Jump to content

Hvem selger/lager kalesjerør i Bergen?


Trond C

Recommended Posts

Båten min er liten og har bare en kalesjebøyle, men den er ikke god etter vinterens snø. Båten er Saga 7000, røret er aluminium, antageligvis ca. 16 mm etter husken. Kanskje det går an å bøye selv, med fin sand inni, selv om det kanskje er vanskelig å klare lik bøy på begge sider pluss lett oppoverbøy på "overliggeren" uten å lage en mal å bøye rundt først? Har funnet mange som syr kalesjer, men ikke som selger/lager stenger og bøyler i Bergen, noen som vet om noen? :smiley:

Link to post

Takk for svar, da prøver jeg Hauge over helgen. Kalesjen er grei nok, må sy litt og impregnere, men den holder litt til. Får høre om de kan bøye til en bøyle til meg, hvis ikke får jeg kjøpe røret og bøye etter beste evne selv. Det er 22mm utvendig og ca. 18 innvendig det jeg har. Har nylig fått motoren til å gå skikkelig etter at den hadde fått litt vann i seg og montert BEP Dual sense relé til lading av start/forbruksbatteri, den gamle løsningen med vanlig relé gikk heden, kjøleskapet virker igjen, det er jo viktig :smiley: ting kommer i orden etter hvert :yesnod:

Link to post

Det er ikkje noko hokus pokus å bøye 22mm kalesjerør i aluminium, treng ikkje bruke sand eller noko inni heller.

 

Om du kan for kalesja sin skuld så bruk gjerne litt større radie enn den gamle, dette fordi du stressar ikkje røret så hardt og du vil få ei finare kalesje.

 

Så tar du ei finerplate som er ca 50x50 cm eller noko liknande som vi kan kalle baseplata, så tek du ei anna finerplate 22-25 mm tjukk som du teiknar av radien til bøyla som du skal bøye og sagar den ut med stikksaga. Så skrur du denne plata på den fyrste plata slik at radien ligg godt innafor kantane på den fyrste plata. Så tek du og skrur på nokre finerplatebitar rundt radien på den siste plata slik at røret blir liggande inni der når du bøyer det. Det einaste som står att er å låse røret i eine sida med å skru ein finerbit på motsatt side av røret på eine sida. No har du eit flott verktøy til å bøye kalesjerøret rundt.

 

Det som står att er litt prøving og feiling med å måle seg ut kor langt bort på røret du set plata på før du bøyer, slik at du får rett avstand mellom cc bøy.

 

Dette er det ein matematisk formel for men eg kjem han ikkje i hug. Lykke til.

 

Det kan vera lurt å prøve seg fram på noko koparrør o.l. før du set igang med dyre rør.

 

:sailing:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post

Alt løser seg for kjekke menn,, Trond!!

 

Og kjekke er vi Nils :smiley: så det må løse seg dette, sånn at båten kan kommer mer i bruk igjen :thumbsup:

 

Flott tips Batalden, en sånn platemal må være tingen, og når man bare tar selve bøyen og ikke hele bøylen blir det hele litt mindre enn jeg først så for meg :smiley:

 

Her under er klumpen jeg har slitt litt med nå, men disse PeugeotVolvopentaene er bedre enn ryktet sitt og denne har blitt tatt godt vare på opp gjennom årene og nå er den sitt gamle gode jeg igjen :yesnod:

imag0189.jpg

Link to post
  • 9 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...