Frivakten Startet 21.Juni.2011 Del på Facebook Startet 21.Juni.2011 Nå har jeg båtplass-googlet meg til en skiveprolaps om koblingskjemaer og er ikke blitt noe mer opplyst, tvertimot: Hvor skal disse kontaktene til? Har den en kontakt til W/turteller? Skal skifte ut ledningsnettet, hvilken dim. anbefales? Den løse ledningen som kommer innenfra dynamoen har en flatkontakt inni en plasthette, hva er den kontakten til? I forbindelse med googlingen om dette, kom jeg over en påstand: Turtelleren er koblet til ladingen på bilen. Dermed mister du turtelleren når ladingen uteblir. Er det riktig? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
DieselDahl Svart 21.Juni.2011 Del på Facebook Svart 21.Juni.2011 Hvis du har bensinmotor kommer turtallssignalet fra minus på coil. På dieselmotorer brukes enten W på dynamoen eller egen giver. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 21.Juni.2011 Del på Facebook Svart 21.Juni.2011 Plussen i midten er til støykondensator, D+ er til ladelampe, B+ er til + batteri og den løse ledningen tipper jeg er fra spole på stator som gir deg W til turteller. Hadde vært greit med et bilde her. - batteri tar du fra gods på dynamo. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Fjellmatros Svart 21.Juni.2011 Del på Facebook Svart 21.Juni.2011 Når du skal dimensjonere tversnitt på ledninger for 12v så kan du bruke samme dimensjonering som for 230v. Lengdene blir ikke så lange i en båt at spenningsfall blir av betydning ved disse tversnitt. 10 ampere sikring = 1.5mm2 - 120 watt 15/16 ampere sikring = 2.5mm2 - 180/192 watt 20 ampere sikring = 4mm2 - 240 watt Fra dynamo til batteri bør du ikke bruke mindre enn 16mm2 hvis du har 60A dynamo, 25mm2 hvis du har større. Ledninger bør også være fortinnet, så slipper du oksydering av kobberet i koblingspunkt. Eventuelt kan du fortinne selv. Bartesam har forklart koblinger på dynamo Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 21.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2011 Takk for gode forklaringer. Her er bilde Bartesam. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
index Svart 21.Juni.2011 Del på Facebook Svart 21.Juni.2011 Du må til med en mye kraftigere ledning på B+! Minimum 12 kvadrat, men gjerne 16 eller 25... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bartesam Svart 21.Juni.2011 Del på Facebook Svart 21.Juni.2011 (redigert) Fra B+ og B- brukte jeg 16 mm2 rett til batteriene. Går bra med strøm der hvis batteriene er nedkjørte... Ser av bildet her at det er eldre type som er beregnet for stikkerhus med to brede stikkerkabelsko og en smal for ladelampe i stedet for øyekabelsko. Øyekabelskoen er B- Redigert 21.Juni.2011 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.