guddal Startet 22.Juni.2011 Del på Facebook Startet 22.Juni.2011 (redigert) Har bodd noen år i Bodø, men nå flytter vi til Sandefjord neste måned. Sist uke startet vi på flyttinga av båten, som jo var viktig å få med seg! Jeg jobber turnus ei uke på og ei av, så denne uka brukte vi 5 dager på å gå til Bergen. Der ligger båten og madammen i Vågen, mens jeg er på jobb i Bodø igjen nå. Neste uke går vi med den til Sandefjord. Vi var maks heldige med været, som kanskje noen har sett på Hurtigruteprogrammet på tv..... 18c og svak vind da vi gikk fra Bodø, og mer eller mindre flat sjø innaskjærs nedover. Over Folda sør for Rørvik var det 1 meter dønninger, mens Hustadvika hadde kanskje 1,5m og rundt Stadt var det omtrent 2m. Vi marsjet jevnt på 25 knop hele veien, unntatt rundt Stadt, der vi gikk i 22kn gjennom dønningene. Første dagen til Brønnøysund, 5,5t, 135nm. Andre dagen til Kristiansund, 8t, 195nm. Hadde egentlig tenkt å stoppe i Ørlandet-området, men føret var så fint og vi var så godt i gang. Kunne heller slappe av 2 netter i Kristiansund, der vi nøyt været, sol og 22c fredagen. Startet kl8 lørdag morgen mot Florø, ville komme oss rundt Stadt tidlig på dagen, var meldt vindøkning utover dagen. Ved Stadt var det svak vind, men likevel 2m bølger. Vi var enige om at liten kuling der ute ikke hadde vært fullt så artig! Men uansett, etter å ha stampet oss ut mot neset i en halv time, helt ensomme på havet, møter vi to stykker i en liten 16fots åpen båt, de sitter og fisker i dønningene. Om vi hadde vært litt halvveis anspente til da, så forsvant den følelsen i alle fall :) Brukte 5,5t til Florø, der vi overnattet og besøkte kjente. Søndag gikk vi til Bergen, 3,5t. Bodø-Bergen 540nm, ca 22,5t gange. En fantastisk tur som sikkert ikke blir gjentatt. Har vel brukt en 11-12 tusen kr i diesel til nå. Bergen-Sandefjord blir vel "barnemat" mot det havstykket vi har gått, selv om vi slapp utrolig billig unna vær og vind. Neste evt "kritiske" strekk blir vel rundt Jæren/Lista. Her følger en del bilder....... Forlater Bodø Brønnøysund Torghatten Møtte Hurtigruten over Folda Kristiansund https://baatplassen.no/bildearkiv/29/29717/imag0473_small.jpg I fjorden på vei ned mot Ålesund På vei ut mot Stadthavet Rundt Stadt Redigert 22.Juni.2011 av guddal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jsw Svart 22.Juni.2011 Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 For en tur! Og drømmevær tydeligis. Omtrent som da jeg og madamen i mai i fjor tok båten vår fra Hitra til Moss. Tok det pent, marsjet på rundt 20+ knop stort sett hele veien, brukte 10 dager. Slike sjangser får en normalt bare en gang - da gjelder det å ta godt vare på mulighetene. Gled deg til siste stykket også - mye fint å oppleve, selv om Jæren og Stavern - Tjøme var de "verste" partiene mht sjø for oss. Lykke til videre Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
Tom Rør Svart 22.Juni.2011 Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 Flotte bilder! Kom med flere underveis ! Jeg går selv med planer om å frakte båten opp til Bodøområdet neste sommer, for å kjøre hjem til oslo derfra! Det blir århundrets båttur vil jeg tro! Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 23.Juni.2011 Del på Facebook Svart 23.Juni.2011 Hwerlig tur. Jatakk, flere bilder.... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Juni.2011 Del på Facebook Svart 24.Juni.2011 flotte bilder! Bilde nr 2: Kunna i forgrunnen nr 3 er vel Fugløy? slett ikke alltid det er like stille i det området der, spesielt rundt Kunna , det som lokalt kalles "rundt Rota" kan det fort være litt humpete.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Renita Svart 24.Juni.2011 Del på Facebook Svart 24.Juni.2011 Flotte bilder fra en fantastisk tur! Takk for at du deler Mvh Renita Sitér dette innlegget Link to post
guddal Svart 7.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 Kom fram til Sandefjord tirsdag i et nydelig vær. Jeg var litt tøff og skrev at Bergen-Sandefjord ble bare "barnemat" mot Bodø-Bergen, men der tok jeg feil! Fra Bodø hadde vi knall vær, men da vi startet opp i Bergen 10 dager senere øsregnet det. Gikk til Rosendal første dagen for å besøke familie. Dagen etter startet vi mot sør, hadde halveis plan om å gå til Egersund eller Farsund den torsdagen. Var meldt liten kuling, med økning fredagen, så vi håpte å komme oss lengst mulig. Men etter 4t stamping gikk vi inn og la oss i Tananger (Sola). Kuling og grov sjø ved Sletta (nord for Haugesund) og Boknafjorden. Ble slitne, og det begynte å bli kveld også, så det var deilig å legge seg i gjestehavna i Tananger. Sol og fint fredag, men økt vind, og fine meldinger for lørdagen, så da var det bare å slappe av der to netter. Flott havn, 100kr for leige. Lørdag morgen gikk vi ut. Svak vind, men store dønninger rundt Jæren, rundt 4 meter. Vi lurte på hvordan det hadde vært å gå dagen før.... Marsjet i 20 knop, dvs sleit oss opp med-sjøen i 17-18, og surfet ned på fremsiden i 22-23 ;) Stoppet i Farsund for bunkring. Kjempeflott havn, gratis leie. Etter vi hadde ruslet rundt i byen, lå det fersk avis og nystekte smultringer på båten vår! Fortsatte rundt Lista og Lindesnes og gikk til Kristiansand. Der kostet det 260kr å ligge, litt av en overgang! Søndag morgen gikk vi til Grimstad, gjennom Blindleia. La oss til anker ved Maløya, 24c og 22c i sjøen. Sørlandet slik det skal være :) Inn til byen på kvelden for å møte kjente. Mandag gikk vi til Bryllupsholmen, ved vestre utløp av Nidelva, besøkte kjente på hytte. Stoppet i Arendal og shoppet litt, før vi gikk Sørlandsleia halvveis gjennom, og smatt ut ved Kilsundet, hadde vel 20cm å gå på under brua. Flatt på sjøen så vi gikk utaskjærs til Risør på kvelden. Tirsdag ettermiddag gikk vi fra Risør, og da ble vi brått utålmodige etter å komme fram! Gikk rett utaskjærs og tok peiling strake veien mot Svenner, omtrent. Utenfor Jomfruland. Flat og fin sjø, men tåke rundt Tvistein, så vi fikk testet radaren også. 1t50min så var vi i Sandefjord. En fantastisk tur Fra Bodø til Sandefjord, med alt av kystlandskap, og omtrent alt av vær og sjø. Windy'en fikk vist hva den duger til! 892nm, 38t gange, 1740 l diesel. Jarle Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 7.Juli.2011 Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 Håper på flere bilder Jarle og velkommen til Vestfold og Sandefjord......... Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 7.Juli.2011 Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 (redigert) Snitt på 45 lit pr t. Og 1,95 l pr nm. Ikke så galt det? Ellers en flott reiseskildring. Redigert 7.Juli.2011 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.