Trond C Startet 25.Juni.2011 Del på Facebook Startet 25.Juni.2011 Båten min er liten og har bare en kalesjebøyle, men den er ikke god etter vinterens snø. Båten er Saga 7000, røret er aluminium, antageligvis ca. 16 mm etter husken. Kanskje det går an å bøye selv, med fin sand inni, selv om det kanskje er vanskelig å klare lik bøy på begge sider pluss lett oppoverbøy på "overliggeren" uten å lage en mal å bøye rundt først? Har funnet mange som syr kalesjer, men ikke som selger/lager stenger og bøyler i Bergen, noen som vet om noen? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 25.Juni.2011 Del på Facebook Svart 25.Juni.2011 Hauge Produkter leverer jo komplette kalesjer så de må vel klare kun bøyler også? Men hører de ikke er de raskeste med levering for tiden..... Sitér dette innlegget Link to post
Åsabu Svart 25.Juni.2011 Del på Facebook Svart 25.Juni.2011 De fleste seilmakere kan sikkert skaffe rør. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 25.Juni.2011 Del på Facebook Svart 25.Juni.2011 Hauge har stenger/rør men siden de fremdeles holder til i gamle små lokaler så tar ting tid, særlig hvis du skal ha ny kalesje også. Dette er jo ikke tiden å be om hastehjelp fra de store som bare ser ferien i nær fremtid. Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 25.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2011 Takk for svar, da prøver jeg Hauge over helgen. Kalesjen er grei nok, må sy litt og impregnere, men den holder litt til. Får høre om de kan bøye til en bøyle til meg, hvis ikke får jeg kjøpe røret og bøye etter beste evne selv. Det er 22mm utvendig og ca. 18 innvendig det jeg har. Har nylig fått motoren til å gå skikkelig etter at den hadde fått litt vann i seg og montert BEP Dual sense relé til lading av start/forbruksbatteri, den gamle løsningen med vanlig relé gikk heden, kjøleskapet virker igjen, det er jo viktig ting kommer i orden etter hvert Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 25.Juni.2011 Del på Facebook Svart 25.Juni.2011 Alt løser seg for kjekke menn,, Trond!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
M/B Nordheim Svart 25.Juni.2011 Del på Facebook Svart 25.Juni.2011 Det er ikkje noko hokus pokus å bøye 22mm kalesjerør i aluminium, treng ikkje bruke sand eller noko inni heller. Om du kan for kalesja sin skuld så bruk gjerne litt større radie enn den gamle, dette fordi du stressar ikkje røret så hardt og du vil få ei finare kalesje. Så tar du ei finerplate som er ca 50x50 cm eller noko liknande som vi kan kalle baseplata, så tek du ei anna finerplate 22-25 mm tjukk som du teiknar av radien til bøyla som du skal bøye og sagar den ut med stikksaga. Så skrur du denne plata på den fyrste plata slik at radien ligg godt innafor kantane på den fyrste plata. Så tek du og skrur på nokre finerplatebitar rundt radien på den siste plata slik at røret blir liggande inni der når du bøyer det. Det einaste som står att er å låse røret i eine sida med å skru ein finerbit på motsatt side av røret på eine sida. No har du eit flott verktøy til å bøye kalesjerøret rundt. Det som står att er litt prøving og feiling med å måle seg ut kor langt bort på røret du set plata på før du bøyer, slik at du får rett avstand mellom cc bøy. Dette er det ein matematisk formel for men eg kjem han ikkje i hug. Lykke til. Det kan vera lurt å prøve seg fram på noko koparrør o.l. før du set igang med dyre rør. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Trond C Svart 26.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2011 Alt løser seg for kjekke menn,, Trond!! Og kjekke er vi Nils så det må løse seg dette, sånn at båten kan kommer mer i bruk igjen Flott tips Batalden, en sånn platemal må være tingen, og når man bare tar selve bøyen og ikke hele bøylen blir det hele litt mindre enn jeg først så for meg Her under er klumpen jeg har slitt litt med nå, men disse PeugeotVolvopentaene er bedre enn ryktet sitt og denne har blitt tatt godt vare på opp gjennom årene og nå er den sitt gamle gode jeg igjen Sitér dette innlegget Link to post
Prologue Svart 8.April.2021 Del på Facebook Svart 8.April.2021 Bumper denne gamle tråden. Noen som vet hvor i Bergen man får tak i disse? Fant noen på Seasea.no, men de kunne ikke sendes i posten. Må ha en som er ca 3 meter lang Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.