Jump to content

Norge --> Danmark --> Norge i 16 fots åpen båt?

TlMON

Recommended Posts

Er det ikke enklere med gps?

Kompass er nødvendig. Litt sjøsprut eller regnvann på GPS'en så virker den jo ikke.

Det er ikke enkelt å lese sjøkart og holde kompassretning i liten båt i mye sjø.

Jeg synes båten er for liten, og at den definitivt ikke er egnet for kjøring på havet. Synes du skal se litt på mindre seilbåter slik som anbefalt ovenfor.

En slik tur vil gå helt utmerket, forutsatt at ingenting uforutsett skjer. Det blir litt som å spørre om det går an å gå Finse til Krækkja kun iført joggesko, speedo og badehette.

Selvsagt går det det bra om det er knallvær og høysommer, men ved det minste avvik er det garantert katastrofe.

Har hatt båt i 19 år, og har vokst opp med båt og skjærgård. Har likevel vært lite utaskjærs, og trengte noen innspill angående risikovurdering ved å ferdes på åpent hav i en liten båt. Har fått mange flotte innspill og gode råd, så takk for det! :) Men blir litt provosert av de to som har kalt meg useriøs, antatt at jeg bare skal over for å smugle og bedt meg ta danskebåten.. Men nok om det.

Seilbåt var et bra forslag, har igrunn bare sett bort fra det, siden jeg har liten erfaring med seilbåt. Men må man ikke være ganske mange for å seile en sånn? Mener å huske at vi måtte være to for å seile båten til en jeg kjenner, og den var ikke veldig stor.

Ser at det nevnes båter på 22-23 fot som minimum for å ferdes på åpent hav. De fleste cabincruisere er vel på den størrelsen og oppover, så regner med at disse går greit i sjøen. De er vel, i motsetning til min, båter som er ment å ferdes på åpent hav :)

Vet godt at Nokia'n ikke funker langt ute på havet, men er det noen som har erfaring med satelittelefon? Eller er det VHF som gjelder? (Har aldri hatt noen av delene.)

Vet godt at Nokia'n ikke funker langt ute på havet, men er det noen som har erfaring med satelittelefon? Eller er det VHF som gjelder? (Har aldri hatt noen av delene.)

VHF gir deg dekning for kontakt med kyststasjoner i hele det området som er aktuelt for en slik tur, ihvertfall om antenna er i en mast noen meter over vannflata.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

• 2 år senere...

Nå er det blitt rodd båter på den strekninger i et par hundre år, så om man ikke på død og liv skal ha 15-20 knop, er det bare å bunkre mat og drikke for en langtur og hive seg i det, men uten å være forberedt på stiv kuling og bølger høyere enn båten er lang, er nok dette noe man fort kan angre på.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

En bekjent fra Spydeberg tok turen fra Skjeberkilen til Skagen i en 16-fot Yamarin med 115 hk for 3 år siden. Han sa det gikk relativt greit, men du kan glemme alt annen navigasjonsutstyr enn en stor fastmontert plotter. Den må festes veldig godt. Hans lille Garmin ble for liten å følge med på når bølgene slo. Han klarte ikke kjøre, pluss å justere kurs etter plotteren. Han holdt på å misse på Skagen. Det er alltid dønninger der på grunn av sandbankene. Du (og kroppen) skal tåle ganske mye sjø !! Dette gjør man jo med livet som innsats, men nå er det jo masse folk gjør med livet som innsats også, da..

Har hatt båt i 19 år, og har vokst opp med båt og skjærgård. Har likevel vært lite utaskjærs, og trengte noen innspill angående risikovurdering ved å ferdes på åpent hav i en liten båt. Har fått mange flotte innspill og gode råd, så takk for det! :) Men blir litt provosert av de to som har kalt meg useriøs, antatt at jeg bare skal over for å smugle og bedt meg ta danskebåten.. Men nok om det.

Seilbåt var et bra forslag, har igrunn bare sett bort fra det, siden jeg har liten erfaring med seilbåt. Men må man ikke være ganske mange for å seile en sånn? Mener å huske at vi måtte være to for å seile båten til en jeg kjenner, og den var ikke veldig stor.

Ser at det nevnes båter på 22-23 fot som minimum for å ferdes på åpent hav. De fleste cabincruisere er vel på den størrelsen og oppover, så regner med at disse går greit i sjøen. De er vel, i motsetning til min, båter som er ment å ferdes på åpent hav :)

Synes dette er eit friskt innspel eg.Men litt liten båt etter min meining(Ka merke er det?)Det er ikkje sikkert det er båten og utstyret som er begrensninga.Får du dårleg veir så e det du som er begrensninga heilt klart.Du blir så sliten at du ynskjer du skulle vært eit heilt anna sted.Det er det som er farleg.

Har sjølv gått rundt stadten med små farkoster (ikkje under 19 fot)fleire ganger,i dårleg og fint veir.Slitsomt,men artigt hvis du veit ka du driver med.Og det veit du vel etter 19år med båt?

Med helsing Marius

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...