Jump to content

Valg av autopilot til Scand Classic 25


jørn

Recommended Posts

Hei. Leker litt med tanken om å montere autopilot i snekka. Er jo så mange modeller og måter å velge mellom så blir helt svett mellom ørene.

Det enkleste hadde vært å montert en rattpilot, men disse flytter rattet såpass ut at jeg ikke får plass til knærne. Har også tenkt på en rorkult pilot, med slik jeg har forstått det må de kobles fra fysisk nå man skal styre manuelt, så da utgår dette også. Tanken var da å slisse et spor i platen over roret, slik at rorkultpiloten kunne vandre i dette sporet (mulig noe klønete forklart)

Noen som har noe godt tips/råd? Styringen er mekanisk.

 

ror.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei !

Jeg har hatt en rattpilot,såkalt Sportpilot,montert i maken båt i mange år.Den fungerte helt ok.At det skulle bli trangt bak rattet har jeg ikke tenkt på før jeg ser du nevner det.Glem det.Den bygger så lite at det er uten betydning.Alternativet er å skifte til hydraulisk styring og montere skikkelig autopilot med pumpe og det hele.Da er du mellom 25 og 30 000,minst.Rattpiloten ligger vel på ca.15.000 nå.Kjekt å ha -- særlig når du skal koke en kaffetår under gange - men glem ikke å holde utkik.Har du en kartplotter kan du koble den til autopiloten - også kjekt å ha !

 

MVH Gutek

Link to post
Share on other sites

Har også tenkt på en rorkult pilot, med slik jeg har forstått det må de kobles fra fysisk nå man skal styre manuelt, så da utgår dette også.

Kanskje du kan bruke en vanlig lineær drivenhet. Denne frir ut når du deaktiverer autopiloten og kan fåes i ganske kraftige utgaver. Hvis de ikke er utgått da.

Link to post
Share on other sites

Hvad med en Simrad AP14R. Jeg monterede en i min gamle båd og var vældig fornøjet med den.

Denne har nok gått ut. Hvordan var funksjonsemnen på den?

 

Kanskje du kan bruke en vanlig lineær drivenhet. Denne frir ut når du deaktiverer autopiloten og kan fåes i ganske kraftige utgaver. Hvis de ikke er utgått da.

 

Det er jo selvsagt også en mulighet, men da snakker vi en helt annen prisklasse. Bare drivenheten koset neste like mye som hele rattpiloten.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg måtte velge mellom hydraulisk styring ELLER autopilot, så hadde jeg valt hydraulisk styring.

 

Jeg har bygd om en Joda 7500 til hydraulisk styring - fantastisk god den ble å kjøre etterpå!

 

Båten jeg har nå har hydraulisk styring (og autopilot) - jeg ville aldri hatt wirestyring!

 

Det er så mye mer komfortabelt å styre båten med oljestyring enn en wire! Uansett fartsområde!!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Hei !

Jeg er tilbake fra båttur i helga.Vel,rattpiloten min er nok forrige mmodell,kjøpt fra Canada i 2003.Jeg vet det er kommet ny modell hvor en slipper montere rorføler.Båten er solgt nylig,så jeg er avskåret fra å måle,men jeg kan ikke tenke meg at den jeg hadde bygde 6 cm.Og det var ikke problem med plassen bak rattet.De ser imidlertid like ut på bilde så store forskjellen kan det ikke være.Jeg var godt fornøyd med den.Ikke særlig vanskelig å montere .

 

Hilsen Gutek

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Heisann, har ikke set at jeg har fått spørsmål på denne tråden før nå.

Monteriong og kabling er veldig enkelt. Har ikke fått den til å snakke med GPSen enda, så det står på TO DO lista mi. Skjønner rett og slett ikke hvem kabler som skal hvor. Det som er litt knot er alle instillinger på følsomhet etc. Dette tar litt tid å fin tune. Ellers så synes jeg den virker bra, godt å slippe å ni holde i rattet og man blir rett og slett mer sosial ombord.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...