PIPaulsen Startet 22.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2011 Jeg driver med slektsgranskning, og har funnet ut at min Oldefar forsvant i et skipsforlis. Jeg har funnet litt informasjon om skipet, men skulle gjerne hatt mer. Aller mest skulle jeg ønske meg et bilde av skipet, men når har jeg trålt internett og det virker som om jeg er fastlåst. Legger ut litt av informasjonen jeg har funnet, og håper at noen kanskje vet hvor jeg kan finne mer. Jern-D/S FRAM (HSTL) Bygd av Schiffswerft von Henry Koch, Lübeck (# 13) 536 brt, 305 nrt 159.8 x 25.8 x 12.8 2cyl.Comp. (AG für Eissengiesserei & Masch.fabrikation, Berlin), 48 NHK, 240 iHK, 8 ¼ kn. 1884: Okt.: Levert som FRAM for Brødrene Torvildsen, Tvedestrand 1893: Overført til A/S D/S Fram (Br. Torvildsen), Tvedestrand 1900: Solgt til D/S A/S Fram (O. Waage), Kopervik 1914: 10.12.: Forlot Hull for Dieppe med kull og koks og forsvant med hele besetningen, 12 mann. Håper noen kan gi meg noen pekepinner på hvordan jeg kan få tak i mer info, mannskapslister, bilder m.m. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen PIP Link to post
PIPaulsen Svart 22.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2011 Jeg har også funnet ut at en livbåt ble funnet i nærheten av Jæren i Mars 1915. Om noen kjenner mer til dette hadde det også vært veldig interessant. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen PIP Link to post
Rohauge Svart 22.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2011 Har den forlist langs norskekysten tipper jeg Erik Bakkevik er rette karen. Eller muligens han har skrevet om den i en av sine bøker ? http://www.skipsforlis.no/ Sitér dette innlegget Link to post
PIPaulsen Svart 22.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2011 Vi vet jo ikke sikkert hvor den har forlist for å være ærlig. den forlot Hull i England i retning Dieppe Frankrike, og ble aldri siden sett. Det er spekulert i om den ble torpedert eller gikk på en mine. Iogmed at ingen vet hvor den gikk ned er det ingen dokumentasjon på forliset og vraket. Jeg er mer på jakt etter informasjon om båten, mannskapet og evt. andre ting jeg skulle kunne få forvite meg på :) Aller helst ønsker jeg meg et bilde av båten, som da var eid av et lokalt Koperviks rederi. Jeg har imidlertid brukt opp min fantasi på hvor jeg skal lete, og søker derfor tips her inne. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen PIP Link to post
CSL Svart 22.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2011 Fant dette MEN det står 1915 (?) på fotoet. Fant det på denne siden, mulig du kan få noe mer info derfra. Tror ikke det er den båten, men lette noen minutter og fant det (leter videre, er jo litt artig). Står noe om selskapet H. M. Wrangell & Co. A/S, så er vel neppe den D/S Fram du leter etter dessverre. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
PIPaulsen Svart 22.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2011 Hei, takk for svar. Har også funnet det bildet, og dessverre er det en annen "Fram". Det står imidlertid noe om den fram jeg er på jakt etter litt under bildet på samme websiden. Dessverre er det ikke noe mer informasjon der enn at båten gikk ned med 12 manns besetning og at en livbåt ble funnet på jæren i 1915. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen PIP Link to post
bliss X Svart 22.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2011 Hei Har du prøvd Sjøfartsmuseet? De har etter det jeg hørt en ganske stort bibliotek med saker og ting. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 22.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2011 (redigert) Her står forliset omtalt: http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=forlis1&sideid=403&storleik= Videre i samme link side 80 og 81 ... Redigert 22.Juni.2011 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PIPaulsen Svart 22.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2011 Tusen takk for spennende informasjon. Da er det bare å håpe på at noen vet hvor jeg skal få lokalisert bilder :) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen PIP Link to post
mons Svart 24.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2011 Hør med Erling Skjold i Norsk Skipsvrakarkiv. Han har noen tusen båter i registeret og svært mange bilder. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Kalle74 Svart 24.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2011 Hei Jeg har sendt informasjonen videre til min far, han har gravd frem veldig mye informasjon opp igjennom om båter fra Tvedestrandsdistriktet. Han skulle ta en kikk i arkivene sine en dag det er dårlig vær. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
PIPaulsen Svart 25.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 Takker alle for den hjelp jeg kan få. Vår sønn er blitt oppkalt etter min oldefar også, så det ville jo vært fint for ham å vite historien om personen han ble oppkalt etter når han blir voksen. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen PIP Link to post
Boknaflu Svart 17.August.2014 Link til dette innlegget Svart 17.August.2014 Her er et bilde av Ds Fram . Eget foto Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 17.August.2014 Link til dette innlegget Svart 17.August.2014 Jeg håper at du har forsøkt våre venner i Norsk Skipsfartshistorisk Selskap? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.