Jump to content

Ny dynamo. Hva er disse kontaktene til ?

Frivakten

Recommended Posts

dynamo3.jpg

Nå har jeg båtplass-googlet meg til en skiveprolaps om koblingskjemaer og er ikke blitt noe mer opplyst, tvertimot:

Hvor skal disse kontaktene til? Har den en kontakt til W/turteller? Skal skifte ut ledningsnettet, hvilken dim. anbefales?

Den løse ledningen som kommer innenfra dynamoen har en flatkontakt inni en plasthette, hva er den kontakten til?

I forbindelse med googlingen om dette, kom jeg over en påstand:

Turtelleren er koblet til ladingen på bilen. Dermed mister du turtelleren når ladingen uteblir. Er det riktig?

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Når du skal dimensjonere tversnitt på ledninger for 12v så kan du bruke samme dimensjonering som for 230v.

Lengdene blir ikke så lange i en båt at spenningsfall blir av betydning ved disse tversnitt.

10 ampere sikring = 1.5mm2 - 120 watt

15/16 ampere sikring = 2.5mm2 - 180/192 watt

20 ampere sikring = 4mm2 - 240 watt

Fra dynamo til batteri bør du ikke bruke mindre enn 16mm2 hvis du har 60A dynamo, 25mm2 hvis du har større.

Ledninger bør også være fortinnet, så slipper du oksydering av kobberet i koblingspunkt. Eventuelt kan du fortinne selv.

Bartesam har forklart koblinger på dynamo :thumbsup:

Fra B+ og B- brukte jeg 16 mm2 rett til batteriene. Går bra med strøm der hvis batteriene er nedkjørte... Ser av bildet her at det er eldre type som er beregnet for stikkerhus med to brede stikkerkabelsko og en smal for ladelampe i stedet for øyekabelsko. Øyekabelskoen er B- :smiley:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...