Jump to content

Norge --> Danmark --> Norge i 16 fots åpen båt?

TlMON

Recommended Posts

God eller dårlig idé? :P

Om jeg skal, så tenkte jeg å ta med:

-Nok bensin

-Verktøy

-Nok ferskvann (sånn i tilfelle)

-Klær, redningsvest osv.

-Nødraketter og pulverapparat finnes i båten

-GPS

Bør jeg skaffe satelittelefon eller radio?

Hvor stor fart kan jeg regne med å kunne holde? (Ja, avhengig av vær, bølger, osv, men sånn ca?)

Om jeg kan holde 15-20 knop så går det vel på en dag. Er vel den farta danskebåten har ca.

Anbefaler en prøvetur først, kjør godt utenfor kysten 10-15 mil ut. Prøv så å kjøre en times tid i 20 knop mens du KUN bruker kompasset som referanse/ holde kursen.

Synest du dette er helt topp, og ønsker deg 7-8 timer lengre kjøring- god tur.

Om jeg kan holde 15-20 knop så går det vel på en dag. Er vel den farta danskebåten har ca.

Om dette reflekterer kunnskapen din om dette, så anbefaler jeg deg å få myyyye mer erfaring før du legger ut på Danmarkstur i en 16 fot båt !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Du bør i det minste ha sørget for at værvarselet melder stabilt høyytrykk en uke eller mer. Med lite eller ingen vind. Med så liten åpen båt bør du strengt tatt ha full survivalsuit med, for prosjektet er i utgangspunktet galskap. Hvis du uforvarende kommer opp i trøbbel så sitter uaktsomhetspåstanden løst hos de som evt. må berge deg. Da kan du srisikere å få regninga for hele aksjonen. Mitt råd er : ta båten på henger og reis med ferga fra Larvik. Så kan du tøffe rundt der nede uten å ha riskert livet.

Kjør over på en fin sommer natt med flatt hav og god værmelding. Gjort det noen ganger, og turen er flott. Ta med en fastmontert vhf og en handholdt, mobilen virker ikke uti fjorden der.

Reis ikke alene. Og tenk godt igjennom hva du gjør om det går noe galt, kan du reparere noe der ute i bølgene? Klarer du og fylle tanken med reservekanner i litt sjø? Går strøm og vind mot Sverige eller mot Nordsjøen? Og pass deg for store skip, de viker ikke for deg.

God tur.

Livet er for kort for sightsing.

Prøv så å kjøre en times tid i 20 knop mens du KUN bruker kompasset som referanse/ holde kursen.

Nå skal ikke jeg henge meg opp i om dette er en god eller dårlig idé, men akkurat hvorfor kun kompass? Er det ikke enklere med gps?

Dette er jo galskap! Og jeg ønsker deg selvsagt lykke til. :-)

Men: Her er det ikke rom for slurv ved forberedelse for turen.

Flere av skribentene i tråden din har kommet med gode råd allerede, ta disse rådene på alvor.

GPS er jeg sikker på at du skal ha med, men tren med kompass godt utasjærs der du bor. Selv om dette

kan bli en fantastisk tur med havblikk og solskinn, så må du ta utganspunkt i worst case scenario i

dårlig vær.

Har du tilgang på en overlevningsdrakt, så ta den med. Kjøp også stropper som gjør at du blir

forhindret fra å bli skyllet overbord av en bråttsjø eller lignende. En kniv i slire er et muste for

å kunne skjære seg fri om båten kantrer og du selv siter fast i tau etc. Følg med på værmeldingene

fra kystradiostasjonene. Snacks og cola bør jeg vel ikke nevne. hehehe.

Og det viktigste av alt: Ta med kamera og lag en tråd om turen. Tips gjerne redningsselskapet om

turen.

Lykke til med en flott tur!

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Kan ikke annet enn å fraråde deg å dra over Skagerak i en så liten og i tillegg åpen båt. Det kan selvfølgelig gå bra, men blir du overrasket av bare litt dårlig vær kan du risikere at en bølge velter båten din eller fyller den med vann.

Når du ikke engang vet hvor langt det er over, eller om du bør ha med deg radio, så tør jeg påstå at du tar en sjanse ved å legge ut på turen.

Redigert av bc45 (see edit history)

Hmm, burde vel vært min. 22 fot med dyp V-bunn.

Start utaskjærs først og se hvilken fart du kan holde i litt sjø.

Det er vel ikke særlig fort med 16 fot?

Men. Hva består det artige i å bakse rundt på langstrakt hav med så liten båt?

For en 16 foter er det "alltid" litt ruskete sjø utenskjærs, poenget mitt med å trene på å kjøre etter kompass( eller GPS) som eneste referansepungt er at dette er vanskelig i småruskete sjø i 20 knop.

Blir sjøen høy er det veldig vanskelig da båten må kjøres for å ta bølgene på en grei måte samtidig som man skal holde nogenlunde kurs.Prøv selv.

Man bør også ha skikkelig varslingsutsyr når man går over slike strekk. Hvis man ikke får varslet og i værste fall havner i vannet 40 mil i fra land så er det nærmest det samme om man har rednigsvest eller blylodd på seg...

Er det stille og alt går bra kan man sikkert padle over i en isoporkasse, poenget mitt er at hvis man skal gå over til Dannmark i en så liten båt må men være klar over risiko og vite hva man gjør.

Som andre her har skrevet så MÅ forberedelsene være gode. Hos Dmi.dk kan du sjekke været i Skagerak. Bruker selv dette før jeg tar turen over. Selv om det er flott vær hjemme på Sørlandet med lite vind og flatt hav så kan det være mye vind og stor/grov sjø i Skagerak/Danmark.

Minste båten jeg har vært over i var en Draco 2300, noe som ikke var noe problem. Men før jeg dro over hadde jeg akkurat kjørt samme distansen (80Nm) langs kysten (Moss - Tvedestrand) for og sjekke at båten/motoren ville klare det.

Hvis motoren din er god nok og været er bra nok er det ikke noe problem, MEN været kan forandre seg fort. Det vil også gå mye mere bensin hvis det blir litt sjø og du må jobbe med gassen i forhold til havblikk. I Skagen kan du ikke fylle bensin i havna (kun diesel) så da må du låne en tralle og spasere opp til Q8 stasjonen som ligger i søndre enden av Vestre Strandvej med bensinkannene dine. Det er heller ikke lov og fylle bensin på båten andre plasser en ved diesel pumpen på enden av piren ved havnekontoret.

Ser at du bor i Arendal så da er det ca. 80nm inn til Skagen, kjører du i 20knop så bruker du ca. 4 timer.

Når du kommer over mot Skagen så er det stor trafikk, alle båter som skal inn i Østersjøen, til Polen, Tyskland osv. passerer og runder ved Skagen.

Husk også at kommer det tåke så ser du ikke båttrafikken på GPS, noe som kan være særdeles farlig.

Tenk deg nøye om før du evt. setter avgårde. Gjør du det, så gi beskjed til noen når du reiser og gi beskjed når du kommer frem.

Redigert av Kalle74 (see edit history)

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Takker for alle svar!

Mulig jeg utsetter turen til jeg har skaffet meg en større båt. Men skal ta en prøvetur utaskjærs og se før jeg bestemmer meg :)

Har sett på en del eldre cabincruisere, noen som vet hvor stor båt man bør satse på, om man skal ha en som går greit i sjøen utaskjærs?

Har sett på en del eldre cabincruisere, noen som vet hvor stor båt man bør satse på, om man skal ha en som går greit i sjøen utaskjærs?

Vet om en som har kjørt en del turer ifra Grimstad med en Master Miami 670 til Danmark uten problemer, Men kanskje den båten blir får dyrt igjen?

Takker for alle svar!Mulig jeg utsetter turen til jeg har skaffet meg en større båt.

Meget fornuftig å utsette dette. Nordsjøen/skagerakk er som du sikkert har skjønt ikke bare å bare og krysse i en liten, åpen båt. Selv har jeg en seilbåt som ville ha tålt turen, og kommer derfor kanskje til å ta en tur over, men da i kortesje med andre båter. Da har man sikkerhet om været skulle finne på å bli noe annet enn varslet. Det skjer fort på åpent hav. Det er også pga været at jeg lenger oppe i tråden nevner at du hele tiden må være forberedt på det værste, slik at man mentalt er i bedre stand til å mestre åpent hav og tung sjø

Du har ikke vurdert en brukt seilbåt istedenfor en gammel cabincruiser? En brukt Albin Vega på en 26 fot er å anbefale i så måte. Slike båter som forutnevnte Albin kan du gå til Grønnland med ( Jarle Andhøys første Berzerk-skute var en Albin Vega.)

Jeg har gått over skagerakk mange ganger, men ikke i fritidsbåt enda. Det er forskjell på disse to tingene fritidsbåt/ båt som er ment å krysse åpent hav. Min eventyrlyst er pr i dag større enn mine egne kunnskaper om fritidsbåt på åpent hav, noe jeg også skjønner at er tilfellet med deg også. Tenk til enhver tid safety first, og det er ingen skam å ombestemme seg. Om jeg var deg, ville jeg kanskje laget en egen tråd om det å forberede seg til å krysse åpent hav, og tilby der dine tjenester som mannskap hos de som hadde hatt behov for en entusiast som deg slik at du kan bli kjent med elementene vind og hav i tryggere former enn solo-tur i åpen, liten båt.

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Hilsen Arne.

Dette er jo ikke seriøst. Ingen grunn til å reflektere mer over det.

Det er ikke seriøst fordi du har bestemt det?

Dette tar jeg på blodig alvor, og bestemmer det selv :flag_bp:

Hilsen Arne.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...