arn3bjarn3 Startet 25.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2011 Hei Pusser opp en gammel oselvar. Det er rundt 25 år siden den var på vannet. Til nå har jeg pusset bort det meste av lakken innvendig, men sliter med at det er 6 lag med maling/bunnstoff eller noe annet i bunn av båten. Hvordan får jeg dette av? Har prøvd å pusse og skrape, men det er ett såpass tykt lag at det tar ekstremt lang tid. Er det noen andre måter å gjøre det raskere på? Er det nødvendig å pusse hele båten ned eller kan man bare male over gammelt bunnstoff? Hvordan er det med behandling av båten? Har kjøpt clipper 1 og 2 pluss primer og bunnstoff. Planen min nå er å mette treet med clipper 1 for og så ta på et par strøk med clipper 2. Under vannlinjen er planen clipper 1 og slenge på primer + bunnstoff. Er dette riktig fremgangsmåte? Her er bunnen jeg sliter med å få fin. Her er det en sprekk i bunn, den har vært tettet før, men det har falt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 25.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 Vakkert! Har du forsøkt med varmluft-pistol og malingskrape? Malingfjerner og tapetlim? Siden dette er innvendig, så er det vel ikke bunnstoff, men maling av noe slag. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
roeren Svart 25.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 Hei Pusser opp en gammel oselvar. Det er rundt 25 år siden den var på vannet. Til nå har jeg pusset bort det meste av lakken innvendig, men sliter med at det er 6 lag med maling/bunnstoff eller noe annet i bunn av båten. Hvordan får jeg dette av? Er det nødvendig å pusse hele båten ned eller kan man bare male over gammelt bunnstoff? Hvordan er det med behandling av båten? Har kjøpt clipper 1 og 2 pluss primer og bunnstoff. Planen min nå er å mette treet med clipper 1 for og så ta på et par strøk med clipper 2. Under vannlinjen er planen clipper 1 og slenge på primer + bunnstoff. Er dette riktig fremgangsmåte? Vakkert arbeid med lakkfjerningen innenbords. Den sprekken i halsbordet ville jeg lasket; lagt en trefjøl (eller finerstrimmel) på innsiden, med tettemiddel under, og klinket eller skrudd fast. Forsiktig bruk av varmluftpistol vil nok gjøre seg , ja. Hvis bunnen er grundig skrapt utvendig, er det nok med primer og bunnstoff; den trenger ikke være gullende ren. Selv bruker jeg Dekksolje på alle robåtene (5 stk, hvorav 2 oselvere). Denne oljen består av bl. a. tjære, soppdreper og alkydolje, og trekker godt inn, samtidig som den til slutt, etter at treet er mettet, danner en blank overflate. Må løpe - mer siden! Sitér dette innlegget Link to post
arn3bjarn3 Svart 26.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Takk for fine svar Hadde ikke en varmluftspistol for hånden, så har brukt dagen i dag til å pusse utsiden av båten. Er ikke ferdig, men etter 7 dager med pussing og skraping begyner jeg å bli ganske lei. Oppdaget at sprekken jeg snakket om er mye større på undersiden. Den er kun gjenomgående i ca 1/4 del av sprekken. På bildet er det den 1/4 lengst til venstre. Skal man utbedre sprekker før man lar båten trutne, eller er det en mulighet for at sprekkene "forsvinner" når båten trutner? For behandling av treet er jeg egentlig ute etter det som gjør vedlikeholdet enklest mulig. Så bare å komme med forslag. Det å kun bruke dekksolje hørtes jo veldig greit ut. Fant også små hull i "kjølen" Ser nesten ut som om den er markspist. Vet at båten sto i sand i lengre tid, så kan nok være gammelt. Bør jeg gjøre noe med disse hullene, eller vil dyrene som er inni der (hvis det er noen) dø når jeg begynner å olje? Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Jeg hadde lasket sprekken på innsiden så langt det lot seg gjøre, og klint den full av fibermasse/Asfaltin/tak-kitt som har fiber blandet i, fra utsiden. Tec7 kan også brukes. Noen ville nok brukt Farm. Kjølen er nok markspist, ja; egentlig peleskjell, en skjelltype der skallene er omdannet til "kjever", og ånderørene blir lengre og lengre og ser ut som en mark inni huller i treet. Dersom det ikke er for mye av hullene, gjør det ikke noe; båten holder fint selv om mye av kjøl og lotter er helt vekk. Peleskjellene dør etter 1-2 uker uten vann, og båten har vel vært lenge på land? Som jeg alltid spør når folk har skaffet seg robåt: Har du tenkt å seile med den? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Støtter den med bruk av Farm eller annet ikke-herdende asfaltkitt da slikt presses ut ved trutning. Tec7 ville jeg ikke brukt, da den herder og sprekkene kan bli større etter som bordet trutner. Har vært borti alt for mange trebåter der eieren har brukt herdende tettemasse i sprekker med det resultatet at sprekkene har blitt lengre og dypere. Sitér dette innlegget Link to post
Olav2 Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Hvis båten har vært 25 år på land, vil eg tippe at sprekken trutner etterhvert, og som det sies her et asfaltstoff eller fett av noe slag kan være nok. En klink i hver ende av sprekken kan hindre at den sprekker mer. Hvis den sprekker helt ut til enden av bordet i bakkant, kan du førsøke å lime den med epoksy, men da må du være sikker på at du klarer å få presset den sammen under herding. Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Den sprekken i halsbordet ville jeg lasket; lagt en trefjøl (eller finerstrimmel) på innsiden, med tettemiddel under, og klinket eller skrudd fast. En passelig kopper-remse eller (tønne)bandjern brukes også, ev. med tjærepapp under. Legges på innsiden og klinkes med gjennomgående båtsøm direkte på metallplaten (uten ro`). Kan trekkes under spantet også. Og eventuelt preventivt dekke hele sprekken. Blir ikke så klumpet da. Ville nok også latt den trutne en måneds tid før jeg gjorde det. Det svarte stoffet i kjølen kan godt være blackfernis, mye brukt tidligere og går i veden slik at en aldri får rene bord igjen. I samme gate som treolje er Trekkfastolje, brukt bla. av redningsselskapet på treskøytene. Den må ha både lys og varme for å trekke inn og til slutt lage dekkende hinne. Inne i mørkt, kjølig rom blir den bare liggende som en klebrig masse. Flasser ikke, behøver ikke skrapes før nytt strøk -dog rengjøres- og gir med årene en gyllen, svakt brunlig farge. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.