret, men vilkårene ble jo skrevet før det NSSR registeret var planlagt, så jeg vet ikke hva forsikringsselskapet vil kreve. Hvordan er forholdet mellom medlemsskapet i kystpatruljen og registeret ? Blir registeravgiften en del av medlemsavgiften til kystpatruljen ? Kan man være medlem av kystpatruljen uten å stå i registeret ? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 15.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2004 Vi i Redningsselskapet er både stolte og glade over muligheten for å overta båtregisteret som grunnlag for Redningsselskapets sikkerhets- og småbåtregister. Det er riktig at de planene vi har med registeret gjør at vi legger gebyret på 100 kroner i bunnen på de ambisjonene vi har med registeret med kvalitet, bemanning o.s.v. Redningsselskapet får småbåtregistret, innlegg #110 Vi er midt inne i planarbeidet som skal danne grunnlaget for det nye registeret. Igangsetting blir 1. mars. Nyregistreringer blir som før 300 kroner, mens omregistrering blir kr. 100,-. Det er riktig at vi ser et gebyr på 100 kroner i året som en mulighet for alle de tjenestene vi har planer om å legge inn i registeret. Det første året er gratis. Når det gjelder de historiske data for registeret, kan jeg berolige med at ingen kommer til å stå i registeret uten å ha samtykket. Vi er på det rene med at vi blir nødt til å bygge opp vår egen historikk hvis ikke datatilsynet tillater tidligere eiere å stå i registeret. Innlegg #31 i denne tråden Dette er de sikre opplysningene jeg har greid å trekke ut om "Det nye småbåtregisteret". Legger merke til at uttalelsen om årlig gebyr er moderert i siste innlegg. Synd Redningsselskapet ikke vil informere mer. På den måten kan de avlive spekulasjonene som følger av at alle tror det verste! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hebbe Svart 15.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2004 Synd Redningsselskapet ikke vil informere mer. På den måten kan de avlive spekulasjonene som følger av at alle tror det verste! Vil tro at en så seriøs aktør som redningsselskapet vil informere "oss" og andre aktører om hva som blir realiteten med småbåtregistret når de har det klart. Når vi så får denne informasjonen kan vi selv ta stilling til om vi finner det tjenelig å ha båten registrert der. Selv regner jeg med at Hebbe blir stående i dette registret i fremtiden. Velger i allefall å se bort om eventuelle "skjulte agendaer" før jeg har sett hva redningselskapet har å fortelle om sin visjoner og sine mål med dette registret. Til da får vi smøre oss med en smule tollmodighet... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Syvert Svart 15.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2004 Dersom KNBF også kommer på banen er det vel en viss risiko for mer kaos enn verden har godt av ... oversikt og kontroll på ressurser vs. koordinering av innsats, med politi, NSSR, Kystradiostasjonene, KNBF og et antall individualister i egen båt ... det kunne fort bli mer katastrofe enn det allerede var. Men det er jo ikke noen grunn til ikke å forsøke -- spesielt når det gjelder den typen oppgaver som går på dekning, dvs. søk. Det var nå bare t fragment av min mening om disse spørsmål. Hei Skipper'n Beklager at jeg ikke er blitt oppmerksom på innlegget ditt før nå. Du har helt rett! Nettopp derfor mener vi at slike søks- og redningsgrupper må organiseres i regi av Redningsselskapet. Vi har kun tilbudt oss å være en aktiv samarbeidspartner for Redningsselskapet, men svaret fra Ingvar tyder på at NSSR er seg selv nok i denne sammenhengen. De gruppene som er organisert i dag i Moss, Stavanger, Bodø og Harstad er i hovedsak organisert av de enkelte båtforeningene/lokale båtentusiaster som har etablert et lokalt samarbeid med Redningsselskapet som fungerer utmerket, bortsett fra i Stavanger. KNBF sentralt har ikke engasjert seg i etableringen av noen av disse gruppene. Vi har heller ikke noe å ønske om å bygge opp nok et redningsalternativ langs kysten i vår regi, men vi synes det er merkelig at Redningsselskapet ikke ønsker å utnytte kvailifiserte båtfolk med velegnede båter og utstyr for å bidra til å trygge sikkerheten på sjøen, også som mannskap og støttespillere for lokale Sjøredningskorps. Pollen som ble gjennomført her på Baatplassen viste jo også at det er stor interesse for dette blant erfarne båtfolk. Dette ville også kunne bidra til å knytte båtfolket enda nærmere til Redningsselskapet. Ikke skjønner jeg at Redningsselskapet ikke forstår akkurat dette og at de heller ikke vil snakke med KNBF om en sak som burde kunne vært et glimrende samarbeidsprosjekt for våre to organisasjoner... Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Marwin Svart 15.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2004 Skal bli intr. å følge denne strengen fremover. Siste ord i tildelingen er vel heller ikke sagt? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Geir Svart 16.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2004 Nå har redningsselskapet begynt å søke etter mennesker til det nye registeret . Det står litt mere på sidene deres NSSR. Sitat: Fra 1. mars 2005 skal Redningsselskapet drive sikkerhets- og småbåtregisteret, et register vi vant etter en anbudskonkurranse utlyst av Finansdepartementet høsten 2004. Registeret vil være et viktig verktøy ved etterforskning av tyveri, kollisjoner, skadeverk og ved oppsporing og identifisering av savnede eller forliste båter. Registeret er også en trygghet for kjøpere og selgere av båter. Registeret er et verdifullt verktøy for Redningstjenesten, for båteiere, båtforhandlere, forsikringsselskap, båtforeninger, politi og sjøfartsmyndigheter Det står lite nytt der, men det er i hvertfall mulighet til å søke jobb i Redningsselskapet Geir Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 16.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2004 ... et register vi vant etter en anbudskonkurranse utlyst av Finansdepartementet høsten 2004..... Geir Eehh, VANT de den? Var det ikke andre med lavere anbudssum da? Er det slik å forstå at dette er ENDELIG avgjordt? (Ingen flere klagesaker?) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Verrie Svart 16.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2004 Eehh, VANT de den? Var det ikke andre med lavere anbudssum da? Er det slik å forstå at dette er ENDELIG avgjordt? (Ingen flere klagesaker?) Meg bekjent så er første klagesak fra et lokalt firma her i Grimstad avgjort i deres disfavør, men at de har anket igjen.... Dette selskapet i Grimstad leverte et anbud meget lavere i forhold til redningsselskapet.... Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 23.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2004 Lasse, jeg vet fortsatt ingen ting etter å ha lest strengen din i 3 uker. Ingen, inkludert NSSR kan fortelle hvorfor jeg bør være i registert. Og pengebruken? fra 7 mill til 50 mill over natten. Hvorfor? - Jeg vet fortsatt ikke hvorfor NSSR trenger 50 millioner kroner for å drifte registeret. - Jeg vet fortsatt ikke hvorfor man valgte en anbyder som var over dobbelt så dyr som nest dyreste konkurrent. - Jeg vet fortsatt ikke hvordan tollvesenet klarte å drifte dette for 7 mill og slettest ikke hvordan svenskene klarer det for bare 4 mill. - Jeg vet fortsatt ikke hva det nye registeret inneholder som kvalifisterer til navnet "sikkerhetsregister". - Jeg vet forsatt ikke hvilken gevinst JEG oppnår med å være registrert. Så til det jeg vet. Det jeg vet er at mitt selskap - Gjensidige - ikke krever at jeg skal være registrert i et frivillig register for at de skal kunne selge meg forsikring. Sikkert synd for de utenlanske som stod klar til å ta et stort jafs av forsikringspotten. Akkurat nå er jeg i den situasjon at jeg ikke kan se EN ENESTE GOD GRUNN til å være registrert. Selv ikke NSSR kan tydeligvis klare å gi meg en grunn. Inntil noe annet fremkommer, stoler jeg på lappen i frontruta av båten som forteller hvilket telefonnummer en vennlig sjel kan ringe hvis båten sliter seg, springer lekk, er utsatt for hærverk eller noe annet. Nummerskilt i stede? Det tar mye lenger tid å spore meg opp den veien. Er det slik at vi nå har et register som ingen kan se noe positivt i og som koster 50 millioner skattekroner i året? Det kan da ikke være tilfelle? Gi meg en god grunn for å klistre 2 teipbiter på skroget. Noen av dere 4314 medlemmer på denne siten burde da kunne svare på et så enkelt spørsmål? Lotus Det er nå gått en tid siden Lotus stilte en rekke fornuftige spørsmål, uten at redegjørelse fra redningsselskapet er kommet, kan vi håpe på svar snart Ingvar ?? Som du sikkert skjønner, er der en del uro ute og går, samt at dette kan i verste fall redusere tillit til redningsselskapet. Men det som enda verre er, er at tilliten reduseres vesentlig av at man ikke får svar på det man lurer på, der er tross alt mange medlemmer her ..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.