Jump to content

Hvor erfaren bør man være for å krysse havet?

vestover

Recommended Posts

Hei.

Jeg er den heldige eier av en 29fots seilbåt. Bruker den mest til å leike i fjorden, og er ingen erfaren seiler. I det siste har jeg fått meg en del fritid, og lysten om å drapå lengre tokt blir sterkere. Ideer dukker opp igjen og igjen, og jeg lurer litt på hvor vanskelig det vore å feks seile til nord-england eller tyskland? Jeg har ikke mannskap, veit ikke helt hvordan en gjennomförer slikt når en ikke kommer i havn hver natt. Er det bare å sjekke värmeldinga, sjekke VHFen, og heise seil, eller er dette galskap for en begynner? Ikke vet jeg, men håper på noen innspill. Begynner å bli temmelig lei av indre oslofjord...

Du kan fint dra til Tyskland uten noe problem. Ned Svenskekysten og videre østkysten av Danmark. Kjøp deg havnebøker og sjøkart. Les litt på forhånd for eks her på Båtplassen.

Til Nord-England derimot trenger du mere kunnskap. Her blir det å måtte gå over Nordsjøen. Havseilas trenger du en god del erfaring for å takle. Men det er bare å begynne å lese literatur om emne.

Du kan jo begynne med å dra til Tyskland og lese deg opp på havseiling på turen. Så fortsetter du igjennom Kielkanalen ned til Nederland og deretter opp østkysten av England.

Har hørt mange historier om nybegynnere som bare kaster seg ut på og seiler over store hav. Som regel går jo dette bra. Allikevel kan det være en idè å bli med på et havseilas som mannskap, f. eks. over Nordsjøen. Blir du med en erfaren skipper kan du lære mye nyttig som kan komme godt med når du legger ut på egen hånd. Sikkert noen her på Båtplassen som trenger mannskap i sommer :flag_bp:

Redigert av bc45 (see edit history)

Takk!

Noe slikt jeg tenkte, blir strengt med et havseilas over Nordsjøen. Tenkt litt på noe ala ruta via Tyskland nevnt over her, men usikker på hvilken vei jeg skulle tatt tilbake? Litt kjedelig å snu, eller? Noen formening om hvor lang tid jeg ville brukt fra Oslo til Kielkanalen/Nederland?

Alltid vært gira på Nederland. Så lenge jeg slipper å avmontere masta for å kjøre rundt der, er jeg fornøyd!

Oslo-kielkanalen-Nederland kan du klare på ca to uker. Jeg dro den motsatte veien for 3 år siden uten kielkanalen men vest av Danmark og igjennom Limfjorden. På denne turen ble alle nettene tatt i havner. Turen min tok 8 døgn og stort sett bare for motor pga vindstille. Båten gjør 8,5 knop på marsjfart. Reiserute: Vlieland-Borkum-Helgoland-Rømø-Thyborøn-Løgster-Skagen-Lysekil-Norge.

Under siste verdenskrig var det mange som dro over til England eller Færøyene uten annen kjennskap enn den kursen de skulle ha, og de fleste kom over. De som ikke kom over fikk ofte motorproblemer eller storm, pluss at de ble senket av tyskerne. Det er sterke strømmer in mot Shetland men med motorbåt så er ikke det noe problem. Deviasjaon ttrenger du ikke å tenke på, avstanden er for kort til det. Men noe kartkjenskap er ikke å forakte. :thumbsup:

Selv ville jeg ikke nølt ett sekund. Legg ut på en lengre tur der du legger lista så høgt/lavt som du selv føler deg klar for. Folk her inne på BP kan gi deg gode råd og tips, men de kan ikke fortelle deg om du er skikket eller ikke. Det kan du kun gjøre selv.

Her er mine tips:

-Ikke planlegg turen i hjel.

-Ikke slit ut deg selv og manskap med for lange strekk.

-Respekter værmeldingen.

-Kos deg!

Jeg ville vært skeptisk til å krysse Nordsjøen helt alene, av rent praktiske årsaker. I tillegg til at det er et svært værhardt havstykke, så er det også tett trafikert og du må passe på å holde god nok avstand til oljeinstallasjonene. Er du da alene og kommer ut i dårlig vær, vil behovet for søvn før eller senere sette deg ut av spill. Og dette er ikke et farvann du legger deg til å sove i underveis, for å si det sånn...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei.

jeg lurer litt på hvor vanskelig det vore å feks seile til nord-england eller tyskland? Jeg har ikke mannskap, veit ikke helt hvordan en gjennomförer slikt når en ikke kommer i havn hver natt. Er det bare å sjekke värmeldinga, sjekke VHFen, og heise seil, eller er dette galskap for en begynner?

Hvis du ikke har lest den ennå så er det i denne tråden gode tips for deg som seiler alene, og lurer på om du kan gå over hav:

https://baatplassen.no/i/topic/81576-meget-god-bok-om-singlehanded-seiling/page__p__1153060__hl__singlehanded__fromsearch__1#entry1153060

Skal du alene på havet er det viktig å vite hvilke ruter skipsfarten går. Du kan ikke hvile i nærheten av f.eks. Skagen. Og skal du over til England så må du ha folk med. Strekket er for langt (300-350 nm) til at du kan være våken hele veien, og det er alt for mye trafikk på kryss og tvers til at du kan ligge deg til sove.

Jeg kan ikke se at det er komplisert å seile til Danmark, det er kort, ca 60nm, eller ca 10 timer over. Og seiler du ned Svenskekysten er det vel bare å hoppe i det. Det er havner alle steder.

• 2 uker senere...

Tøft, takk for råd! Da legger jeg ut. Eneste jeg lurer på nå, er et fryktelig banalt spørsmål. Har tenkt å ligge i havner om natta. Men hvordan veit man om det er ledig? Ringer dem? VHF? Kjører inn og finner en plass??? Er ikke vant til å reise rundt slik i seilbåt, lettere med en liten plastbåt. Ikke bare å fortøye, liksom...

Du bør ha seilt en del før du skal gå alene over store havstykker. Våre nærmeste havstykker er veldig trafikert, og blunder du med å komme for nær installasjoner så kan du få juridiske problemer. Selv om Nordsjøen er mindre, så er den mer krevende enn å krysse Atlanteren.

På nettet vil du kunne lete opp hjemmesider til eller informasjon om havnene, og det er god kutyme å kalle dem opp i god tid før ankomst. Arbeidskanaler finner du i havneinfo.

Sørg også for at du har dobbelt opp av det meste; 2x autopilot, - GPS, kartplotter og papirkart. Foruten stasjonær VHF bør du også han en bærbar du kan ha i cockpiten så du hører om noen kaller deg opp. Og kommer du i hardt vær er seilene du skal være mest redd for, rev rikelig. Og krok deg fast!!

Jeg har fått 'litt erfaring' i år, Atlanteren fra Kapp Verde til Brasil, og en svipptur til Shetland med MYE vær tilbake :-)

Kan være med deg noen turer på ukes varighet, så skal jeg fortelle deg mer! :sailing: :sailing:

-magne

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...