fletcherwindsor Startet 24.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 24.Juni.2011 Som emnetittelen sier sp lurer jeg på hvor dere andre her på forumet har tilkoblet oljekjøleren, lurer på om jeg skal kople den på saltvann intaket før impellerpumpen, det hadde vært det enkleste men vet ikke hvordan det vil funke i praksis. Mulig oljen blir alt for kald? hvordan er det og bruke termostat på oljefilter adapteret? Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post
camo Svart 25.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 på alle mine tidligere båter(motorer) har oljekjøleren sittet på sjøvannssiden,(sugesiden før sjøvannspumpen) camo. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 Min sitter mellom pumpe og varmeveksler på sjøvannsiden. Men mange (f.eks Lancing Marine) hevder at den bør stå på ferskvannsiden for at ikke oljen skal bli for kald... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Uffe Svart 25.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 På søvandssiden, efter gearoliekøler. (Yanmar 4JH2-TE) Sitér dette innlegget Link to post
dkt850 Svart 25.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 På sjøvannsiden, mellom inntaksfilter og impeller. Sitér dette innlegget Link to post
Uffe Svart 25.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 På søvandssiden, efter gearoliekøler. NEJ, - FØR. Lige efter impellerpumpen og før gearoliekøler og varmeveksler. Sitér dette innlegget Link to post
fletcherwindsor Svart 6.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Akkurat ja, tenkte meg kanskje di fleste hadde den på ferskvann siden jeg.. Men jeg prøver ut saltvann siden først jeg, så for jeg heller bytte om til neste år vis det viser seg att det kjøler for mye! Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post
Roger jo Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 Men jeg prøver ut saltvann siden først jeg, Det gjør du lurt i, en vil ikke ha trykk på vannsiden av oljekjølere, for å unngå å få vann i oljen. De systemene som har trykk på vannsiden har da mye høyere oljetrykk enn vanntrykket. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Scand 7100 Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 Hei jeg hadde en bowman kjøler på min aq271. på sjøvanns siden. den kjølte alt formye. så jeg monterer den etter Reodor felgen metoden. Monterer sjøvanns inntak ved siden av motoren. godt ut til siden (for ikke å forstyrre propell strømen) kobler dette til en kuleventil som jeg har betjeneing ifra førerplass med. sjøvannsfilter. så bovman kjøleren (sarpsborg motor) og gjennom føring over vannlinjen under badeplattform i akterspeil. så ved rolig kjøring og vannsport har jeg tengt å regulere tempen selv til ca 75 c. legges ved att prosektet er under utføring.. Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
Bartesam Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 Mine Forder(Lancing Marine) er kjølt på ferskvannsiden. Giroljekjøleren blir kjølt før varmeveksleren(Bowman) også. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.