Jump to content

Hvordan få av girhus Mercury 35 1985 mod.? (viste seg å være 1969)


thekusk

Recommended Posts

Hei! :flag_bp:

Har problem med og demontere undervannshuset på min Mercury 35 (2.cyl.) 1985 mod. S.Nr. 943-2692.

Alle mutrar er løyst og eg får undervannshuset ned 6mm, men så er det stopp.

Rekna med at det er girstaget som heng, men eg finner ingen splinter eller mutrar som gjør at eg får staget fritt :headbang:

Legg ut nokon bilder ihåp om at det sitter nokon med kunnskap om dette:

 

img_1867.jpg

 

Som dåkke ser kan ikkje øvre delen av staget løysast.

 

img_1866.jpg

 

I det hullet som er avmerka kan eg sjå rett inn på girvekslaren men med liten muligheit for og gjere noko.

 

img_1865.jpg

 

Blir meget takknemleg for all hjelp! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

min Mercury 35 (2.cyl.) 1985 mod. S.Nr. 943-2692.

Er du helt sikker på årsmodellen ?? , det nummeret du har der er kun et støpe nummer, på blokka ?

 

img_1866.jpg

Logoen en her kan se i støpen på blokka ble brukt siste gang i 1970 ( etter at Carl K solgte Mercury ble "Kiekhaefer" fjernet ifra logoene fra og med 1971... ).

 

Så enten er motoren bittelitt eldre en 1985 eller så har Mercury bruk samme støpe form som ble bruk før 1970 ( 1970 blokk støpt i 1985 ?? ..).

 

Men for å svare på spørsmålet ditt :smiley: ...

Er ALLE bolter/muttere nede ved girhuset fjernet ?? ( 2 muttere på side + 2 muttere over propell ?? ).

Girstagene skal gli ifra hverandre ( spilnes ), er ingen ting eller som fester denne .

 

Et problem på endel av disse motorene er rust på gir og driv aksling, dette kan muligens forklare problemet ?

 

Et par kubein eller lignende inne i sprekken på hver sin side av drivakslingen kan hjelpe, bryt forsiktig IKKE slå...

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for raskt svar Droll! :smiley:

 

Skal eg være heilt ærleg så var eg ikkje sikker på årsmodellen, men sidan nummeret stempla i blokka var det einaste eg fant og det stemte overens med nummeret fra denne tabellen så tok eg det for go fisk :crazy:

Effetkt:---Modell:----Cyl:-----S.nr fra:------S.nr til:------år:-----land:

35----------35-------2-cyl-------9420456-----9439290-----1985----Belgium

 

Kan sende deg nokon fleire bilder av motoren vist du vil hjelpe meg og fastslå årstallet? :smiley:

 

Tilbake til problemet:

Alle mutrar er løyst.

Det slo meg at det kun var fastrusting som var problemet, har prøvd og bende uten hell.

Undervannshuset detter ned 6mm uten motstand men så er det bomm stopp, virker litt løye at det kan være rust då?

Redigert av thekusk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det slo meg at det kun var fastrusting som var problemet, har prøvd og bende uten hell.

Undervannshuset detter ned 6mm uten motstand men så er det bomm stopp, virker litt løye at det kan være rust då?

 

6 mm kan stemme med opp/ned slarken som er på girakslingen ned i girhuset ...

 

 

merc_35_gir.jpg

Altså... nr 44 som presses opp i nr 46 ??

 

Nr 44 er en slik en...

images_mer_5642.jpg

 

Hvis nedre aksling sitter godt vil antagelig nr 44 gi etter og du kan dra akslingen ut av girhuset, egentlig ikke noe stort problem hadde det ikke vært for a selve sjalte kammen antagelig vil løsne og dette ned i girhuset ( girhuset MÅ da åpnes... )

Er du heldig løsner eventuell rust og delene deles som tiltenkt ifra fabrikk.

 

Et alternativ kan være å skjære av akslingen for så sveise den sammen senere ??

Hvis du kan komme til med gassflamme kunne det kanskje hjelpe ??, varme stålet i akslingen men IKKE aluminiumen i selve girhuset ( må antagelig bytte en simmring senere men det er ikke noe problem .)

 

Noen mulighet til å sjekk ca hvor det sitter ?, sitter den helt fremme veg girakslingen er muligheten stor for at den er synderen ...

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Takk for nok eit svar Droll! :smiley:

 

Du hadde heilt rett, slarken kom fra girakslingen ned i girhuset...

Men med ingen muligheit for og varme eller kappe av staget så var løysinga småkakking, forsiktig bending med brekkjern, rustløysar og tolmodigheit.

Tilslutt glapp rusten på splines til girstaget og eg fekk av undervannshuset. :smiley:

 

img_1925.jpg

 

Hjarteleg takk for alle hjelp! Blir nok ikkje siste gang eg har spørsmål ang. denne mercuryen, skal gjennomgå full overhaling, innvending og ut. :yesnod:

Det kjem nok ein prosjekt tråd snart!

 

Men tilbake til det ukjente årstallet, ser at "Kiekhaefer" logoen går igjen overalt på motoren og deksel.

 

Her er nokon bilder:

 

img_1894.jpg

 

img_1906.jpg

 

Nokon som har ide om årstall?

Link to post
Share on other sites

Takk for nok eit svar Droll! :smiley:

 

Nokon som har ide om årstall?

 

:thumbsup:

 

1968 ...

 


  •  
  • Rød farven tilsier rundt 1968 > 1971
  • Mercury hadde 35hk iblandt modellene i 1968 og 1969
  • 1968 modellen hadde "Merc 350" over front logoen ( den med Kiekhaefer Mercury )
  • 1969 modellen hadde " Lightning Ignition " over front logoen.
  • 1968 modellen hadde "35 hp" skrevet med hvite bokstaver imot sort bakgrunn på "skjørtet".
  • 1969 modellen hadde "35 HP Twin" skrevet med hvite bokstaver imot rød bakgrunn på "skjørtet".

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...