Jump to content

Tempmåler beveger seg ikke, hva kan være feil?

M/S AIOLOS

Recommended Posts

Er nok desverre giveren som er gåen ja :rolleyes: Hadde samme problemet med min yanmar 3qm30 hvor måleren ikke funket. Testet måleren ved å koble spenning på med en ca 200ohms motstand. Var liv i den da. Målte motstanden i giveren og den var på 0 så regner med at den er gåen. var også eiret mye. Skal kjøpe en giver av faria siden måleren er en faria på maritim. Dette er måleren min.

dsc00012.jpg

Dette er giveren som kanskje passer hvis jeg ikke trenger overgang da. http://www.maritim.no/elektronikk-navigasjon/instrumenter/faria-givere/faria-giver-vanntemp-1-8-1-pol. Giveren fra maritim har måleområde fra 0-120 grader mens den jeg har tror jeg er 0-100 grader siden måleren viser til 100 grader men har vel ikke så mye å si eller?

Redigert av cheetah (see edit history)

Det er ikke alle givere og instrumenter som passer sammen. Vet at VDO og Wema bruker å passe sammen, men ellers kan det være forskjellig. Koblingen har du vel sjekket og koblingskjema går jeg ut fra fulgte med instrumentene.

Har erfaring med at Wema har personell som har god oversikt over de instrumenter og givere som passer sammen. Om de som selger Faria har det samme vet jeg ikke, men det kan jo være verdt et forsøk.

Givere og instrumenter passe sammen. Hvis du er sikker på de gjør det kan du sjekke noen andre ting. På noen oljetrykkgivere er det en plastskive som skal isolere ledningen slik at den ikke berører godset på giveren.

Er plastskiva montert riktig hvis det var skive med giveren?

Virket de gamle instrumentene før du byttet til nye?

Du sier det ikke er utslag på tempmåler. Regner med det gjelder også når motor er varm eller..?

Hadde det vært motsatt, at tempmåler fløy til topps, og oljetrykk var på 0, ville jeg sagt du hadde dårlig jording til instrumentene, men kan godt hende det er akkurat det som mangler.(litt usikker på det)

Sjekkes enkelt med å koble en ekstraledning fra batteri minus og til instrumentets minuskobling.

Sikker på du ikke har koblet noe feil?

Sånn det er på min måler så er minusen på måleren der bare for å få lys I lyspæren på måleren. Går en ledning fra tenningslåsen der det står I på måleren og en kabel fra giveren og til sense på måleren. Den andre + inngangen på måleren er også til lyspæren. Tror ikke det så mye annet. Får giveren minus via motoren eller?

Alt er Faria, både oje og temp med givere. Enpolte begge givere. Lys er det i begge instrumentene men jord kommer fra batteri via en koblingsskinne for jord. Burde giverne spesifikt jordes for seg selv? Mente i så fall at dette er tillfelle allerede siden de begge går i blokken, eller kanskje pakning til termostathuset er for godt isolert fra blokk pga. pakning? Ja ikke vet jeg :confused:

Giverene jordes i blokken via gjengene, ja. Men selve instrumentene har også jording. Hvis ikke den jordingen er til stede er det giveren som overtar jobben, og dermed får du fullt utslag på instrumentet. Instrumentet kan ha samme jordledning som lyset i instrumentet, men ikke samme + ledning. Da ville i såfall instrumentbelysning være på så lenge tenning er på.

Somsagt, det er bare og prøve med en ledning fra batteri minus og til instrumentets minuskontakt. Den orginale går ofte via hurtigkobling eller lignende og kan ha brudd der.

Det hadde også vært greit å vite om de gamle instrumentene virket, eller kanskje det bare var varsellamper før ??

Redigert av hegra (see edit history)
M/S AIOLOS : Lys er det i begge instrumentene men jord kommer fra batteri via en koblingsskinne for jord.
Tja, hvis andre ting som er koblet til denne skinnen fungerer, burde jo jording til instrumentene også være grei, men sjekk likevel.

M/S AIOLOS : Det er bare varsellamper fra før, disse målerne er montert ute på dekk ved styreposisjonen der.
Ok, men jeg regner med du ikke kobler disse varsellampene inn på de nye giverene sammen med instrumentene. Det kan jeg ikke tenke meg går godt. Varsellamper har en annen type givere.
M/S AIOLOS : Jeg har koblet de til de giverne som allerede er der og hadde jo trodd at noe ville virke.
Går tilbake til første innlegg for om mulig og oppklare dette.

Jeg, og sikkert flere med, gikk ut i fra at det var snakk om givere til instrumenter. Etter hvert ser det jo ut til at det er givere til varsellamper du hadde, og de kan ikke brukes på instrumenter.

Da blir spørsmålet om de nye giverene også er like de gamle?? Er det tilfelle er det ikke så rart om dette ikke virker.

Jo det er givere til instrumenter av typen Faria. Dette med varsellamper kom inn som en del av spørsmålet. De lyser som vanlig når tenning slås på. Her er jo spørsmålet hva jeg har gjort feil ettersom sjemaet er fulgt,. Kan det rett og slett være at det ikke går å koble disse instrumentene på giver da det allerede er en ledning fra kabelstokk som endelig går til lampene på dashbordet og at jeg bør prøve å ta bort disse for å se om det hjelper? Da vil jo i så fall jeg være uten de hjelpemidlene når jeg bruker styreposisjon inne.

Forstår jeg dette riktig har du altså satt inn nye instrumentgivere på samme sted som de gamle varsellampegivere var plassert. Da kan ikke varsellampene lengre brukes, og må kobles vekk fra de nye giverene. Altså kun en ledning fra hver giver, og den skal gå til hver sitt instrument.

Siden lampene fremdeles fungerer som før tyder jo det på at de fremdeles tilkoblet givere eller ??Isåfall blir det feil visning på instrumentene.

Skal du fremdeles ha lampene fungerende inne må du ha egne givere til disse, eller benytte de du hadde fra før hvis de virket.

cheetah : Da må du ha en giver som både har alarmbryter og temp
Ja, hvis faria har det er det jo greit da det neppe er tillaget for to givere på motoren.

Ja, håper du finner ut av det. :thumbsup:

M/S AIOLOS : Da vil jo i så fall jeg være uten de hjelpemidlene når jeg bruker styreposisjon inne.
Ja, og det er jo dumt, men det finnes sikkert givere med to kontakter som cheetah er inne på, eller et lite Y rør som settes inn der giver i dag står. Y røret gir da plass til hver sin giver. Biltema har slike rør beregnet for dette.

Litt skeptisk er jeg dog, da slike endringer kan føre til en mindre sikker motor enn det du har i dag. Får du lekkasje ved en slik ny tilkobling forsvinner olje eller vann ganske fort, og det er jo ikke noe særlig.

Hør med faria eller noen som har slikt, og forklar hva du ønsker, så finner de nok noe du kan bruke.

Det er jo mange båter med dobble instrumentpaneler, så dette ordner seg nok.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...